3676
Sök

Volvo 940 LTT -97: Hackar efter höjt laddtryck. PROBLEMET LÖST

2 452 Inlägg
28 december 2013
#21
då ska du köpa ett riktigt öppet filter inget biltema filter,finns bra filter på bsr....

döden kommer tillbaka

Faderator
228 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#22
turbodeath skrev:
då ska du köpa ett riktigt öppet filter inget biltema filter,finns bra filter på bsr....

Aldrig mer ett skitfilter!
Precis det filtret är det jag är sugen på.
Detta: http://sv.bsr.se/products/4900700/
Tänkte även dra ett kalluftsintsintag någonstans i fronten med ett rör/slang upp till filtret.

"Being second is to be the first of the ones who lose"

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2013
#23
DF skrev:
torpis skrev:
DF skrev:
Hur kan jag i framtiden förhindra att LMM:en pajjar?

Original luftburk är inte dumt alls smile

Jag är inte ute efter "insugsljud" eller "dumpljud" jag är heller inte ute efter att kunna visa upp mitt "balla" öppna luftfilter.
Jag ser inget fel med ovanstående saker heller men det är inte vad jag prioriterar.
Det enda jag är ute efter är effekt och att bilen ska gå som den ska och hålla.
Och jag har fått rekommendationer om att sätta på just ett öppet luftfilter från där jag köpte prylarna.
Han poängterade flera gånger att det var viktigt att jag satte på ett öppet filter för bilen kommer kräva mer luft.
Skulle jag kunna lösa det problemet bäst med en luftburk och sport-insatsfilter så är det vad jag prioriterar.

Mvh DF

DEt råkade inte vara så att han som sålde trimmet även sålde öppna filter? Ofta går det hand i hand tyvärr.  Det är extremt sällsynt att en turbobil inte klarar en chippning med original luftvägar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 452 Inlägg
28 december 2013
#24
är ett bra filter,samnt så skyddar plåten mot värmen med...

döden kommer tillbaka

Faderator
228 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#25
torpis skrev:
DF skrev:
torpis skrev:

Original luftburk är inte dumt alls smile

Jag är inte ute efter "insugsljud" eller "dumpljud" jag är heller inte ute efter att kunna visa upp mitt "balla" öppna luftfilter.
Jag ser inget fel med ovanstående saker heller men det är inte vad jag prioriterar.
Det enda jag är ute efter är effekt och att bilen ska gå som den ska och hålla.
Och jag har fått rekommendationer om att sätta på just ett öppet luftfilter från där jag köpte prylarna.
Han poängterade flera gånger att det var viktigt att jag satte på ett öppet filter för bilen kommer kräva mer luft.
Skulle jag kunna lösa det problemet bäst med en luftburk och sport-insatsfilter så är det vad jag prioriterar.

Mvh DF

DEt råkade inte vara så att han som sålde trimmet även sålde öppna filter? Ofta går det hand i hand tyvärr.  Det är extremt sällsynt att en turbobil inte klarar en chippning med original luftvägar.

Det vet jag inte om han gjorde, men jag sa att jag hade ett billigt öppet filter just nu och då sa han "bra det måste du ha, även om det är billigt så måste du ha öppet, vilket öppet filter som helst är bättre än din luftburk efter det här"
Nu är den ju inte bara chippad utan har höjt laddtrycket från 0,3bar till ca 0,8bar.. nästan 3 gånger mer i laddtryck.
Så du tror att original luftburk med ett schysst insatsfilter skulle fungera bra?
Vill höra allas åsikter för kan inte bestämma mig just nu tongue

"Being second is to be the first of the ones who lose"

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2013
#26
DF skrev:
torpis skrev:
DF skrev:

Jag är inte ute efter "insugsljud" eller "dumpljud" jag är heller inte ute efter att kunna visa upp mitt "balla" öppna luftfilter.
Jag ser inget fel med ovanstående saker heller men det är inte vad jag prioriterar.
Det enda jag är ute efter är effekt och att bilen ska gå som den ska och hålla.
Och jag har fått rekommendationer om att sätta på just ett öppet luftfilter från där jag köpte prylarna.
Han poängterade flera gånger att det var viktigt att jag satte på ett öppet filter för bilen kommer kräva mer luft.
Skulle jag kunna lösa det problemet bäst med en luftburk och sport-insatsfilter så är det vad jag prioriterar.

Mvh DF

DEt råkade inte vara så att han som sålde trimmet även sålde öppna filter? Ofta går det hand i hand tyvärr.  Det är extremt sällsynt att en turbobil inte klarar en chippning med original luftvägar.

Det vet jag inte om han gjorde, men jag sa att jag hade ett billigt öppet filter just nu och då sa han "bra det måste du ha, även om det är billigt så måste du ha öppet, vilket öppet filter som helst är bättre än din luftburk efter det här"
Nu är den ju inte bara chippad utan har höjt laddtrycket från 0,3bar till ca 0,8bar.. nästan 3 gånger mer i laddtryck.
Så du tror att original luftburk med ett schysst insatsfilter skulle fungera bra?
Vill höra allas åsikter för kan inte bestämma mig just nu tongue

ta upp lite hål i org luftburken å sätt insatsfilter, orginalhålet i luftburken är lite trångt men nog alltid klara burkens volym å leverera luft!


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 december 2013
#27
byt ut ingående rör i burken till typ detta (gör även hålet så stort att slangen går in utan strypning, montera andra änden i fronten någon stans och köp ett kvalite insatsfilter, så kör jag...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ats-33216/


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 december 2013
#28
turbodeath skrev:
är ett bra filter,samnt så skyddar plåten mot värmen med...

Att plåten skyddar mot värme är en vandringssägen som går från mun till mun.  Jag vill påstå att den gör väldig liten nytta.

Original luftburk är alltid bästa lösningen för rimliga effekter, säg under 300hk i detta fallet

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Faderator
228 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#29
Xoff skrev:
byt ut ingående rör i burken till typ detta (gör även hålet så stort att slangen går in utan strypning, montera andra änden i fronten någon stans och köp ett kvalite insatsfilter, så kör jag...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ats-33216/

Det där var intressant, någon sådan lösning kanske det blir. smile

"Being second is to be the first of the ones who lose"

Dahlgren
450 Inlägg
29 december 2013
#30
Sportfilter i luftburken hade jag valt alla dar i veckan. Om jag nu inte ska bygga ban bil och ta bort en lyckta och sätta filtret där..
Tror du verkligen att bara en avskärmning tar bort värmen ?
Alla firmor jag har pratat med har alltid föredragit sportfilter i luftburk.
Och man kan ju modifiera inloppsröret från fronten till luftburken om man tror att den inte får nog med kall luft...
Skaffa scope för att släppa ut värmen under huven.
Scope för att tillförse motorrummet med kall luft.


Herr
1 722 Inlägg
29 december 2013
#31
DF skrev:
torpis skrev:
DF skrev:
Hur kan jag i framtiden förhindra att LMM:en pajjar?

Original luftburk är inte dumt alls smile

Jag är inte ute efter "insugsljud" eller "dumpljud" jag är heller inte ute efter att kunna visa upp mitt "balla" öppna luftfilter.
Jag ser inget fel med ovanstående saker heller men det är inte vad jag prioriterar.
Det enda jag är ute efter är effekt och att bilen ska gå som den ska och hålla.
Och jag har fått rekommendationer om att sätta på just ett öppet luftfilter från där jag köpte prylarna.
Han poängterade flera gånger att det var viktigt att jag satte på ett öppet filter för bilen kommer kräva mer luft.
Skulle jag kunna lösa det problemet bäst med en luftburk och sport-insatsfilter så är det vad jag prioriterar.

Mvh DF

Kommer inte kräva mer luft med dom ynka hästarna smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 december 2013
#32
LocKtar skrev:
DF skrev:
torpis skrev:

Original luftburk är inte dumt alls smile

Jag är inte ute efter "insugsljud" eller "dumpljud" jag är heller inte ute efter att kunna visa upp mitt "balla" öppna luftfilter.
Jag ser inget fel med ovanstående saker heller men det är inte vad jag prioriterar.
Det enda jag är ute efter är effekt och att bilen ska gå som den ska och hålla.
Och jag har fått rekommendationer om att sätta på just ett öppet luftfilter från där jag köpte prylarna.
Han poängterade flera gånger att det var viktigt att jag satte på ett öppet filter för bilen kommer kräva mer luft.
Skulle jag kunna lösa det problemet bäst med en luftburk och sport-insatsfilter så är det vad jag prioriterar.

Mvh DF

Kommer inte kräva mer luft med dom ynka hästarna smile

Det är lite det jag är inne på med, det är ju inte effekt så att Antarktis kommer smälta momentant direkt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
31 december 2013
#33
att säljaren kräver öppet filter är nog för att chippet i sig är så dåligt att du måste få "placebo effekten" av insugsljuden för att inte märka att bilen inte går så mycket bättre! wink


Faderator
228 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
#34
Xoff skrev:
byt ut ingående rör i burken till typ detta (gör även hålet så stort att slangen går in utan strypning, montera andra änden i fronten någon stans och köp ett kvalite insatsfilter, så kör jag...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ats-33216/

torpis skrev:
LocKtar skrev:
DF skrev:

Jag är inte ute efter "insugsljud" eller "dumpljud" jag är heller inte ute efter att kunna visa upp mitt "balla" öppna luftfilter.
Jag ser inget fel med ovanstående saker heller men det är inte vad jag prioriterar.
Det enda jag är ute efter är effekt och att bilen ska gå som den ska och hålla.
Och jag har fått rekommendationer om att sätta på just ett öppet luftfilter från där jag köpte prylarna.
Han poängterade flera gånger att det var viktigt att jag satte på ett öppet filter för bilen kommer kräva mer luft.
Skulle jag kunna lösa det problemet bäst med en luftburk och sport-insatsfilter så är det vad jag prioriterar.

Mvh DF

Kommer inte kräva mer luft med dom ynka hästarna smile

Det är lite det jag är inne på med, det är ju inte effekt så att Antarktis kommer smälta momentant direkt...

Jag har aldrig menat på att jag har så jäkla mycket effekt, jag försökte i första hand lösa mitt problem med att bilen gick så jävla illa efter jag hade ökat effekten.
När jag nu har löst problemet ville jag bara få råd om hur jag hindrar det från att hända igen.

Efter det Xoff sa som jag citerade här ovan så har jag bestämt mig att inhandla insatsfilter till original-burk och sedan dra ett kalluftsrör till burken.
Det kommer bli kanon det.

Tack för all hjälp och alla råd jag har fått i den här tråden!

"Being second is to be the first of the ones who lose"

Herr
1 722 Inlägg
31 december 2013
#35
"Han poängterade flera gånger att det var viktigt att jag satte på ett öppet filter för bilen kommer kräva mer luft." Va lite det jag menade med att du inte behövde öppet filter, men som du löste det nu blev ju kanon!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

2 452 Inlägg
31 december 2013
#36
är ju som sagt vissa filter knäcker ju lmm så dom går isönder,o det gör biltemas,vet att för några år sen när micro fanns så skrev dom på sina filter att dom ej är för turbobilar...

döden kommer tillbaka


Sök