3808
Sök

Vad för koppling saab 9-5 maptunad.

3 182 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#1
min koppling sjunger på sista versen nu och måste bytas, men sitter och undrar vad för koppling man ska montera, är rätt tung på högerfoten, och planer på att trimma vidare finns men inte ekonomin, ska man köpa ett aero kopplings kitt eller rekommenderar saab folket nått annat.

öss på med förslag.


bilen i fråga är en saab 9-5 2,3t 170hk orginal.

med t5 kolvar o stakar
td04 turbo.
3" från katten.
maptuns programvara aero steg 2.
enligt maptun borde bilen ha runt 250hk ca ungefär typ.

letar även nån som är villig att byta den till rimliga pengar i Stockholm.

120 Inlägg
9 mars 2013
#2
Saabs egna aerokoppling borde väl funka utmärkt tycker jag. Sån stoppade jag in i min 170-hästare som kompletterats med steg1.

Bytet är tyvärr rätt dyrt, tar nästan en heldag för en mekaniker och sen är väl hjulinställning att rekommendera då hela subframen plockas ner.


3 182 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#3
oki men hur länge håller den eller vad klarar den av.

så jag uppfattat det hela så finns det olika storlekar på dom. vilken ska man ha.
Senast redigerat av pukan2 (9 mars 2013)

120 Inlägg
9 mars 2013
#4
Den sitter ju i bilar med 250hk, och sen finns det väl lite utrymme för trim på det kan tänkas. Din koppling är 228mm, medan aerokopplingen är 240mm. Dock så ska aerokopplingen passa rakt på.

Detta köpte jag.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 80346.html

Samt slavcylinder (dumt att snåla på den när det är sånt jobb att ta ner lådan)
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 … 25822.html
Senast redigerat av frostyman (9 mars 2013)


3 182 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#5
oki om man vill ha ett steg värre en det, vad handlar men då.

LTJD
192 Inlägg
9 mars 2013
#6
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=38

Maptun steg 2, ingen värre koppling rekommenderad.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

3 182 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#7
Mattss0n skrev:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?kategori=669&produkt=159&model=2333&listorder=38

Maptun steg 2, ingen värre koppling rekommenderad.

det vet jag redan men vill ha en som håller då den jag har redan är en från en aero vad jag tror.
Senast redigerat av pukan2 (9 mars 2013)

102 Inlägg
9 mars 2013
#8
pukan2 skrev:
oki om man vill ha ett steg värre en det, vad handlar men då.

Varför inte införskaffa en av Maptuns prestandakopplingar?




Mattss0n skrev:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=38

Maptun steg 2, ingen värre koppling rekommenderad.

Men nu sjunger ju hans koppling på sista versen. Och att sätta dit en klen koppling för att den ska börja slira om 1000mil igen är meningslöst.

Många kopplingar ger upp efter ett tag med enbart steg 1. Speciellt då det brukar innebära en mer inspirerad körstil.



/P


3 182 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#9
Puttenutte skrev:
pukan2 skrev:
oki om man vill ha ett steg värre en det, vad handlar men då.

Varför inte införskaffa en av Maptuns prestandakopplingar?
hade mer än gärna gjort det men är arbetslös o tanten är mamma ledig så behöver ett billigt alternativ som håller länge.




Mattss0n skrev:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=38

Maptun steg 2, ingen värre koppling rekommenderad.

Men nu sjunger ju hans koppling på sista versen. Och att sätta dit en klen koppling för att den ska börja slira om 1000mil igen är meningslöst.

Många kopplingar ger upp efter ett tag med enbart steg 1. Speciellt då det brukar innebära en mer inspirerad körstil.



/P

3 182 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#10
är det nån som petat i en sinter i sin saab 9-5 som kan tala om hur det är att åka med det.

120 Inlägg
9 mars 2013
#11
Svärfar körde då sin 9-5 aero med steg 1, (runt 270-280 hästar om jag minns rätt) i säkert 10k mil innan den såldes.
Själv har jag kört runt 4000 mil med rätt inspirerad körstil utan problem.

Sinterkoppling kanske håller för mer effekt och tuktande, men för min del är körbarheten en rätt viktig aspekt på en bruksbil.

Maptun verkar förresten behålla aerokoppling på sitt 315hk-kitt, och byter först vid 340hk.
Senast redigerat av frostyman (9 mars 2013)


George
1 956 Inlägg
9 mars 2013
#12
Köper du en 6 puckad fjädrad koppling så är den helt ok att köra med.
Ska du upp i effekt (300+) så är det ett måste.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

3 182 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
#13
jojje81 skrev:
Köper du en 6 puckad fjädrad koppling så är den helt ok att köra med.
Ska du upp i effekt (300+) så är det ett måste.

hur är det att köra med en 6 puckad fjädrad sinter, och vad för tryckplatta rekommenderas till den.

George
1 956 Inlägg
9 mars 2013
#14
pukan2 skrev:
jojje81 skrev:
Köper du en 6 puckad fjädrad koppling så är den helt ok att köra med.
Ska du upp i effekt (300+) så är det ett måste.

hur är det att köra med en 6 puckad fjädrad sinter, och vad för tryckplatta rekommenderas till den.

Inte lika smidig som original så klart men inte mycket värre heller.
Aero platta så klart.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

LTJD
192 Inlägg
11 mars 2013
#15
Körde Nordic steg 1 och 3''dp i min 9-3 med original koppling, skitsnack att det behövs något värre.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

George
1 956 Inlägg
11 mars 2013
#16
Mattss0n skrev:
Körde Nordic steg 1 och 3''dp i min 9-3 med original koppling, skitsnack att det behövs något värre.

vem har sagt något om st1?
Nu pratar vi om 2.3l och td04 med (etanol?).
T5 kolvar och stakar..


Ska han upp i effekt bör han ha en sinterlamell med aero platta.. det är inget jobb man vill göra mer än en gång.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 705 Inlägg
11 mars 2013
#17
Varför inte en viggen-koppling?
Ska palla 450Nm och känns ungefär som original att köra med.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
11 mars 2013
#18
Skaffa en blåmålad orginaltryckplatta med bortslipat art nummer från maptun. blir skitbra det.
Sikta på Aero lamell och tryckplatta.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

LTJD
192 Inlägg
15 mars 2013
#19
jojje81 skrev:
Mattss0n skrev:
Körde Nordic steg 1 och 3''dp i min 9-3 med original koppling, skitsnack att det behövs något värre.

vem har sagt något om st1?
Nu pratar vi om 2.3l och td04 med (etanol?).
T5 kolvar och stakar..


Ska han upp i effekt bör han ha en sinterlamell med aero platta.. det är inget jobb man vill göra mer än en gång.

Steg 2 menar jag såklart.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET

3 182 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#20
Har nu beställt en aero koppling från maptun kommer nog till fredag och lämnas in nästa vecka. blir lagom då man ska ut o resa ca: 300mil vecka efter, kopplingen som sitter på för övrigt är sop slut. är lagom roligt detta då man är arbetslös.


Sök