3282
Sök

Mitsubishi Lancer Hb glx (glxi)-94. Behöver info om avgasystems byte mm, tack

682 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#1
tja, som sagt lancer 94a, sportavgasystem, är det bara att byta rakt av eller måste det anpassas. sportluftfilter, ser att det är ganska trångt där luftburken sitter någon som har en smart lösning?
Chipning, bäst o lämna te verkstad om man aldrig gjort det eller går det att ta isär o kolla på det, och via internet guide lösa det?

654 Inlägg
18 mars 2009
#2
jesper_NA skrev:
tja, som sagt lancer 94a, sportavgasystem, är det bara att byta rakt av eller måste det anpassas. sportluftfilter, ser att det är ganska trångt där luftburken sitter någon som har en smart lösning?
Chipning, bäst o lämna te verkstad om man aldrig gjort det eller går det att ta isär o kolla på det, och via internet guide lösa det?

Om du ska byta till Sportsys och har tänkt dig ett modell anpassat sådant,så är det bara att byta rakt av mer eller mindre.
Kan behövas nya upphängnings bussningar,klammer osv.

Ingen aning om hur det ser ut där din luftburk sitter, men om det är ett öppet filter du skall ha,dvs att boxen kastas väck så kan du lösa placeringen av filtret med rör bit som ev är krökt på ett visst sätt så filtret hamnar där det är bäst plats.
Alt sätter det "direkt" på insuget (om du bara är ute efter ljudet).

Finns olika sätt att montera chip på idag.
Tex genom att sockel löds fast i ECUn och chipet trycks i där,man kan då byta mellan original och det med ny programvara.
Vissa chipningar är bara ECUns programvara som ändras på.
Osv osv.
Mitt tips är dock att låta en firma som sysslar med chiptrimmning göra jobbet då det kan behövas koppla upp bilen till dator för att kontrollera värden osv efter att programvaran ändrats.
DOCK ska det nog nämnas att du inte behöver förvänta dig någon förvandling från bambi --> Hulken med en chipning av denna motor.
För minns jag rätt,att det är en 4a på 1,8/2l utan överladdning så finns det "inte" nån effekt att hämta som känns ekonomiskt försvarbar gentemot vad det ger på ett dyno papper.

682 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#3
tackar, så för att utvinna mer än bara ljud av sportluftfilter måste jag anpassa någon längd på ett mellan rör?

654 Inlägg
19 mars 2009
#4
Njaa inte riktigt så.
Man brukar använda en bit rör som är format på det sättet som krävs om det är trångt i motorrummet för att få plats med filtret.
Alltså man sätter röret mellan insug och filter så man kan placera filtret där det finns mest plats eller är kall luft kommer.
Vill du ha ut någon effekt från filtret får du vända dig mot CAI systemen (Cold Air Intake).
Det är oftast filter som placeras på svalare ställen/där kall luft strömmar mer/filtret är inkapslat i en "behållare" som det är ett rör anslutet till som leder ut från motorrummet.

Kolla gärna i lite stickys så får du snart klarhet i vad det är i stället för min "luddiga" beskrivning.

682 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#5
skulle man kunna göra som på suzuki 600 tävlingshojar att man via extra rör för kall luft från fronten rakt på luftfiltret? asså sätta plast kammrare som helt änkelt "sprutar" iskall luft från fronten av bilen på det?

654 Inlägg
19 mars 2009
#6
Ja så kan man också göra, är kort och gott målet med luften till en motor, att hålla den svar för att utnyttja dess mindre volym och mer syre rika innehåll.

Så sätt du filtret där du vill ha det,sen dra ett mummsigt rör från fronten till filtret.
Inte det optimalaste, men bra och funktionerligt på en vanlig bil.

682 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#7
jo tänkte det, men vilket material e o rekomendera?

33 Inlägg
18 september 2013
#8
Hej förlåt för att jag är väldigt off-topic nu men har hittat en mitsubishi lancer hb glx från 93 å jag funderar på å köpa den så tänkte höra om det är en bra bil helt enkelt med tanke på att du nästan har en lika dan så du borde veta^^' tack på förhand:)


Sök