4441
Sök

Bromsskiveskruv rund..

1 322 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#1
byter bromsskivor på golfen just nu... så är det en stjärnskruv som håller fast skivan. Och hårt sitter den. när jag skruvade med mejseln så tog mejseln med sig det invändiga, så nu är det runt där... har ni några tips?


Har en svets med flus/fluxtråd. kan jag svetsa dit en insexnyckel/torx tror ni? eller klarar inte denna svets sånt?

ge alla slags tips... funderat på att ta rondellen och kapa sönder skivan, så den går i bitar, så jag sen kan ta en tång. men kapa är kanske inte så jätte bra känner jag spontant.

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

299 Inlägg
30 oktober 2013
#2
testa att borra bort skruven då med en riktig borrmaskin. men akta gängerna om du tänkt behålla skivan.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

2 140 Inlägg
30 oktober 2013
#3
Flusstråd, se till att göra rent ordentligt och kanske innan du bränner dit mutter/bult/eller nått annat så ger du den en ordentlig jävel med ett dorn och hammare. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

117 Inlägg
30 oktober 2013
#4
Ta en passande plattmejsel eller dylik och slå med en hammare mot-sols på skruvens huvud. Alltså i kanten av skallen, om du förstår vad jag menar?


5 119 Inlägg
30 oktober 2013
#5
Borra bort skallen med en stor borr (ca 8mm) och sen plocka av skivan och skruva ur skruven med en polygrip. Funkar inte det så KAN du låta resten av skruven sitta kvar. Den hindrar ju bara skivan från att snurra på navet och de gör de fast toppen fattas smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 322 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#6
Aquilla skrev:
testa att borra bort skruven då med en riktig borrmaskin. men akta gängerna om du tänkt behålla skivan.

Ah jag ska borra. smile
mb_pucken skrev:
Borra bort skallen med en stor borr (ca 8mm) och sen plocka av skivan och skruva ur skruven med en polygrip. Funkar inte det så KAN du låta resten av skruven sitta kvar. Den hindrar ju bara skivan från att snurra på navet och de gör de fast toppen fattas smile

ah borra ska jag göra smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

2 140 Inlägg
30 oktober 2013
#7
Flusstråd, se till att göra rent ordentligt och kanske innan du bränner dit mutter/bult/eller nått annat så ger du den en ordentlig jävel med ett dorn och hammare. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

604 Inlägg
30 oktober 2013
#8
Eller så tar du en slägga och slår bort skivan tills skruven går av. Skruven fyller inte direkt någon funktion.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

5 089 Inlägg
30 oktober 2013
#9
borr går snabbast. du behöver bara få bort huvudet på skruven.

\Lindgren

1 322 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#10
AntrE skrev:
Flusstråd, se till att göra rent ordentligt och kanske innan du bränner dit mutter/bult/eller nått annat så ger du den en ordentlig jävel med ett dorn och hammare. smile

bronco_z skrev:
Eller så tar du en slägga och slår bort skivan tills skruven går av. Skruven fyller inte direkt någon funktion.

jonnielahti skrev:
eller så tar du ett spett, ett sånt där vasst i härdat stål eller vad dem är och slår ett hack och slår runt, funkar varje gång

FLindgren skrev:
borr går snabbast. du behöver bara få bort huvudet på skruven.

hehe tack för alla tips. Men borrmaskinen kändes lättast och gick snabbast:)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!


Sök