3832
Sök

Oroligt turbotryck?

192 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#1
Märkte idag när jag körde rovern att undertrycket ökade normalt på rovern är 0,5-0,6 blev lite paff när den ökade snabbt till 0,8. men efter jag dragit ut den på en raka så låg den normalt igen.

Sen ökar trycket på turbon lite märkligt mellan 2700-5000rpm ligger det på 0,5bar stabilt och över 5000rpm ökar trycket till max som är 0,85.

Är detta normalt?

MVH


99 Inlägg
2 augusti 2013
#2
Är de nån magnetventil eller nått på dessa?


192 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#3
ingen aning jag har precis köpt bilen. men det är möjligt ska kika efter en nästa gång


668 Inlägg
2 augusti 2013
#4
Magnet ventil eller wastegate skulle jag kolla upp smile


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
2 augusti 2013
#5
gissar på wastegate smile men kan lika gärna vara magnetventilen som båda de två övre herrarna har nämnt !


Forummoderator
9 299 Inlägg
2 augusti 2013
#6
Laddtrycket styrs med magnetventil och det ska öka gradvis. Framförallt för att gången ska bli hyfsat jämn och fin men även för att spara på differentiallagrena i växellådan. Magnetventilen sitter under batterilådan och luftburken.

Maxtrycket ligger snarare på 0.75-0.8 (11.5psi) så jag tror din turbotrycksmätare är lite off.

Det man brukar göra då det inte går att chippa dessa är att trycka i en mekanisk controller, en sådan med kula och fjäder och sedan sätta den på 0.8-0.85bar. Mer än så håller inte motorn för. Samtidigt blir den mycket snabbare då vridet ökar rejält från 240 till närmare 300nm.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

192 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#7
jo mätaren ska jag byta ut för något vibrerar i den när jag kör. men 0,85bar var lite av en gissning då det inte är så lätt att se exakt. hade inte tänkt öka laddtrycket. möjligen byta Ic för kallare luft


Forummoderator
9 299 Inlägg
2 augusti 2013
#8
IC'n är verkligen kass. Heta sommardagar kommer jag inte under 40grader, inte ens på motorväg. Problemet är att få plats med något utan att såga. Men en mycket god idé att byta är det.

Du kan absolut byta magnetventilen mot en mekanisk boostcontroller. Du bestämmer ju vad du sätter den på. Nu har jag inte kollat din bil men om den har fördelare (95 och äldre typ) så håller den lite bättre. De med brytarlöst är lite klenare i kolvarna och då ska man inte gå över 0.8 bar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

192 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#9
okej det är en 95,a och är inte brytarlöst. vad blir resultatet vid mekanisk ventil? hur har du på din Rover?


Forummoderator
9 299 Inlägg
3 augusti 2013
#10
Du får fullt ladd mellan 2100-2500 varv. Skillnaden är rejäl och väldigt påtaglig. Eftersom man inte höjer maxladd så mycket så påverkas inte toppeffekten så mycket men bilen känns mycket snabbare. Jag hade det på min 620 och jag har det på min 820.

Min 820 har en gammal motor, första generationen T-serie med bara 180 hästar i original och den är ännu mer slitstark. Din är helt ok och tar 0.8 bar utan minsta risk. Med en bättre IC får du mer effekt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

192 Inlägg
123 Inlägg
6 augusti 2013
#12
enkelt test å kolla om wastegaten är hel. tryck försiktigt med tryckluft i slangen som går till WG:en och tryck ut stången 5mm och håll kvar munstycket i slangen. åker stången in i wg:en igen så är membranet kasst.

192 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#14
Hej igen. Idag bytte jag ut min magnetventil till en mekanisk kulventil. Jag undrar hur jag ska ställa in det. just nu är det så här

turbon når ett högre tryck på en högre växel. enligt följande:

1: ans växel = 0,75 bar
2 = 0,8 bar
3 = 0,85 bar
4 = 0,9 bar peak i 2 sek sedan ner till 0,85 bar
5 = 0,95 bar peak 5-10sec sedan ner till 0,85 bar

I Psi:
1 = 10,9 Psi
2 = 11.6 Psi
3 = 12,3 Psi
4 = 13 Psi Peak i 2 sekunder, sedan ner till 12,3 Psi
5 = 13,8 Psi Peak 5-10sec sedan ner till 12.3 Psi



Ska jag ska skruva ner ventilen så att peak ligger på 12,3 psi eller vad tror ni?


Forummoderator
9 299 Inlägg
13 augusti 2013
#15
Fullständigt normalt, det blir högre på högre växlar. Sänk en bråkdel så den peakar lägre. Fortsätt ha koll på mätaren för när det blir kallare ute kan det skena lite. Laddtrycksspärren eller rättare sagt fuel cut ligger på 1bar och det är inte jättebra att dra över det. Dessutom är T25an ansträngd som det är, efter 0.8-0.85 bar blåser det mest varmluft vilket inte är bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök