3065
Sök

Volvo 240 -88 b230f lh 2.2

8 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
tjena har ett mysko fel har letat runt på olika forum men inte hittat något som passar.

när man startar bilen kall så varvar den upp till 2000 sen dör den och går dåligt på låga varm men bra på höga.
när bilen är varm har den tomgång men den är inte bra.

jag har testat byta lamdasonden, lmm, styrboxen, pumprelä, bytt ena pumpen, och kollat den som sitter i tanken och den går då som den ska. har testat byta tomgångsmotorn, spridarna, bränslefiltret, stift,tändkablar, fördelar lock och rotor, nån givare som sitter i toppen under insuget, kollat kompen och den var bra på alla, har bytt spjällhuskontakten,

och ingenting hjälper. men när jag kopplar ur lmm så går den bra på tomgång,  samma om jag kopplar ur givaren som sitter under insuget i toppen, men den går fortfarande dåligt men går bättre på tomgång.

ja så jag vet inte vad jag kan prova göra.. kom med ider på vad jag ska prova:)

6 738 Inlägg
19 maj 2013
kolla jordpunkter tongue
bytte du rätt givare under insuget? finns ju 2 olika där bredvid varan

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

8 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
jag ska kolla jordpunkter i morgon. okej har dom samma kontakt?

6 738 Inlägg
19 maj 2013
lappmatte skrev:
jag ska kolla jordpunkter i morgon. okej har dom samma kontakt?

gör det.
nej den ena som är till mätaren har runda stift i kontakten.
den till insprutet har platta stift och förmodligen en kontakt som e blå tongue

Du är liv

8 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
jo det stämmer. men den jag bytte var till sprutet då för kontakten var blå. vet du någonting om tändläges givaren som sitter i fördelaren om den går att byta eller om man måste byta hela fördelaren? smile det sitter även en svart ganska stor dosa på spolarvätske tanken som det står volvo usa på men bilen är inte en import. och den dosan har nånting med tändningen att göra vad jag har kommit framtill.  det sitter ingen vanligt tändmodul i bilen heller.

hojja nu har man problem känns de som big_smile

6 738 Inlägg
19 maj 2013
lappmatte skrev:
jo det stämmer. men den jag bytte var till sprutet då för kontakten var blå. vet du någonting om tändläges givaren som sitter i fördelaren om den går att byta eller om man måste byta hela fördelaren? smile det sitter även en svart ganska stor dosa på spolarvätske tanken som det står volvo usa på men bilen är inte en import. och den dosan har nånting med tändningen att göra vad jag har kommit framtill.  det sitter ingen vanligt tändmodul i bilen heller.

hojja nu har man problem känns de som big_smile

går att byta bara den där tändlägesgivaren men enklare att byta hela fördelaren tongue
den där dosa är en styrenhet till tändningen smile

Du är liv

8 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
okej jag ska prova att byta fördelare också. men den där styrenheten går den att byta ut till bara en tändmodul eller måste man ha en sån där? ska kolla på skolan imorgon jag hittan nån sån där och prova byta den.  jag vet som inte riktig hur jag ska felsöka. har provat att byta btr också men blir ingen skillnad. och sen testade jag strypa soppa returen lite snabbt då gick den som fan. för ibland har stiften varit vita och ibland svarta. smile

6 738 Inlägg
19 maj 2013
nej den går inte byta ut mot bara en modul, måste byte hela enheten tongue

Du är liv

8 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
okej. vet du hur man ska ställa in fördelaren när man har haft lös den ? en kompis sa att jag skulle nolla motorn och 
sen vrida rotorn mot ettans tändkabel och sen trycka ner den. men jag fick då inte den att tända alls.

6 738 Inlägg
20 maj 2013
det är jag tyvärr lite osäker på. bästa e ju att märka upp den lite så att det blir rätt

Du är liv

Sök