3666
Sök

Saab 900s -94, AC'n låter (som om den är tom) fast det är den inte...

86 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#1
Hejsan. Äger en Saab 900s -94, Där AC'n har börjat låta konstigt... typ som om den har tagit slut. Fast jag har gjort en AC test där vi tömde den och den sökte efter läckor m.m. och inge problem alls sedan fyllt upp den, detta var för en ca 2-3 veckor sedan och använder kanske bilen ca 3gånger i veckan så den kan inte ha tagit slut. Och det var nu 3 dagar sedan detta ljud börja komma. Det är bara när AC'n är i gång. ljudet är svårt att beskriva men typ som ett pyssande ljud när den är igång.
Någon som har någon aning om vad detta kan vara för något?

6 635 Inlägg
19 juli 2013
#2
Säkert på att den funkar? Med tanke på bilens ålder är det inte ovanligt att något har börjat läcka.

De/Dem

86 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
Säkert på att den funkar? Med tanke på bilens ålder är det inte ovanligt att något har börjat läcka.

är helt säker på att den fungerar för vi har testat den (maskinen satte tryck i den, och den höll helt tät, inge  läckage. Eller andra problem) och den har fungerat helt felfritt under dessa 2-3 veckor sedan vi testa den + fyllde på den.
Och den blåser fortfarande kall luft när jag har igång den hmm

Offroad Racing
3 122 Inlägg
19 juli 2013
#4
Ac:n i min suburban ger ifrån sig ett rätt rejält väsande ljud när man stänger av bilen, samma sak i brorsans cheva pickis. Har inte lyssnat men gissningsvis blir det samma ljud varje gång kompressorn slår ifrån även med motorn igång.

Förstår inte riktigt din felbeskrivning. Har gasen tagit slut så har ju lågtrycksvakten slagit ifrån, då går inte kompressorn alls och således kommer den inte heller kunna göra några ljud alls.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

86 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#5
Provade spela in ljudet så ni kanske förstår bättre vad jag menar big_smile
måste bara komma på nå bra sätt att ladda upp det här...

86 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#6
hmm här har ni. Tror ni måste höja ljudet lite för att göra det "Pyssande ljudet" som kommer alltid när AC'n är igång
http://www.youtube.com/watch?v=aQ1UOSbU … e=youtu.be

6 635 Inlägg
19 juli 2013
#7
Kan vara lagerljud ifrån kompressorn också, inget i vägen för AC fläkten?

De/Dem

86 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#8
Malheus skrev:
Kan vara lagerljud ifrån kompressorn också, inget i vägen för AC fläkten?

Det är inget som är i vägen för fläkten vad jag kan se. Och om det är lagerljud från kompressorn hur kan jag se att det är det, och hur/vad kan man göra för att fixa något sådant?
Är inte allt för kunnig på detta område tongue

EDIT: Har glömt att säga att man inte hör ljudet när man tittar ner i motorrummet... fast det kan också vara för att motorn låter. Men vad jag kan höra så hör jag det bara i bilen
Senast redigerat av pint (19 juli 2013)

6 635 Inlägg
19 juli 2013
#9
Säker på att bilen är fylld med tillräckligt med gas? Brukar pysa så när gasen är låg..Om nu inte kylpaketet i bilen börjar täppas..menmen.

De/Dem

86 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#10
Malheus skrev:
Säker på att bilen är fylld med tillräckligt med gas? Brukar pysa så när gasen är låg..Om nu inte kylpaketet i bilen börjar täppas..menmen.

Den BORDE vara ful. Maskinen matade in så mycket som det rymdes i den. Fast o andra sidan så har jag inte haft en AC förr, så har ingen erfaren het av detta... Men känns ju ganska konstigt om man ska vara tvungen och fylla på den efter ett par veckor :S Vi äger (rättare sagt min pappa) har en RAV4 också och vi har aldrig behövt fylla på den vad jag är medveten om.
Och uti kylpaket så låter ju det rimligt ändå, för det är ju när jag slår på kylan det börjar låta. Så då är ju frågan vart den är placerad big_smile så man kan ta en titt o se hur det ser ut.
Du råkar inte veta vart den är lokaliserad? smile

EDIT: Kom på att den borde vara på passagerarsidan, inne i bilen. Så antar att man får försöka hitta den imorn smile
Senast redigerat av pint (20 juli 2013)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 juli 2013
#11
Du ser inte om det är tätt invändigt i den...

Man ska inte behöva fylla på gas alls i teorin, i praktiken funkar det inte så men är hela systemet friskt funkar det ett antal år innan gasen är borta. Att du fyllde din bil för 3 veckor sen innebär ju inte automatiskt att den fortfarande är full, kan ju ha hänt nånting som fått gasen att läcka ut.

Men så länge den kyler bra så är det gott om gas kvar.
Senast redigerat av henke_99 (20 juli 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

6 635 Inlägg
20 juli 2013
#12
pint skrev:
Malheus skrev:
Säker på att bilen är fylld med tillräckligt med gas? Brukar pysa så när gasen är låg..Om nu inte kylpaketet i bilen börjar täppas..menmen.

Den BORDE vara ful. Maskinen matade in så mycket som det rymdes i den. Fast o andra sidan så har jag inte haft en AC förr, så har ingen erfaren het av detta... Men känns ju ganska konstigt om man ska vara tvungen och fylla på den efter ett par veckor :S Vi äger (rättare sagt min pappa) har en RAV4 också och vi har aldrig behövt fylla på den vad jag är medveten om.
Och uti kylpaket så låter ju det rimligt ändå, för det är ju när jag slår på kylan det börjar låta. Så då är ju frågan vart den är placerad big_smile så man kan ta en titt o se hur det ser ut.
Du råkar inte veta vart den är lokaliserad? smile

EDIT: Kom på att den borde vara på passagerarsidan, inne i bilen. Så antar att man får försöka hitta den imorn smile

Aldrig skruvat Saab, men jag hade väl börjat ta bort luckan/pappen vid passerar fotutrummet och handskfacket.

Vid fyllning av ACn borde spårmedel lags i.

De/Dem

86 Inlägg
20 juli 2013
Trådstartare
#13
a jo tror det lass in spårmedel i den, För har gjort det på en firma. Så dom gick igenom den helt och hållet med maskinen för att hitta alla eventuella fel, och den kunde inte hitta något alls. Den höll helt tätt, Så då tog den och fyllde upp den, tills den var ful.
Så tvekar stort på att det är AC'n som har ett läckage. Men man vet ju aldrig, kan ju ha hänt något på dom här senaste dagarna.
Senast redigerat av pint (20 juli 2013)

German Engineering
9 083 Inlägg
20 juli 2013
#14
Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur.
2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet.
3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

86 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#15
vet nu vad det ser ut att vara... på vägen hem i natt tyckte vi att det blev lite värmt, så då vred jag på fläktarna på högsta hastigheten och på kallaste. Och det blåste inte nå direkt kallt nå mer... Så antar att något att gått sönder/spruckit. haha ajja.


Sök