2768
Sök

Dåligt med värme i Volvo 740

278 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
Tjena!

Är inne på andra vintern nu när man sitter o fryser i bilen för det ej kommer mycket värme..

Förra vintern bytte jag värmekranen till en helt ny för den gamla läckte.. Bytte även termostat då och värmen blev väl lite bättre.. För några veckor sedan spolade jag igenom cellpaketet med vatten och det kom lite rostigt vatten först men sen var det rent och flödet var det inte heller något fel på, efter spolningen blev det lite bättre ett par dagar men nu är det samma skit igen:(

Kan inte se några läckage osv och värmekranen är fullt öppen.. Bilen har en tendens till att ta lite vatten också men inga stora mängder alls, kanske 0,5l i månaden får jag fylla på för att nivån ska ligga rätt i expansionskärlet..

Hörde man kunde köra igenom systemet med vanligt vatten och 2 tabletter maskindiskmedel för att senare efter varmkörning skölja ur några gånger med vanligt vatten
vatten, men medför detta risker för topp,toppackning eller andra delar?

Vad tror ni om detta? Någon annan som varit med om liknande kanske och fått ordning på det?

Mottager gärna svar o tips:)

Mvh Fabian

5 740 Inlägg
25 november 2013
Hur är det med luftflödet?

Dåligt luftflöde genom värmepaketet så kommer inte värmen ut till kupén utan stannar kvar vid värmepaketet.

Fotograf
228 Inlägg
25 november 2013
kör EVO:n - problem solved wink

haha ;D skämtåsido

278 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
simlar skrev:

Dåligt luftflöde genom värmepaketet så kommer inte värmen ut till kupén utan stannar kvar vid värmepaketet.

Menar du om det blåser mycket ut vid munstycke?  För det gör det iaf

278 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
Agg1 skrev:
kör EVO:n - problem solved wink

haha ;D skämtåsido

Det ska göras det också haha;)

pim_pim
25 november 2013
Ja är värmen dålig i en 740 så är det verkligen något som är fel wink

278 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
pim_pim skrev:
Ja är värmen dålig i en 740 så är det verkligen något som är fel wink

Just det jag menar;) haha

5 740 Inlägg
25 november 2013
fabbemannen skrev:
simlar skrev:

Precis. Blåser det dåligt ur utblåsen så är det dåligt flöde.

Låter ju inte som det är problemet iaf.

Diskmedelstricket ska fungera bra ifall det är dålig genomströmmning vad jag hört, inget jag behövt prova själv. Men det är ju värt ett försök iaf då det brukar byggas upp mycket skit i cellerna. Speciellt när folk inte byter kylarvätska tillräckligt ofta (man ska egentligen byta kylarvätska efter 3-5år för att bibehålla glykolen rostskyddande funktion) vilket gör att det korroderar och sätter igen både värmepaket och kylare.
Senast redigerat av simlar (25 november 2013)

278 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
simlar skrev:
fabbemannen skrev:
simlar skrev:

Diskmedelstricket ska fungera bra ifall det är dålig genomströmmning vad jag hört, inget jag behövt prova själv. Men det är ju värt ett försök iaf då det brukar byggas upp mycket skit i cellerna. Speciellt när folk inte byter kylarvätska tillräckligt ofta (man ska egentligen byta kylarvätska efter 3-5år för att bibehålla glykolen rostskyddande funktion) vilket gör att det korroderar och sätter igen både värmepaket och kylare.

Har köpt kylarrens så ska pröva det först och främst:) domdär tabletterna till diskmaskin kunde förstöra toppackningen om det ville sig riktigt illa hörde jag?

5 740 Inlägg
25 november 2013
fabbemannen skrev:
simlar skrev:
fabbemannen skrev:

Har köpt kylarrens så ska pröva det först och främst:) domdär tabletterna till diskmaskin kunde förstöra toppackningen om det ville sig riktigt illa hörde jag?

Ja det borde ju funka bra, ska ju vara gjord för ändamålet tongue

Kan säkert stämma, har inte gjort några efterforskningar angående diskmedelsmetoden utan har bara läst om några som använt sig av det för att rengöra kylsystemet.

6 738 Inlägg
25 november 2013
kan ju vara själva värmepaketet som jävlas, att den där saken (vet ej vad den heter) som bestämmer vart luften ska ta vägen. när man har kallt på så skickar den luften direkt till fläktmynstyckena, och med värme på så skickar den luften genom cellpaketet. kan ju vara den som kärvar så att den skickar mer luft direkt till fläktmunstyckena än genom cellpaketet wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Sök