3782
Sök

Byta fjädring och Bromsar, lite frågor om det.

2 Inlägg
17 november 2013
Trådstartare
Hoppas att jag hamnade i rätt forum!
Jag vet att man säkert kan söka sig till detta men jag är i utlandet och har begränsat internet så jag registrerade mig här i hopp om att ni kan hjälpa mig.

Bilen vi kommer att prata om en är Renault Clio 1.2 16V -03

Köpte en beggad bil för 2 månader sen och nu är fröjden slut. Nu börjar felen att uppdagas.
Det är min första bil så jag tänkte inte lägga ner så mycket pengar på den. Allt som jag kan laga själv kommer jag laga, resten beror på min ekonomi. Jag ser det som ett utmärt tillfälle at lära mig mecka lite. Har inte tummen mitt i handen och ska köpa Haynes som hjälp.

Problemen är
1
Ena fjädringen är av. Den är dock av ca 4 cm från det riktiga slutet så den fyller fortfarande lite funktion med det är väl en tidsfråga innan den brister helt.
Jag tänkte byta det själv men undrar om jag måste byta båda eller om man kan köra med två olika...(antagligen inte). Har ni nått tips på alternativa fjädringspännare? Kan man använda spännband?

2
Bromspedalen går väldigt långt ner. Jag misstänker att det är bromsbeläggen som är slut.
Själva skivan ser hyfsad ut. Den har en ring av rost i kanten och den ringen sticker ut lite i riktning bromsbeläggen. Är skivan så sliten att jag borde byta den eller kan man köra med den ett tag till?

En sista sak, när jag kör över 30 så kan man inte lägga i ettan. Är detta normalt för äldre bilar eller är det nå skumt där. Alltså man kan inte får växelspaken i ettan.

Hoppas ni kan hjälpa mig att få den att rulla 10000 mil till smile
Tack på föhand

Sök