3002
Sök

Problem med slutsteg (Mycket konstigt förstår ingenting).

125 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Hejsan Gorg!

Jag har ett Kicker ZX450.2 till mitt framsystem och en SPL ICE 800 till mina basar. Jag har en Kenwood stereo som ljudkälla. Problemet jag har är att jag har dragit REM kabeln bak till slutstegen och det fungerar ej.

Jag har det kopplat så att REM-kabeln går in i Kicker steget och sedan ut från samma kontakt till SPL steget. Om jag då sätter på musik så mäter jag upp 0,6-1,0 V på REM vilket är för lite. Om jag då ställer in Kicker steget på Audio (starta när den känner av aktivitet på lågnivåkablaget) då "går volten upp" till 8,8 V via REM. Då startar SPL steget och då även Kicker (som då aktiveras med ljudsignalen). Om jag drar REM kabeln direkt till något av stegen utan förlängning till det andra startar inget av stegen men signalen är då CA 2.5V helt plötstligt.

Jag har testat att brygga 12V i kicker steget till REM kontakten och då startar även Kicker steget med REM signal.

Jag har testat att byta ut stereoenheten mot en helt ny nere på Bilstereohörnan i Västerås då får jag samma volt och samma problem. Så då antar jag att det inte är fel på stereon? Kicker steget är det inte heller fel på då det startar när det får 12V. Jag var och köpte ett relä för att testa att "fuska" med remkabeln och låta relät slå på den lägre volten som kommer från stereon men då blir det fel även där någonstans.

SNÄLLA har någon några fler idéer för börjar bli galen med den här skiten!

Visst jag skulle kunna köra på att kicker steget startar med lågnivåkabeln men då måste jag välja mellan att aldrig kunna spela lågt eller aldrig kunna spela högt då jag måste ställa in gainen på steget efter hur jag vill ha det då jag måste ha strax över 50% på stereon för att steget skall starta med ljudsignalen. Så som det är nu är inte heller optimalt!

Om någonting är oklart är det bara att fråga på!

Servicetekniker
138 Inlägg
16 juni 2013
Har du testat att dra en separat kabel från stereon? Den inbyggda i lågnivåkabeln brukar vara dålig så dra alltid en 1,5mm2 kabel extra till remote

Amatör

125 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
cavis skrev:
Har du testat att dra en separat kabel från stereon? Den inbyggda i lågnivåkabeln brukar vara dålig så dra alltid en 1,5mm2 kabel extra till remote

Det har jag gjort. Det är den som sitter just nu.

5 119 Inlägg
16 juni 2013
Inte så att du har en iso kontakt och lyckats sätta rem på fel blåvit kabel? Har hänt mig att kabeln som är blå vit inte vart remote utan då var det en helblå kabel. Prova mäta vid rem kabeln direkt på sterion och ev. Prova mäta på andra kablar och kolla om du hittar någon som ger 12v när stereon är igång.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

125 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Inte så att du har en iso kontakt och lyckats sätta rem på fel blåvit kabel? Har hänt mig att kabeln som är blå vit inte vart remote utan då var det en helblå kabel. Prova mäta vid rem kabeln direkt på sterion och ev. Prova mäta på andra kablar och kolla om du hittar någon som ger 12v när stereon är igång.

Bra Ide! Dock är det inte så då den var markerad med REM och det stod så i instruktionsboken + en billjudstekniker sa att det var rätt tongue

Men bra tänkt

138 Inlägg
16 juni 2013
Brukar väl vara en blå och en blå/vit och en av dom är nån telefonmute som kanske ger lägre volt,brukar ju stå på kabeln visserligen så man tar rätt (om man nu hade dragit en separat).
Har aldrig haft problem att dra till ett steg sen vidare från det till ett annat så fel kabel tror jag...hmmmm.

125 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
jankarl skrev:
Brukar väl vara en blå och en blå/vit och en av dom är nån telefonmute som kanske ger lägre volt,brukar ju stå på kabeln visserligen så man tar rätt (om man nu hade dragit en separat).
Har aldrig haft problem att dra till ett steg sen vidare från det till ett annat så fel kabel tror jag...hmmmm.

Även om jag drar bara till ett steg får jag för låg volt. Skillnaden mellan om jag drar den direkt eller vidare är att om jag drar vidare får jag mer volt på något jävla vänster.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 juni 2013
Antingen så är din kabel:
1.felkopplad
2. av

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

125 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
ExtraKim skrev:
1.felkopplad
2. av

Är varken av dem. Problemet ligger i antingen Kicker steget eller i stereon. Jag söker hjälp att felsöka kring detta. Sånt där är redan uteslutet.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 juni 2013
MrBeskow skrev:
Jag har det kopplat så att REM-kabeln går in i Kicker steget och sedan ut från samma kontakt till SPL steget. Om jag då sätter på musik så mäter jag upp 0,6-1,0 V på REM vilket är för lite.

Ingen spänning går m.a.o genom kabeln, antingen så är den av, du har kopplat fel eller så lämnar inte stereon någon spänning ut på remoten (d.v.s remote utgången är kass).

MrBeskow skrev:
Om jag då ställer in Kicker steget på Audio (starta när den känner av aktivitet på lågnivåkablaget) då "går volten upp" till 8,8 V via REM. Då startar SPL steget och då även Kicker (som då aktiveras med ljudsignalen). Om jag drar REM kabeln direkt till något av stegen utan förlängning till det andra startar inget av stegen men signalen är då CA 2.5V helt plötstligt.

Troligtvis så får du spänning på remote ingången på Kickersteget när du startar det via "Audio on", då startar även SPLsteget.

MrBeskow skrev:
Jag har testat att brygga 12V i kicker steget till REM kontakten och då startar även Kicker steget med REM signal.

Detta utesluter att det är fel på Kickersteget.

MrBeskow skrev:
Jag har testat att byta ut stereoenheten mot en helt ny nere på Bilstereohörnan i Västerås då får jag samma volt och samma problem.

Om du inte har haft en otrolig otur och fått tag i ytterligare en spelare med kass remoteutgång, så kan vi utesluta att det är fel i din spelare.

Då återstår:

ExtraKim skrev:
1.felkopplad
2. av

MrBeskow skrev:
Är varken av dem. Problemet ligger i antingen Kicker steget eller i stereon. Jag söker hjälp att felsöka kring detta. Sånt där är redan uteslutet.

Jag har försökt hjälpa dig.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 024 Inlägg
16 juni 2013
Vad är det för stereo?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

99 Inlägg
17 juni 2013
Remoten på stereon ska vara blåvit . När ja köpte min så satt remote lappen på fel kabel. Kolla de. Samma om du köpt ny sterio så måste du ta bort demo läget.vh mittonen

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
17 juni 2013
Jag chansa att du har en kenwood stereo och då fins det vissa kenwood spelare som har 2 olika remote ut en har inte 12v den andra har det.
Riv ut stereon och mät direkt på kablen bak på stereon. Ta den som har 12v+

Med vänlig hälsning, Björn

Sök