Lufta kylsystem bmw 540 -95 m60b40

Jkardefelt
6 augusti 2013 · 121 Inlägg

Tjena!

Den övre kylaranslutningen gick sönder på min 540 för några veckor sen och nu sitter en ny kylare i och allt är klart för att hälla i ny kylvätska. Nu till problemet, Försöker hitta en guide till hur man luftar systemet, läst en del som säger att systemet är självluftande och andra säger tvärtom. Hur är det egentligen? Ska man lufta eller är de självluftande?

-Bazz3r- Team Breehäng
6 augusti 2013 · 1 623 Inlägg

Borde det inte räcka att klämma på kylarslangarna med motorn igång och locket på expansionskärlet av så luften kan komma ut där? smile så gjorde jag på mercan iaf och på den funkade de bra smile

R1 3
└┼┤
2 4
Jkardefelt
6 augusti 2013 · 121 Inlägg

Ja det borde ju funka, men läste om att man ska fylla på med vätska, Dra ut och köra en kort sväng och senare öppna locket till kärlet. Vette fan vilket råd man ska ta.. :p

-Bazz3r- Team Breehäng
6 augusti 2013 · 1 623 Inlägg

Kanske både och då. Fyll på, kör en sväng, kläm på slangarna, fyll på mer osv. Då lär de bli luftfritt iaf smile

R1 3
└┼┤
2 4
linusniemi
6 augusti 2013 · 77 Inlägg

Fyll på, låt stå på tomgång ganska länge med locket öppet å fyll på tills de slutar sjunka. Gjorde så på 200an

Germax
6 augusti 2013 · 12 086 Inlägg

Enligt dokumentation från BMW är systemet helt självluftande.

Egna erfarenheter säger att det är ett helvete. Jag va tvungen att vakuumsuga hela systemet när jag hade tömt hela mitt system en gång.

CounTLeSS Från Arvidsjaur
6 augusti 2013 · 16 Inlägg

jag har då en luftskruv brevid påfyllnings locket tongue

Germax
6 augusti 2013 · 12 086 Inlägg

CounTLeSS skrev:
jag har då en luftskruv brevid påfyllnings locket tongue

Förutsatt att du har en M60B40 (?) så är det isåfall inte original.

Jkardefelt
6 augusti 2013 · 121 Inlägg

Germax skrev:

CounTLeSS skrev:
jag har då en luftskruv brevid påfyllnings locket tongue

Förutsatt att du har en M60B40 (?) så är det isåfall inte original.

Jo det är m60b40 jag har, verkar ha fått till det nu. Dragit en repa 2 varv runt stan och de funkar som de ska. smile

Senast redigerat av Jkardefelt (6 augusti 2013)

Jkardefelt
6 augusti 2013 · 121 Inlägg

Kan tillägga att jag ska vakumsuga systemet när skolan börjar igen, och ta ner tråget för att kontrollera oljepumpsbultarna och spänna kedjan smile

CounTLeSS Från Arvidsjaur
6 augusti 2013 · 16 Inlägg

Germax skrev:

CounTLeSS skrev:
jag har då en luftskruv brevid påfyllnings locket tongue

Förutsatt att du har en M60B40 (?) så är det isåfall inte original.

nope m52b28

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang