3637
Sök

Honda civic -93 startar inte..

3 187 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#1
ja ha då var det dags att dra igång hondan efter vintern, men den startar inte.

sitter 3 batterier som är nyladdade i den, så det är inte flelet (testade även med starthjälp).
man hör att den försöker tända men det går inte riktigt hela vägen.

bränslepumpen eller är det tändstifften som inte tänder ordentligt? eller andra förslag?

tack på förhand

//big-jepp


"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
13 april 2013
#2
Bullet--- skrev:
big-jepp skrev:
ja ha då var det dags att dra igång hondan efter vintern, men den startar inte.

sitter 3 batterier som är nyladdade i den, så det är inte flelet (testade även med starthjälp).
man hör att den försöker tända men det går inte riktigt hela vägen.

bränslepumpen eller är det tändstifften som inte tänder ordentligt? eller andra förslag?

tack på förhand

//big-jepp

Eftersom det är en mekanisk pump på dessa tvivlar jag på att den skulle haverera. Kontrollera tändstiften om du får gnista, eventuellt kan det kommit skit eller oxidering i förgasaren då den stått ett tag.

Förlåt, men förgasaren?

Gör rent spjällhuset, kolla gnista, kör in lite startspray(om du inte gjort det) hur länge sedan var det du startade den? och hur mycket bensin var där i tanken när du ställde av den inför vintern?

Nulla tenaci invia est via

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 april 2013
#3
Hur länge sedan r det du körde den? BF95 har en förmåga att bli lite dålig på några månader, speciellt märkbart i en lågkomp förgasarmotor. Den borde emellertid hosta igång på gas och sedan funka på den gamla soppan så det är långsökt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 187 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#4
Okej, så ingen tror på pumpen?

Den har stått still i 6 månader nu, nästintill tomtank när den ställdes in. Har fyllt med ca 5liter ny färsk bensin.
Testade med startspray men ingen skillnad.


7 277 Inlägg
14 april 2013
#5
big-jepp skrev:
Okej, så ingen tror på pumpen?

Den har stått still i 6 månader nu, nästintill tomtank när den ställdes in. Har fyllt med ca 5liter ny färsk bensin.
Testade med startspray men ingen skillnad.

Om den stått med nästan tom tank så kan det ha bildats en hel del vatten i soppan.
Försök töm ur all soppa och häll i fräsch.
Jag hällde i 4L gammal soppa i en bil med nästintill full tank. Bilen dog och vägrade starta.
Tömde ur 6L och sedan gick den igång igen.


3 187 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#6
Bullet--- skrev:
big-jepp skrev:
Okej, så ingen tror på pumpen?

Den har stått still i 6 månader nu, nästintill tomtank när den ställdes in. Har fyllt med ca 5liter ny färsk bensin.
Testade med startspray men ingen skillnad.

Får du gnista?
Är stiften blöta?
Du kan eventuellt kolla ditt "main relay" då dessa har en förmåga att strula. Kanske behöver lödas om.

Sk kolla detta på onsdag, mycket jobba nu iblrjan av veckan. Vart sitter main realyet?


Neerd
1 596 Inlägg
15 april 2013
#7
min vill inte heller starta:( får 12 fram till fördelaren men fan ingen gnista till stiften.. kan det vara det där relät? elr det styr bara bränsle?

Motor D16z6

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

"The guy who never make up his mind"
347 Inlägg
15 april 2013
#8
Bullet--- skrev:
Adse skrev:
Bullet--- skrev:

Eftersom det är en mekanisk pump på dessa tvivlar jag på att den skulle haverera. Kontrollera tändstiften om du får gnista, eventuellt kan det kommit skit eller oxidering i förgasaren då den stått ett tag.

Förlåt, men förgasaren?

Gör rent spjällhuset, kolla gnista, kör in lite startspray(om du inte gjort det) hur länge sedan var det du startade den? och hur mycket bensin var där i tanken när du ställde av den inför vintern?

Ursäkta? Han har en 74 hk  sohc d13B2 obd-0, dvs en 1,3 liters Full-Förgasare, denna motorn följde med in på 90 talet som det minsta motoralternativet bland EG och härstammar från dem gamla 80 tals civicarna.
Har själv haft en sån motor i min civic som är av likadan modell, dvs en EG3 DX.

Allright, my bad! Måste kollat fel! smile

Nulla tenaci invia est via

Neerd
1 596 Inlägg
15 april 2013
#9
Bullet--- skrev:
alex_side skrev:
min vill inte heller starta:( får 12 fram till fördelaren men fan ingen gnista till stiften.. kan det vara det där relät? elr det styr bara bränsle?

Motor D16z6

Var i fördelaren?, finns 3-4 ställen att mäta på. Mätt ecu så den ger ut spänning?
Kolla relät, enkelt gjort. Öppna upp reläets skyddskåpa och se om lödningarna är itu.

ah sorry jag mätte fram till spolen:).

ska kolla relä och ecu=D! tack för tipset

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

3 187 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#10
Då var startproblemet löst, var generatorn som hade låst sig.
Skönt att det problemet, är fixat.

Dock kom nästa kalldusch, bilen går nu som en påse nätter, bilen vägrar att öka farten ordentligt när gasen trycks ner. Den börjar snarare hoppa precis som när man har för hög växel i.. Kollade snabbt och hittade någon vacum slang som var av, och motorn ligger riktigt högt på tomgången, kan detta ha att göra med att den går så illa?


Forummoderator
9 299 Inlägg
19 april 2013
#11
Går den verkligen på alla cylindrar? Vad händer om du rycker kablar?
Hur är det med servicen på den, stiften, hur är de? Inget vatten i stifthålen så de kortsluter?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 187 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#12
caromania skrev:
Går den verkligen på alla cylindrar? Vad händer om du rycker kablar?
Hur är det med servicen på den, stiften, hur är de? Inget vatten i stifthålen så de kortsluter?

Ja den går på alla cylindrar. Det var endel kondens i det ena tändstift hålet. Motorn gick normalt tills den ena vacumslangen gick av. Så varvtalet lär bero på det, men kan detta verkligen göra att motorn går så pass illa? Skit i förgasaren?



Sök