2935
Sök

Vilken suv ska man välja?

59 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
hej,
tänkte köpa ny bil nu iom att vi ska skaffa hund men vet inte riktigt vilken.
har tittat på:
volkswagen toureg
bmw x5
volvo xc90
chevrolet captiva

hade tänkt mig mellan 70-90 tusen.

någon man verkligen ska passa sig för?
särskilda delar som ofta går sönder på dessa?
någon som är extremt dyr med skatt o försäkring?

5 127 Inlägg
1 juli 2013
Den enda ja kan tipsa lite om är vw:n.
Bästa kombinationen där tycker jag är 5 cylindriga dieseln på 2.5 liter tillsammans med manuell låda och utan luftfjädring.
Anledning?
Motorn. Beprövad, hyfsat snål transportbilsmotor som verkar vara odödlig. Vet maskiner som gått över 40k mil utan stora fel trots tungt lass osv. Varken kamkedia eller rem.
Växellåda. Vag och automat brukar inte vara så bra kombination alla gånger. Kinkig låda som vill ha oljan bytt ofta om den ska hålla vilket få vet och gör.
Luftfjädring. Svindyra bälgar och kompressorer. Ingen enorm skillnad i komfort med eller utan. Bara billigare utan.

Annars så verkar dom vara bra bilar. Dock händer det att stödlagret på kardarnen blir dåligt och en jävla massa vibrationer som följd. Dyrt som attan och lite av en sjukdom så beggade känns som att flytta fram problemet. Kardanen byggd i en del så bara stödlagret går ej att byta. Eller de går men är ett himla pyssel och stödlagret säljs ej löst.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 juli 2013
pontus-h skrev:
bmw x5

hade tänkt mig mellan 70-90 tusen.

Köp ingen X5 för dom pengarna, X3 ger sjukt mycket mer för pengarna på ALLA sätt.
och då menar jag ALLA...

Finns det en bil jag skulle plocka från listan direkt är det XC90 den är dyr att äga och saker har tendens att gå sönder ofta på den...

6 638 Inlägg
2 juli 2013
Krav endast på de större SUVarna?

Ford Kuga har klarat sig bra annars. Kasst bagage utrymme dock på de tidiga modellerna.

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 juli 2013
Smaken är olika men Chevrolet Captiva hade jag personligen räknat bort den spelar inte i samma liga som de andra alternativen. En stor SUV är dyr i drift jämfört med de flesta andra biltyper och Touareg, X5 samt XC90 kostar en slant att driva. Ju mer motor och utrustning desto värre blir det enkelt räknat i allt från förbrukning till reparationskostnader om något kastar in handduken, men en enkelt utrustad bil med minsta motorn är inte så långt över motsvarande låga variant i driftskostnader. T.ex en XC90 2.5t jämfört med en V70 AWD.

Som MeloveGolf nämner kan jag däremot rekommendera en titt på den modernare BMW X3 E83 istället för en X5 E53. Det skiljer inte mycket i storlek och lillebror är roligare att köra, har en fyrhjulsdrift som spelar i en helt annan liga än det äldre systemet X5 har och E83 är enligt statistiken en av de pålitligare bilmodellerna på marknaden idag till skillnad från X5 E53 som inte är det mest stabila BMW skruvat ihop.

Den är inte dålig men flera svagheter förekommer, den största skillnaden mellan kryss-tre och fem är dock att den förstnämnda är mycket billigare i drift. Nackdelarna med X3 är klent benutrymme i baksätet och (precis som på X5) ett litet bagage jämfört med hur pass stor bilen är, X3 har dessutom en hård fjädring som många reagerar över och en del ogillar skarpt.

Tror du att den mindre bilen från BMW är något för dig?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
2 juli 2013
Köp en Cheva smile
Eller en Cadillac om du hittar.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 juli 2013
Rquired skrev:
litet bagage jämfört med hur pass stor bilen är, X3 har dessutom en hård fjädring som många reagerar över och en del ogillar skarpt.

Rquired, bagaget på X3 E83 är STÖRRE än i E53 även om den är några centimeter längre och 1 cm bredare. Sjukt men sant..

Hård fjädring har du dock helt rätt i, många ogillar den speciellt sport-fjädringen. Men för att försvara den hårda dämpningen så är den som en vanlig 3-serie på vägen tanken att man sitter i en suv finns inte, fruktansvärd stabil och inga stora gungningar eller vältkänslor på snabba och kurviga vägar. Man ska dock helst provköra en först.

Och för att ge ts lite ekonomiskt perspektiv:

Skatt: 3400 nånting , försäkring 5,000-8,000kr
Senast redigerat av MeloveGolf (2 juli 2013)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 juli 2013
MeloveGolf skrev:
Rquired skrev:
litet bagage jämfört med hur pass stor bilen är, X3 har dessutom en hård fjädring som många reagerar över och en del ogillar skarpt.

Rquired, bagaget på X3 E83 är STÖRRE än i E53 även om den är några centimeter längre och 1 cm bredare. Sjukt men sant..

Hård fjädring har du dock helt rätt i, många ogillar den speciellt sport-fjädringen. Men för att försvara den hårda dämpningen så är den som en vanlig 3-serie på vägen tanken att man sitter i en suv finns inte, fruktansvärd stabil och inga stora gungningar eller vältkänslor på snabba och kurviga vägar. Man ska dock helst provköra en först.

Och för att ge ts lite ekonomiskt perspektiv:

Skatt: 3400 nånting , försäkring 5,000-8,000kr

Nu när du säger det så, jag har för mig att jag hört att treans bagage är större i liter räknat tidigare. Men jag upplever ändå bagaget i E53 som lite mer praktiskt, på E83 smalnar det av kraftigt och den lutande bakluckan tar mycket mer utrymme än vad man tror. Bäst utrymmen i klassen kan ingen av dem skryta med tyvärr...

Angående uppträdandet så håller jag med E83 går fruktansvärt fint även i skarpa kurvor och känslan av att sitta i en högre SUV är inte närvarande, men jag tycker inte att det försvarar den fasta fjädringskomforten helt och hållet. En vanlig 3-serie är visserligen lägre men har mycket bättre vägd fjädring, det blir aldrig stötigt och hjulen studsar aldrig som de kan göra på en X3 i extrema fall. X3´s fjädring har aldrig stört mig ett dugg men jag tycker BMW kunde gjort det bättre, och det gjorde dem utan tvekan på X3 F25!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

dab-master
166 Inlägg
2 juli 2013
disco 3 ? smile

Alltså Land Rover Discovery 3
Senast redigerat av HampeB (2 juli 2013)

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun

Sök