3667
Sök

bilen går upp i väldigt hög temp!!

2 072 Inlägg
13 februari 2010
#61
jocke_gronberg skrev:
JonR skrev:
Ett litet tips för att kolla givaren till elfläkten är ju att lossa dom två kablarna som går till den(90% av alla bilar har 2 kablar till den, har man givare med kombinerad givare med fler kablar, ta reda på vilka som är till fläkten) och bygla dom.. startar fläkten då (och motorn är "överhettad" utan att fläkten startat innan) så är givaren trasig.. Ingen som har lyckats lista ut det?smile Många konstiga tips om att koka den i kastrullen o mäta den och allt vad det var! Man behöver ju inte gå över ån för vatten heter det ju...........

MVH/Jon

fläkten startar när mätaren visar 110 grader

Går det att mäta värdet på givaren med hjälp av diagnosutagen på en audi 80 -95 ?

Då menar jag tempgivare till mätaren i bilen

på min passat 92 startar alltid fläkten vid ca 108-110G den kokar ej och vid 100G kan jag öppna locket de pyser till lite.. inget mer händer.. har kört så utan problem wink den kokar aldrig smile

Sandzoo i da house

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 februari 2010
#62
Min Coupe går oxå i ~105c stadskörning.
Gamla Audis ska gå lite varm det är ingen fara.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 586 Inlägg
13 februari 2010
#63
JonR skrev:
jocke_gronberg skrev:
JonR skrev:

Kokar bilen då om du har kylarlocket avskruvat när din mätare visar 110grader? Om inte så är det nog mätaren som visar fel temp.. Försök låna en riktigt termometer att mäta med när elfläkten startar! Då kan man utesluta mycket annat...

MVH/Jon

jag kan skruva av locket när tempmätaren ligger på 100 grader utan att det händer något alls. Men det finns en sak jag inte fattar varför termostaten måste öppna för att det ska gå vatten till expationskärlet. Det är inte luft i systemet. Kollade även på en annan audi 80 då var det likadant. På golfar jag haft så har gått runt hela tiden.

Är vattnet extremt varmt i hela kylssystemet när din mätare visar 100grader?

ang. det där med expansionskärlet så beror det på hur kylssystemet är uppbyggt, på vissa cirkulerar det i exp.kärlet och i vissa inte,(med termostaten stängd alltså, med termostat öppen ska det ju givetvis cirkulera överallt) har också varit med om detta och då sett att skillnaden är vart slangarna till exp.kärlet går! vissa går till kylaren och vissa går till motorn!

MVH/Jon

tack Jon

Ja jag har även sett att slangarna går lite annorlunda än på mina tidigare bilar. Känns dock lite segt att byta kylare samt vattenpump då dessa verkar ha fungerar hur bra som helst. Men jag litade på min verkstad som felsökte bilen


Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 februari 2010
#64
Jocke: Vad är egentligen problemet?

Du tycker tempmätaren står för högt "upp" ? Egentligen är det ditt enda problem eller för allt funkar ju som de ska annars?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
14 februari 2010
#65
te_wik skrev:
Jocke: Vad är egentligen problemet?

Du tycker tempmätaren står för högt "upp" ? Egentligen är det ditt enda problem eller för allt funkar ju som de ska annars?


Mvh Tommy

Verkar vara många audi bilar som ligger på 95-100 grader jämt. Har på mina tidigare bilar aldrig varit med om så höga värden på mätaren.

Ska nog göra som du köpa extra mätare samt givare och komma vad den visar.

Är lite rädd att motorn ska koka till sommaren då tempmätaren idag visar en 95 grader när det är -10 grader ute.

Ja allt fungerar som den ska annars


4 Inlägg
11 januari 2014
#66
Det är inte termostaten som säger till fläkten att starta

26 Inlägg
11 januari 2014
#67
Det är väl givaren som sitter på kylaren?

4 Inlägg
11 januari 2014
#68
"kött termometer"


Sök