3732
Sök

Byte av startmotor Volvo v40 2,0T-00

54 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
Tjenare,

Ibland (oftast) då jag vrider runt nyckeln händer absolut inte ett dyft. Startmotorn reagerar inte alls. Har mätt batteri och generator de är OK. Innan jag börjar ens överväga att det är startspärren (lampan lyser som det ska på instrumentbrädan) som det är fel på så ska jag byta ut/ reparera startmotorn.

Kan jag plocka en startmotor från motorerna 1.8 eller 2.0. Eller e det tvunget att komma från en 2,0T?

Tack för svar.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
5 maj 2013
Vad jag vet går det utmärkt att ta från en 2.0. Tror till och med att det är exakt samma som i T

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 maj 2013
Harrig skrev:
Tjenare,

Ibland (oftast) då jag vrider runt nyckeln händer absolut inte ett dyft. Startmotorn reagerar inte alls. Har mätt batteri och generator de är OK. Innan jag börjar ens överväga att det är startspärren (lampan lyser som det ska på instrumentbrädan) som det är fel på så ska jag byta ut/ reparera startmotorn.

Kan jag plocka en startmotor från motorerna 1.8 eller 2.0. Eller e det tvunget att komma från en 2,0T?

Tack för svar.

Det fungerar "nog" med startmotor från alla volvomotorerna, men det är absolut säkrast att köra på en från en turbo.

(Startmotor finns på lager i Ljungby om du behöver akut.)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

54 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
Jag tackar för svaren big_smile

54 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
Ville bara uppdatera ang. bytet av startmotorn. big_smile

Köpte en begagnad på bildelsbasen.se. Efter att bara öppnat huven och lokaliserat startmotorn (under insuget) insåg jag att jag skulle få pröjsa X hundra lappar på packningar o tätningar. Killen på Volvo sa bara "du behöver väl inte plocka bort den?"

Det blev inga tätningar eller packningar. Plockade väck alla slangar o div mög som var i vägen o det gick utan o plocka väck insuget. Dock hade jag nog tjänat 2 timmar och en massa svordomar på att göra det för det var onekligen trångt!! tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 maj 2013
Harrig skrev:
Det blev inga tätningar eller packningar. Plockade väck alla slangar o div mög som var i vägen o det gick utan o plocka väck insuget. Dock hade jag nog tjänat 2 timmar och en massa svordomar på att göra det för det var onekligen trångt!! tongue

Varför inte ta det underifrån? Startmotorn sitter ju längst ner.  För inte tömmer du oljan via motorhuven?! tongue

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök