16 juni 2013
Trådstartare
Hejsan Gorg!
Jag har ett Kicker ZX450.2 till mitt framsystem och en SPL ICE 800 till mina basar. Jag har en Kenwood stereo som ljudkälla. Problemet jag har är att jag har dragit REM kabeln bak till slutstegen och det fungerar ej.
Jag har det kopplat så att REM-kabeln går in i Kicker steget och sedan ut från samma kontakt till SPL steget. Om jag då sätter på musik så mäter jag upp 0,6-1,0 V på REM vilket är för lite. Om jag då ställer in Kicker steget på Audio (starta när den känner av aktivitet på lågnivåkablaget) då "går volten upp" till 8,8 V via REM. Då startar SPL steget och då även Kicker (som då aktiveras med ljudsignalen). Om jag drar REM kabeln direkt till något av stegen utan förlängning till det andra startar inget av stegen men signalen är då CA 2.5V helt plötstligt.
Jag har testat att brygga 12V i kicker steget till REM kontakten och då startar även Kicker steget med REM signal.
Jag har testat att byta ut stereoenheten mot en helt ny nere på Bilstereohörnan i Västerås då får jag samma volt och samma problem. Så då antar jag att det inte är fel på stereon? Kicker steget är det inte heller fel på då det startar när det får 12V. Jag var och köpte ett relä för att testa att "fuska" med remkabeln och låta relät slå på den lägre volten som kommer från stereon men då blir det fel även där någonstans.
SNÄLLA har någon några fler idéer för börjar bli galen med den här skiten!
Visst jag skulle kunna köra på att kicker steget startar med lågnivåkabeln men då måste jag välja mellan att aldrig kunna spela lågt eller aldrig kunna spela högt då jag måste ställa in gainen på steget efter hur jag vill ha det då jag måste ha strax över 50% på stereon för att steget skall starta med ljudsignalen. Så som det är nu är inte heller optimalt!
Om någonting är oklart är det bara att fråga på!