3253
Sök

Grymt motor knack 855 t5 AKUT HJÄLP SÖKES

119 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
som beskrivning säger har fått ett jävla motorknack. körde bilen lungt som satan till min kusin som tagit studenten inga miss ljud lr nått sånt. parkerar i en vädigt brant backe med nosen upp. efter 2 timmar ska jag åka startar bilen och då kommer det värsta motorknacket jag har varit med om. stänger av bilen och rullar ner till plan yta kollar oljan den va lite dålig så jag fyllde på den. men det hjälpte inte endå. den knackar som fan och jag vågar inte ha igång bilen mer en ett par sekunder. vad kan detta va behöver hjälp omgående.

Forummoderator
26 397 Inlägg
5 juni 2013
Säker på att det inte bara är lyftarna som gått lite torra?
Om du inte är säker, så se till att du har fyllt på med olja och kör i nån minut så dom får jobba lite..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 705 Inlägg
5 juni 2013
Har den stått i en brant backe med lite olja kan det vara så att oljan runnit undan så att den inte får tag i den.
Även om du sedan fyllt på och står plant igen så kan det ta ett tag innan den får upp oljetrycket.

Hur länge är "ett par sekunder"? Upp emot en minut kan det nog ta innan den fått ordning på trycket igen, lite beroende på motortyp. Själv är jag ingen expert på Volvo's motorer men det finns det säkert andra här som är. smile

119 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
inte en aning kan ju va så. men olja finns det. kolla även stickan och det är över hälften. men det är det att det låter som om man inte har nån olja alls i bilen. knackar så högt att det gör ont i öronen och hjärtat rakt upp i hals gropen bill ju inte pajja motorn. hmm känner mig lite feg kanske

119 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
ett par sekunder är typ max 30sekunder typ va lite av min tanke med

Forummoderator
26 397 Inlägg
5 juni 2013
Ivarsson_740turbo skrev:
inte en aning kan ju va så. men olja finns det. kolla även stickan och det är över hälften. men det är det att det låter som om man inte har nån olja alls i bilen. knackar så högt att det gör ont i öronen och hjärtat rakt upp i hals gropen bill ju inte pajja motorn. hmm känner mig lite feg kanske

Jo men så reagerade jag också när jag råkade köra med lite väl lite olja en gång.
Knackade som fasen, men i med olja och sen kör man nån minut så slutar det att låta.

(Vet att det var dumt att köra med så lite olja..)

119 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
hmm får väll prova lite senare igen med att stå lite till på tomgång. skall upp dit och hämta den om 1timme lr nått

Forummoderator
26 397 Inlägg
5 juni 2013
Ivarsson_740turbo skrev:
hmm får väll prova lite senare igen med att stå lite till på tomgång. skall upp dit och hämta den om 1timme lr nått

Så länge det inte är konstaterat att det är lagerknack så tror jag hellre på min teori..men samtidigt spekulerar jag bara efter egna erfarenheter.

2 072 Inlägg
5 juni 2013
gissar som andra att oljan har "smitit" undan.. i backen..
me tanken på att bilen var "normal" när du parkerat..
starta bilen o ha den på tomgång.. i bästa fall så tystar den wink
hoppas dt går bra smile

Sandzoo i da house

2 174 Inlägg
5 juni 2013
15 minuter tar det för en nyrenoverad topp pumpa runt oljan och få tyst på det jävla ljudet, renovera min topp på min 855 t5 knacka högt, prata med Volvo som sa 15 munter va lugn, knacka efter 14 min lika högt sen vid 15 gick den perfekt.

119 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
har en polare som kommer imorn han är lite mer våghalsig en jag får se om han vill låta bilen stå. tongue

Sök