2877
Sök

För stor bultcirkel, vad kan hända?

109 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hallå, som rubriken lyder så undrar jag vad som kan hända om bultcirkeln är nån millimeter för stor. Har en Volvo 940 och hade ett par gamla mercedes plåtfälgar. Fälgarna gick på men det blev lite glapp i bulthålen. Kan det bli några problem pga detta?


klabbarpan
3 041 Inlägg
21 augusti 2013
#2
Använd muttrar med flytande kona så är det lugnt smile


KHRacing
21 augusti 2013
#3
Behövs inte ens flytande kona !.En bekant som är däcksgubbe har kört med 4x100 fälgar på 4x98 i flera år utan minsta problem

577 Inlägg
21 augusti 2013
#4
Det spänner rätt bra i fälgen, med plåt går det säkert bra.
Flytande kona 740.- på Mekonomen.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

109 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#5
Så det är bara fälgen det skadar?


Avstängd
10 388 Inlägg
21 augusti 2013
#6
KHRacing skrev:
Behövs inte ens flytande kona !.En bekant som är däcksgubbe har kört med 4x100 fälgar på 4x98 i flera år utan minsta problem

Fast i detta fall är hoppet dubbelt så stort vill jag minnas (5/108 <-> 5/112)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 augusti 2013
#7
Har själv kört med både 5*112,5 o 5*108 på min SAAB som ska ha 5*110 utan bekymmer.
Men tänker inte rekommendera det till andra o få skit för det. wink
Men att köra med fälgar som skiljer så mkt skulle jag nog INTE göra. Det lär ju påfresta bultarna en hel del kan man tycka hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

KHRacing
21 augusti 2013
#8
it_mutt skrev:
KHRacing skrev:
Behövs inte ens flytande kona !.En bekant som är däcksgubbe har kört med 4x100 fälgar på 4x98 i flera år utan minsta problem

Fast i detta fall är hoppet dubbelt så stort vill jag minnas (5/108 <-> 5/112)

tack för påpekandet, detta missade jag.sad

70 Inlägg
21 augusti 2013
#9
Kör själv med mercedesfälgar på min 16v på spacerna, de som händer när du drar åt är att du drar bultarna på bilen lite pekande utat, alltså dom blir krokig eftersom att bultarna inte hamnar mitt i hålet på fälgen så drar man den mitt i med hjälp av koningen. Det går hur bra som helst att köra på det men du kanske får problem med att få på volvofälgarna igen sedan om du har otur.


KHRacing
21 augusti 2013
#10
Ziinkas skrev:
Kör själv med mercedesfälgar på min 16v på spacerna, de som händer när du drar åt är att du drar bultarna på bilen lite pekande utat, alltså dom blir krokig eftersom att bultarna inte hamnar mitt i hålet på fälgen så drar man den mitt i med hjälp av koningen. Det går hur bra som helst att köra på det men du kanske får problem med att få på volvofälgarna igen sedan om du har otur.

& det gör att styrkan i bultarna minskar då de vrids.... = jättebra....

109 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#11
Okej, får väl leta efter andra däck att göra svartmärken med då..


Xenoholic
2 559 Inlägg
21 augusti 2013
#12
Finns ju spacers som ändrar bultcirkeln med annars smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

109 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#13
Det blir en dyr burnout wink Hade tänkt ta några skitdäck på plåtfälgar och riva lös för att visa att jag är en man med stor ***.


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
21 augusti 2013
#14
Blir jävla påfrestningar när du ska burna,  så risk finns att det går åt helvete . OCh blir genast mycket dyrare än en vanlig burn tongue

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

109 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#15
Ärsda, de har gått fint hittills, rasar de så rasar de smile


577 Inlägg
23 augusti 2013
#16
Aerocombi skrev:
Har själv kört med både 5*112,5 o 5*108 på min SAAB som ska ha 5*110 utan bekymmer.
Men tänker inte rekommendera det till andra o få skit för det. wink
Men att köra med fälgar som skiljer så mkt skulle jag nog INTE göra. Det lär ju påfresta bultarna en hel del kan man tycka hmm

Har inte saab flytande kona från fabrik?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Xenoholic
2 559 Inlägg
25 augusti 2013
#17
risodlarn skrev:
Aerocombi skrev:
Har själv kört med både 5*112,5 o 5*108 på min SAAB som ska ha 5*110 utan bekymmer.
Men tänker inte rekommendera det till andra o få skit för det. wink
Men att köra med fälgar som skiljer så mkt skulle jag nog INTE göra. Det lär ju påfresta bultarna en hel del kan man tycka hmm

Har inte saab flytande kona från fabrik?

Bara vissa. smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök