Johan85 skrev:
Xuri skrev:
jag tror din tryckklocka är för mjuk, den tjuvöppnar vid 0.5 bar men när du väl kommit upp på varvtal har du tillräckligt med avgaser för att turbon ändå ska orka ladda, flödet genom den tjuvöppnade wgn är för dåligt genom den lilla springan du har så du får "skenladd".
har man för mjuk trykcklocka så spelar de ingen roll om man rycker slangen till den, avgasmottrycket är ändå positivt å är de för högt så kommer wgn att öppna i alla fall oavsett om slangen till den är kopplad..
hade liknande på min 940 91a med orginal garrett turbo efter jag monterade jt 3 tums utan katt.
körde ja opyst ladd så laddade den 0.5 upp till typ 3500 sen skena det iväg till 1.1 upp till varvstopp, men öppnade ja pysventilen lite så den ladda runt 0.8 så skenade det inte längre:)
vart ganska skön karaktär på motorn när laddet skenade sådär den dog inte ut efter 4500rpm som dom gör annars och det är ju snällare mot kopplingen:P
jo på min gamla vässade 940 turbo hade jag liknande
![tongue](img/smilies/tongue.png)
FÖrsta bänkningen var lite panikartade å jag visste att min tryckklocka var för klen, hängde bara på en kraftigt jävla fjäder på utsidan turbon för å hålla stängt å japp de funkade skitbra tills bilen stod still i bromsbänken å inte fick nån fartvind.... turbon glödgade fjädern å de vart dåligs spänst i den :p
294hk / 340Nm... de var sugmotorkaraktär på bilen genom hela registret, 294hk vid 6000rpm, 340nm vid 4600rpm. å ändå så laddade bilen 1.2 bar hela repan!
helgen efter åkte jag till samma bromsbänk å då med en kraftigt modifierad trycklocka. gick inte ens med stor polygrip å skruvstäd å hänga av tryckklockan från wg, den var kompressor å minst 1.5 bars tryck för att kunna få av klockan ifrån wg armen
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
374hk vid 1.6 bar å 6000rpm.
518Nm vid 1.8 bar å 3700rpm.
+80 hästar på 0.4 bars laddtryck
+ 200nm vid 0.6 bars laddtryck.
behöver nog inte säga hur mycke roligare bilen blev med ordentlig tryckklocka.
tänker aldrig skruva ihop en turbo igen med för dåliga klocka.