3713
Sök

Diesel identisk med bensin?

37 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#1
Min 325i dricker ca 1,15l/mil och då är det mestadels i stadstrafik jag kör samt att jag har en tendens att trampa på gasen. Efter att jag haft bilen i bara några veckor har jag nu tröttnat på bränsleförbrukningen och vill byta till nåt snålare...nu till saken...

Stämmer det verkligen att en dieselbils bränsleförbrukning är identisk med en bensinare tills den (dieseln) börjar bli varm i motorn och att först då vinner man på det rent ekonomiskt? Fick nämligen höra detta av en bekant när jag tog upp att jag är inne på att byta till diesel. Vi kan ta BMW 320d vs BMW 320i som exempel. Enligt honom ska de då dra ungefär lika mycket om dieselmotorn inte hunnit bli varm?

Sen undrar jag även om min bränsleförbrukning verkligen kan stämma trots att jag ibland kan vara körglad + stadstrafik? 1,15 låter fortfarande lite väl mycket...

Forummoderator
26 385 Inlägg
1 augusti 2013
#2
1.15 låter inte alls för mycket, om det är mycket stadstrafik och relativt tung högerfot.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 augusti 2013
#3
11.5L/100km är ingen dålig siffra i stadstrafik om du är lite gasglad, enligt de officiella siffrorna skall den dricka nästan 1dl mer per mil vid ren stadskörning.

Däremot så dricker en dieselbil i regel mindre bränsle än en bensindriven bil även om den inte blivit helt genomvarm, skall du köra mycket korta sträckor i stadstrafik bör du däremot tänka på att exempelvis dieselmotorns partikelfilter tycker illa om det. Byter du till diesel för ekonomins skull bör du även räkna med den högre skatten, högre servicekostnader och att där finns mer som kan krångla på en modern turbodiesel vilket i längden kräver sitt av plånboken.

Dessutom dricker inte en bil automatiskt 5L/100km bara för att den dricker diesel som många tyvärr tror, en 325d motsvarande din bil dricker närmre eller runt 10L/100km vid stadskörning i praktiken men visst det blir mindre än idag. Ta reda på hur mycket du kör per år, hur mycket du hade sparat per mil på en diesel och hur mycket mer en diesel kostar i skatt, underhåll och eventuellt försäkring är mitt tips.

Dessutom rekommenderar jag att du skall provköra ordentligt, en raka bensinsexa som den du har idag är en av de mjukaste motorerna du kan köra eftersom de rent fysiskt är i naturlig balans med ytterst lite eller inga vibrationer alls . En diesel är en helt annan sak de både vibrerar och låter lite, särskilt på tomgång samt lägre varv där man för det mesta ligger vid stadskörning.

Även om du sparar en liten slant på att byta, är den motorn du har idag värd merkostnaden jämfört med en råare (men snålare) diesel eller inte?
Senast redigerat av Rquired (1 augusti 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

37 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#4
Tack för ett utförligt svar, det fick mig och tänka till. Jo, du kanske har rätt...jag åker egentligen inte så jäkla långa sträckor utan är mest sugen på att trycka till gasen ordentligt (gärna med lite kraft i bilen) och komma billigt undan haha. Dock så är ju skatten billigare på en 320d (ca 1500) men det kanske inte lönar sig i längden som du säger.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 augusti 2013
#5

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 augusti 2013
#6
Tänk på att om du kör enbart korta sträckor i stan där bilen knappt hinner upp i arbetstemperatur så blir det ofta problem med partikel-filter på nyare diesel-bilar. Dessa kräver att dom blir riktigt genomvarma vid körning för dom ska fungera annars sotar dom igen vilket leder till byte ~15000-20000kr.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

9 118 Inlägg
1 augusti 2013
#7
Be_Em_We skrev:
Tack för ett utförligt svar, det fick mig och tänka till. Jo, du kanske har rätt...jag åker egentligen inte så jäkla långa sträckor utan är mest sugen på att trycka till gasen ordentligt (gärna med lite kraft i bilen) och komma billigt undan haha. Dock så är ju skatten billigare på en 320d (ca 1500) men det kanske inte lönar sig i längden som du säger.

320d lär ju dra skapligt mindre än 325d och är skatten på 320d 1500:- per år så lär du tjäna en del på det.


12 086 Inlägg
1 augusti 2013
#8
Gillar man att trycka på gasen så är ju ett byte från 325i till 320d en otroligt korkad väg att gå.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 augusti 2013
#9
Be_Em_We skrev:
Tack för ett utförligt svar, det fick mig och tänka till. Jo, du kanske har rätt...jag åker egentligen inte så jäkla långa sträckor utan är mest sugen på att trycka till gasen ordentligt (gärna med lite kraft i bilen) och komma billigt undan haha. Dock så är ju skatten billigare på en 320d (ca 1500) men det kanske inte lönar sig i längden som du säger.

En 320d från 2006 släpper ut 158g koldioxid per kilometer vilket innebär en skatt på 3000:-/år mot 2000:-/år för en 325i från samma år. Om du skall ner till 1500:-/år i skatt för en 320d måste du upp i årsmodell och då blir bilen dyrare i inköp med en större värdeminskning istället jämfört med din nuvarande bil.

Och som redan har skrivits, om du gillar att trycka på är 325i en mycket roligare och piggare bil än en 320d. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

326 Inlägg
1 augusti 2013
#10
Rquired skrev:
Däremot så dricker en dieselbil i regel mindre bränsle än en bensindriven bil även om den inte blivit helt genomvarm, skall du köra mycket korta sträckor i stadstrafik bör du däremot tänka på att exempelvis dieselmotorns partikelfilter tycker illa om det.

Den där med bränsleförbrukningen är min uppfattning också. Haft några dieselbilar på sistone, och jag inbillar mig att dom drog ungefär lika oavsett drifttemperatur. Åtminstone enligt färddatorns momentanförbrukning.

Jag kör nästan enbart korta sträckor till jobbet, 4km, men hade inga större problem med partikelfiltret på förra bilen, en Citroen C5. Den kändes tydligt när den började regenerera filtret och då var det bara att lägga sig på en växel lägre än normalt så var hela processen avklarad på några minuter. Den här regenereringen satte igång oavsett motorn var helt genomvarm, det räckte att den började bli varm...

Jag kollade några gånger med Lexia, Citroens diagnosutrustning, och filtret mådde finfint. Man kunde se där hur länge sen senaste regenereringen var, och hur mycket filtret satt igen före och efter. Inga problem med korta körningar med den bilen i alla fall, filtret blev soprent efter varje regenerering även fast bilen gått 23000mil med samma filter.


Sök