Gammalt beprövat knep.... Säger inte att orsaken är samma typ av knack, som jag nu återger. Inte heller att lösningen är tillämpbar på alla bensinare.
Nåväl, detta handlar om en gubbkörd 740, som började knacka rätt rejält. Följde hela tiden motorvarvet. Det riktigt smattrade. Ett besök hos gamle Volvomecken på Volvo! resulterade i följande:
Bilen kördes ut i skogen, långt från hus (på meckens rekommendation). Stora luftslangen mellan luftrenare och förgasare lossades. En smal slang stoppades ned i en dricksflaska halvfylld med diesel. Bilen startades och kördes upp på ca 2 000 rpm, där den sedan hölls hela tiden av en kompis. Själv lirkade jag in andra slangänden i insuget till förgasaren och klämde åt lagomt hårt så att inte bilen motorn skulle slörpa i sig all diesel på en gång, för då skulle den stanna.
Herrjösses vad det rök om bilen. Kompisen gasade o jag pytsade i diesel.
När dieseln var slut så gick motorn riktigt fint o tyst.
Det som hände vara att dieseln fungerade som en slags katalysator inuti cylindrarna och brände bort sotavlagringar som hamnade mellan kolvtopp o topp. Detta var också avsikten.
På samma vis gjorde vi med min Yamaha 600 XT. Fast då pytsade vi in vatten. Motorn hölls hela tiden vid liv under labbet. Lovar att förbränningsrum o kolvtopp blev riktigt rena. Ångtvättade
Både bil o MC kördes därefter många tusen mil... Men det kunde kanske lika gärna ha slutat med haveri direkt... Dagens motorer är förmodligen skörare och klarar inte av denna typ av rensning.
Elektroniken lär få spatt både under och efter behandlingen,eller vad tror Ni andra.
Tar inget som helst ansvar, ifall någon testar!