3892
Sök

Volvo 960 diffbroms, diffspärr eller antispinn???

19 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
har en volvo 960 -95 med multilink bakvagn som inte vill släppa loss drf undra jag om någon vet om det sitter en  diffbroms, diffspärr eller antispinn på den och vad är det för diff i den??

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 januari 2014
Mig veterligen har 3.0 slungdiff.
Antispinn har jag inte sett på någon 960.

Autotech

KHRacing
8 januari 2014
Slungdiff.. skall koppla ur runt 25-30km/h men går att lura den (vet ej hur dock)

414 Inlägg
8 januari 2014
Antispinn fanns ju som tillval på 740 (760?) tycker det nästan vore konstigt om det inte gick välja till på 960? Säkert jäääävligt ovanligt för det är fan inte vanligt på 740 smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 januari 2014
KHRacing skrev:
Slungdiff.. skall koppla ur runt 25-30km/h men går att lura den (vet ej hur dock)

Ja det går väl att "Spänna" fjädern i diffen som håller den låst.
Men det är en skräpdiff som inte håller bra vid lite lek så bättre att kasta i något vettigt.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 januari 2014
joH900 skrev:
Antispinn fanns ju som tillval på 740 (760?) tycker det nästan vore konstigt om det inte gick välja till på 960? Säkert jäääävligt ovanligt för det är fan inte vanligt på 740 smile

Jo vet detta med så det borde finnas på 960 och S90 med men har faktiskt aldrig sett det och har sett många.

Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2014
Multilinken som även sitter på S/V70 AWD innehåller också slungdiffen. smile

Så alla S/V70 AWD har slungdiff på bakaxeln.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

19 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
Så när jag "spänner" fjädern så sticker den direkt på 2hjul??

914 Inlägg
9 januari 2014
Den har slungdiff ,antispinn har aldrig funnits på 960:n.
Antispinnen som satt på 740 turbo(ETC spinnreglering)fungerade som så att spann hjulen så stängde den av en spridare i taget via slutsteget till spridarna.Bilar men motronic insprutning hade detta. b230et.
En idiotisk konstruktion tycker jag,att stänga av bränslet vid acceleration/laddtryck.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 januari 2014
Strandomaniak skrev:
Så när jag "spänner" fjädern så sticker den direkt på 2hjul??

Nä det gör en slungdiff ändå, man spänner för att den ska hålla sig låst längre upp i hastighet.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 januari 2014
Aronson skrev:
Antispinnen som satt på 740 turbo(ETC spinnreglering)fungerade som så att spann hjulen så stängde den av en spridare i taget via slutsteget till spridarna.Bilar men motronic insprutning hade detta. b230et.
En idiotisk konstruktion tycker jag,att stänga av bränslet vid acceleration/laddtryck.

Har även 2.5:orna slungdiff?

Autotech

Påstängd
1 197 Inlägg
9 januari 2014
Busgrabb skrev:
Aronson skrev:

Tror slungdiffen var med i E-paket eller något sånt, så har bilen dimljus fram har den slungdiff.. smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 januari 2014
siiimooon skrev:
Busgrabb skrev:
Aronson skrev:

Tror slungdiffen var med i E-paket eller något sånt, så har bilen dimljus fram har den slungdiff.. smile

Ahh okay smile

Autotech

Sök