3837
Sök

Audi turbo femma i Volvo 740

193 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#1
Tja!

Har hört talas om att D24 och Audis turbo femma (Audi 100/200 bensin), ska vara samma block. Kan detta stämma? Om ja, vilken motor gäller det från Audi, är det kanske MC/MC2?

För då ska de ju vara samma jobb som att få i en T5 i 740/940. Korta tråg och sil från D24, ta motorfästen och sprängkåpan från D24, sen borde man ju kunna hänga i motorn från Audi smile



Men mitt problem är att ja inte vet säkert vilken motor från Audi det gäller. Någon som vet? Hört rykten om att det är motorn från 80-talet, andra rykten säger att det är samma block i alla Audi 82-97.


231 Inlägg
31 oktober 2013
#2
Asjohem skrev:
Tja!

Har hört talas om att D24 och Audis turbo femma (Audi 100/200 bensin), ska vara samma block. Kan detta stämma? Om ja, vilken motor gäller det från Audi, är det kanske MC/MC2?

För då ska de ju vara samma jobb som att få i en T5 i 740/940. Korta tråg och sil från D24, ta motorfästen och sprängkåpan från D24, sen borde man ju kunna hänga i motorn från Audi smile



Men mitt problem är att ja inte vet säkert vilken motor från Audi det gäller. Någon som vet? Hört rykten om att det är motorn från 80-talet, andra rykten säger att det är samma block i alla Audi 82-97.

Inte samma: HIttat på NA Forum.,

nja, volvos bensin 5:or är inte alls lika audis, blandannat har dom vitblock.
volvo använde sig dock av VAG's dieslar under lång tid, i slutet av 70-talet fanns 240 serien med D20 och D24, det var 5 resp 6cyl VAG dieslar med förkammare, volvo tog under början av 80-talet fram överladdningen till dessa.
i slutet av 90-talet/början av 00 använde dom sig av TDI-5:an (AEL) som satt i 850 och tidiga V70.

dock har jag fått fram att TDI-5:orna (AAT, AEL, ABP) är rätt lika bensin-5:orna (AAN?) blockmässigt sett alltså, tuppen skiljer såklart men ändå hyfsat lika design där ventiltryckare och lite annat är likvärdigt.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

76 Inlägg
31 oktober 2013
#3
Haha ska en 6cyl(diesel) block till en 5cyl(bensin) motor?

Haha det tror jag inte  xD
Senast redigerat av Parai (31 oktober 2013)


Refined
1 770 Inlägg
31 oktober 2013
#4
Asjohem skrev:
Tja!

Har hört talas om att D24 och Audis turbo femma (Audi 100/200 bensin), ska vara samma block. Kan detta stämma? Om ja, vilken motor gäller det från Audi, är det kanske MC/MC2?

För då ska de ju vara samma jobb som att få i en T5 i 740/940. Korta tråg och sil från D24, ta motorfästen och sprängkåpan från D24, sen borde man ju kunna hänga i motorn från Audi smile



Men mitt problem är att ja inte vet säkert vilken motor från Audi det gäller. Någon som vet? Hört rykten om att det är motorn från 80-talet, andra rykten säger att det är samma block i alla Audi 82-97.

Hur kan du få det till att det skulle kunna vara samma block!? D24:an är ju 6cyl medans Audis Turbo 5:or är 5cyl?

3 354 Inlägg
1 november 2013
#5
Zwudda skrev:
Asjohem skrev:
Tja!

Har hört talas om att D24 och Audis turbo femma (Audi 100/200 bensin), ska vara samma block. Kan detta stämma? Om ja, vilken motor gäller det från Audi, är det kanske MC/MC2?

För då ska de ju vara samma jobb som att få i en T5 i 740/940. Korta tråg och sil från D24, ta motorfästen och sprängkåpan från D24, sen borde man ju kunna hänga i motorn från Audi smile



Men mitt problem är att ja inte vet säkert vilken motor från Audi det gäller. Någon som vet? Hört rykten om att det är motorn från 80-talet, andra rykten säger att det är samma block i alla Audi 82-97.

Hur kan du få det till att det skulle kunna vara samma block!? D24:an är ju 6cyl medans Audis Turbo 5:or är 5cyl?

Kan ju vara som Volvos vitblockare, 4-5-6 cyl är samma grund typ, I grova lag bara avkapade cylindrar,
Eller som vw med Vr6 och V5 motorn

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 354 Inlägg
1 november 2013
#6
Säger inte att det stämmer det som ts läst/hört men finns exempel på samma grundblock som gör att man kan ta andras fästen

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 266 Inlägg
1 november 2013
#7
Seth skrev:
Zwudda skrev:
Asjohem skrev:
Tja!

Har hört talas om att D24 och Audis turbo femma (Audi 100/200 bensin), ska vara samma block. Kan detta stämma? Om ja, vilken motor gäller det från Audi, är det kanske MC/MC2?

För då ska de ju vara samma jobb som att få i en T5 i 740/940. Korta tråg och sil från D24, ta motorfästen och sprängkåpan från D24, sen borde man ju kunna hänga i motorn från Audi smile



Men mitt problem är att ja inte vet säkert vilken motor från Audi det gäller. Någon som vet? Hört rykten om att det är motorn från 80-talet, andra rykten säger att det är samma block i alla Audi 82-97.

Hur kan du få det till att det skulle kunna vara samma block!? D24:an är ju 6cyl medans Audis Turbo 5:or är 5cyl?

Kan ju vara som Volvos vitblockare, 4-5-6 cyl är samma grund typ, I grova lag bara avkapade cylindrar,
Eller som vw med Vr6 och V5 motorn

Stämmer ganska bra de du skriver, Vw/audi hade ju 5 och 6or av samma block finns 5cylindrig diesel samma årtal som d24 den hette d20,

bensin sexan fanns i lt31an lika så d24an.

Många som trimmar audi 5or idag har börjat använda 2,5tdi blocket som sitter i audi 100/a6 fram till -98, och volvo 850/s-v70 fram till 01.

Man byter toppen typ så funkar de, bara kolla i bilsport där dom flesta 1000hk audis är med.

svetsdiff !!!

193 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#8
Finns ingen anledning att bete sig som idiot och ge tykna svar.
"som om du skulle kunna ta delar från en 960 motor till en t5, de är ju en cylinder mer. Haha!" Jävla löjligt...

Dom som faktiskt kan va trevliga förstår vad ja menar. Volvos vitblock är ju samma, oavsett antal cylindrar. Desamma borde gälla d24 och Audi femmor från 82-97. Med andra ord borde de ju gå att få i en Audi motor med lite modifikationer av d24 delar.

Om nu blocket är densamma som ja undrar?

Och de är inte block från 850/v70 och Audi ja försöker jämföra med som ovan verkar tro. Det är ju som sagt d24 och Audi femma från 80 och 90-tal
Senast redigerat av Asjohem (1 november 2013)


2 266 Inlägg
1 november 2013
#9
De du vill ha fram är om sprängkåpan och motorfästena från d24an ä lika som turbo femma från audi, och de kan jag säga att de är dom.

Man använder d24an sprängkåpa om man ska i med audi dieselmotorn i volvo, och dom nyare dieselblocken används av motorbyggare för att få 2,5liters botten som klarar hög effekt.

svetsdiff !!!

193 Inlägg
8 november 2013
Trådstartare
#10
PMPerformance skrev:
De du vill ha fram är om sprängkåpan och motorfästena från d24an ä lika som turbo femma från audi, och de kan jag säga att de är dom.

Man använder d24an sprängkåpa om man ska i med audi dieselmotorn i volvo, och dom nyare dieselblocken används av motorbyggare för att få 2,5liters botten som klarar hög effekt.

Tack men det är inte audins diesel ja menar, det är bensinaren. smile

Och ja har även hört iaf att man kan korta tråget från d24 (alternativt ta ett från d20) så passar det på audins bensin femma också.

Exempel på bil med motorn ja menar är Audi 100 turbo (bensin) 10v. 135/165hk


2 266 Inlägg
8 november 2013
#11
Asjohem skrev:
PMPerformance skrev:
De du vill ha fram är om sprängkåpan och motorfästena från d24an ä lika som turbo femma från audi, och de kan jag säga att de är dom.

Man använder d24an sprängkåpa om man ska i med audi dieselmotorn i volvo, och dom nyare dieselblocken används av motorbyggare för att få 2,5liters botten som klarar hög effekt.

Tack men det är inte audins diesel ja menar, det är bensinaren. smile

Och ja har även hört iaf att man kan korta tråget från d24 (alternativt ta ett från d20) så passar det på audins bensin femma också.

Exempel på bil med motorn ja menar är Audi 100 turbo (bensin) 10v. 135/165hk

Förstår du menar dom gamla motorerna, jag mena att om man ska plocka ut herrejösses effekt så är de nyare dieselblock.

svetsdiff !!!


Sök