2815
Sök

Hjälp med att plocka ihop bränslesytem

11 Inlägg
21 september 2013
Trådstartare
#1
Har skrotat mitt gamla mekansprut och skulle vilja ha hjälp med att plocka ut komponenter till ett nytt, då detta är första gånge jag ger mig på ett motorbygge utan förgasare.
Först behöver jag ett styrsystem som klarar 6 spridare sekventionellt, hur löser jag tändningen utan cranktrigger finns någon smart lösning för att konvertera befintlig fördelare?
Sen behöver jag spridare som klarar E85, har gjort ett överslag baserat på tumregeln att 100hk kräver 500cc/min vilket med 90% verkningsgrad och 50% påslag för E85 skulle ge:4*500/6/0,9*1,5=556cc/min för 400hk, är detta rimligt och vilket motstånd ska dom har för att lira ihop med styrningen?
Och till sist en lämplig soppapump för E85?

Tack på förhand

Fredrik

(Kan tillägga att jag söker komponenter med kvalité och inget Kina-skräp!)


184 Inlägg
21 september 2013
#2
De flesta styrsystem kräver trigger på vevaxeln. Fördelaren går bra att bygga om för att använda som camsynk.

Jag tycker om boschgivare. Vilken man använder beror på trigghjul. Jag kan ge dig rekomendationer efter du bestämt hur ditt trighjul ska se ut. (eg. stort eller litet).

En bra spridare som är klassade för e85 är 0 280 158 040. En bosch högohm men bra spridaregenskaper. flödar 900cc.

akta dig för sk bosch motorsportspridare med bortslipade nummer. En bosch motorsportspirdare har alltid nummer på sig. Och ofta är det modifierade standardspridare folk säljer.

Pumpar finns det mkt att välja på, bosch 040 eller 044 är populära.

Jag kan hjälpa dig plocka ihop komplett system om du vill. Hör av dig via PM.

11 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#3
Följdfråga, jag ska rita om remskivan och integrera trigger-skivan i den, hur stora ska tänderna och delningen mellan dessa vara? Remskivan på bilden är idag 150mm, det blir rätt små tänder om man ska ha en 60-2 skiva som t.ex electromotive spruten kräver? Som synes på bilden kan inte skivan bli mycket större  utan att träcka underdelen av fläkten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81488/81488-127a88b99224af01e7395a06906db339_large.jpg
Senast redigerat av Hightuned (22 september 2013)


10 Inlägg
30 september 2013
#4
Jag säljer Holley EFI. Och det stödjer de krav du har.

Mina cranktrigger skivor finns i både 60-2 men även 1 Point per fire. Alltså en kugg per antalet cylindrar. Med detta måste du ha en kamgivare också. Kamgivare är dock inga problem att mecka in i fördelaren då du har en sådan.

Holley har även pumpar som klarar din kapacitet och E85. Spridare vågar jag inte riktigt rekommendera då jag inte ser din effekt eller vet hur effektiv din motor är.

Jag kör Holley:t i min dragracebil och har det även det på en del gatbilar. Det har mycket bra loggning, kan köra closed loop boost Control även på kompressorbil, stöd för traction Control.

Jag har haft några AU sprut såsom Vipec och Microtech, samt AEM. Enda som spelar i samma klass här är nya AEM:et men de är rätt omständigt att mappa.

Med vänlig hälsning
Stefan


11 Inlägg
3 oktober 2013
Trådstartare
#5
Kan höra av mig när det börjar närma sig, är mitt i att plocka ihop motor och låda för tillfället. Jag återkommer när det börjar dra ihop sig för att köpa in sprutet. Får bara hoppas det finns några stålar kvar till det när snurran är klar? Jag har mest skruvat cheva och priserna på Porsche delar är nog är ju sinnessjuka, har räknat med att klara drivlinan på 80k så får se hur långt det räcker?



Sök