2339
Sök

BMW 328i e36 -96 Problem med kylarvätska behållaren. Läckage + möjligtvis fel på pumpen?

3 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjenare.

Jag har en BMW 328i (som ni ser i rubriken). I går när jag var ute och körde i det otroligt varma vädret upptäckte jag att "kylar-mätaren" var på max och lyste rött. Då stängde jag av motorn med en gång. Det visade sig att kylarvätskan hade läckt ut. Jag fyllde på mer, väntade ett tag och sedan körde bilen hemåt. Efter ca 20 minuters körning märkte jag att mätaren slutade gå neråt och strax därpå dog bilen. Svängde av vägen och stannade där. Ca 30 minuter senare var jag tillbaka vid bilen med mängder av vatten. Hällde i rent vatten i kylarbehållaren och väntade en stund. Körde sedan lugnt till närmaste parkering och ställde bilen där. (Läste att man verkligen skulle köra så lite som möjligt med varm motor när det kommer till BMW).

Idag kom jag tillbaka till bilen, med ännu mera vatten till hands. Jag fyllde upp behållaren som ännu en gång var tom. Startade bilen. Då visade det sig att nivån i behållaren inte sjönk utan att det som rann ut ganska kraftigt under kom från någon annanstans. Antagligen längre in mot motorn?. När jag sedan stängde av motorn, då sjönk vatten nivån i behållaren. Kan det vara pumpen det är fel på då?

Fyllde upp den ännu en gång. Motorn var kall och jag bestämde mig för att försöka köra bilen hem till min egna parkering. Jag kunde köra i kanske 3 minuter innan temperaturen i motorn steg snabbt mot rött. Stängde av motorn och bogserade den sedan hem.

Jag tänkte lämna in bilen på fredag eftersom allting antagligen är stängt imorgon. Och jag undrade i fall någon mer kunnig och erfaren när det kommer till BMW, har någon idé om vad det kan vara exakt? Är det pumpen eller bara behållaren som läcker, vad tror ni? Vill inte heller att mekanikern jag lämnar in bilen hos skall lura mig med överpriser och liknande.

Är det någon som har varit med om samma sak? Hur gick du/ni till väga då? Alla svar uppskattas verkligen! Tack på förhand!

"Ps"- Kan någon rekommendera en bra och helst billig(!) verkstad i Göteborg som är ärliga och bra på BMW?

/Är ny här på forumet och hoppas att allting står rätt till. Ursäkta för möjliga felstavningar och dylikt.


82 Inlägg
10 maj 2013
#2
Vet inte hur det är på en 328, men hade ungefär samma beskymmer på en 318.. Problemet här var ett slangfäste som hade gått av på ett plaströr under insuget (Plaströret gick sedan vidare in i blocket). Vilket gjorde att vattnet bara läckte ut.
Men som sagt, vet inte hur det är på en 328.
Häll annars i vatten, hissa upp bilen och kolla vart det kommer ifrån?

3 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#3
Vonsmile skrev:
Vet inte hur det är på en 328, men hade ungefär samma beskymmer på en 318.. Problemet här var ett slangfäste som hade gått av på ett plaströr under insuget (Plaströret gick sedan vidare in i blocket). Vilket gjorde att vattnet bara läckte ut.
Men som sagt, vet inte hur det är på en 328.
Häll annars i vatten, hissa upp bilen och kolla vart det kommer ifrån?
Efter närmare titt så lutar det mot att vi har samma problem, som tur är! Det har varit väldigt fullt upp dom senaste dagarna så har inte hunnit lyfta den. Men imorgon skall den upp och slangen skall bytas! Så får jag se om det var något ytligare fel.

Tack för svaret!


Evildan
10 maj 2013
#4
Välkommen till G.org.

Kolla oljan så får du en indikation om topplockspackningen eventuellt har gått sönder när motorn överhettades.

Gick bilen ojämnt?

Inte heller ovanligt att termostathuset som är av plast börjar läcka.

3 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
Välkommen till G.org.

Kolla oljan så får du en indikation om topplockspackningen eventuellt har gått sönder när motorn överhettades.

Gick bilen ojämnt?

Inte heller ovanligt att termostathuset som är av plast börjar läcka.
Tackar!

Jag körde bilen en kortare stund efter att den stått och kylt ner sig i regnet över natten. Då gick den hur bra som helst! Inga konstigheter där inte. Förutom att tempraturmätaren steg fort som satan då. Men jag skall ta en titt på det med topplocket ändå, jag vet hur enkelt den pajar på BMW när det kommer till överhettning.

Försökte lokalisera termostathuset uppifrån (vet inte riktigt hur den sitter och ser ut på BMW: som sagt, är inte allt för kunnig!) men hittade den ej. Blir nog enklare när jag hissar upp bilen imorgon.

Tack så mycket för tipsen! Uppskattas verkligen.

Ursäkta ifall jag skrev någonting osammanhängande eller liknande... Blev lite för mycket av alkoholen igår hmm


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 maj 2013
#6
Luftade du bilen riktigt ordentligt efter att ha fyllt på vatten? Om inte så kommer bilen krångla av den anledningen även om den hade varit helt frisk, dom tycker verkligen inte om luft i systemet och det är svårt att få väck all luft eftersom det är en lite udda konstruktion minst sagt.

Översiktsskisser kan du hitta här:
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m … &fg=35
Med hjälp av dem bör det bli enklare att hitta under huven, det finns några skisser som gömmer sig under andra rubriker som t.ex nere under "Värmesystem" men man lär sig kvickt!

Vad som är fel på din bil är svårt att veta det kan mycket väl vara vattenpumpen till exempel, men jag vill påstå att det absolut vanligaste felet rent allmänt är just luft. Ditt kylsystem jobbar nämligen med övertryck och när man sätter vatten under tryck ökar kokpunkten från normala 100 grader, därför kan en 328i ha en normal motortemperatur på upp emot 120 grader utan att koka.

Men om systemet inte är tätt läcker mer eller mindre vatten ut, ersätts med luft och trycket sjunker. Vattnet kokar vilket kanske får övertrycksventilen som sitter i locket till expansionskärlet att lösa ut eller någon del av systemet kanske spricker. Mer vatten försvinner och du hamnar i en ond cirkel helt enkelt, fyller du på nytt vatten utan att lufta ordentligt tar du dig inte ur cirkeln.

Jag kan som sagt inte veta vad som hänt med din bil, men grundproblemet är ofta luft vilket beror på att många delar av ditt kylsystem är gjort i plast som spricker med åldern. En dålig termostat eller dålig kylfläkt med flera kan skapa problem men t.ex (original) termostathus, (original) vattenpump (Impeller i plast som släpper från axeln) och expansionskärl i plast är typiska felkällor på M52 som man egentligen bör byta om man är det minsta osäker på skicket. Det är billiga delar (det finns förstärkta delar i aluminium) och en billig försäkring mot ett eventuellt stopp i framtiden!

Andra punkter som kan vara värda att kontrollera är kylfläkten som är en Viscokoppling, ta tag i ett blad och snurra fläkten. Gör den motstånd och stannar nästan omedelbart om du försöker sätta fart på den är den ok, om den går lätt och snurrar ett bra tag efter att du satt fart på den är den med största sannolikhet sliten och kyler inte ordentligt. Att den kärvar och går väldigt trögt är också ett tecken på slitage, då bör den bytas snarast annars kan den gå i bitar och i värsta fall slå sönder något under huven.

Kylaren kan vara dålig som på alla bilar, på en BMW brukar man se det tidigt genom att kylaren sväller i underkant och blir lite bananformad. Det är värt en titt om du ändå är där och rotar, men jag hade börjat med en titt enligt ovan.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök