3755
Sök

Byte av ABS hydraulaggregat på Volvo V70

29 Inlägg
8 januari 2014
Trådstartare
Hej! Lämnade in min V70 på felsökning den 7/1 för att jag fått felmeddelande (Antisladdservice erfodras) Har DSTC!
Verkstaden kom fram till att båda tryckgivarna var ur funktion. Skulle jag låta dem fixa det och köpa hem delen ny så skulle det kosta 17700 för BARA själva delen! Man måste tydligen köpa komplett med både hydraulaggregatet och styrenheten.. Så kollade på skroten och hittade det jag sökte för en betydligt mycket skonsammare summa för min plånbok. 2690 :- med frakt. Borde komma hem om ett fåtal dagar. Själva enheten ser inte så himla svår ut att byta, några timmar i garaget i lugn och ro så borde den vara på plats. smile Mina funderingar är hur pass komplicerat det blir att lufta systemet när jag bytt ut denna enhet? Behöver man koppla upp bilen till datorn för att tvångsköra agget så att all luft försvinner ur systemet? Och den andra funderingen, måste man koppla in datorn till bilen och "installera" det nya agget till bilen?

Grymt tacksam för svar! smile

/////Björn

"Man lever inte för att jobba utan man jobbar för att leva"

320 Inlägg
8 januari 2014
har den samma  artikelnummer som din gamla , då är det redan laddat med mjukvara, lufta den som vanligt

29 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
Tacksam för svaret! Yes det är samma artikelnr på den gamla och den jag beställde, kollade det innan. smile Den kom hem på posten idag, så blir till att byta ut det gamla i helgen och prova lufta systemet och hoppas på att det funkar . ///Björn

29 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
Nu är enheten bytt! inga konstigheter alls, eller så hade jag bara ett jäkla flyt! hehe Tog ca 4 timmar effektiv tid! Luftade på det gamla hedliga sättet. smile Man behöver tumnyckel för att ta bort bromsrören ifrån ABShydraulaggregatet. Man får även ta bort luftburk och säkringsboxen.

stegvis demontering:

1:Koppla ur batteriet

2: Ta bort luftburken

3:Ta bort säkringsboxen

4: Koppla ur elen till styrenheten

5: Lossa bromsrören med hjälp av tumnyckel för att avlägsna från ABSaggregatet

6: Lossa på 3st torxskruvar som håller fast agget

7: Lyft dän det gamla enheten och sätt ditt den nya enheten i ordning fast tvärtom.

8: Fyll på bromsvätska i behåller tills nivån är vid maxstrecket.

9:Börja lufta systemet, Jag luftade i följande ordning Högerbak,vänsterbak,Vänsterfram,högerfram

Hoppas att denna infon kan vara till någon nytta för någon i framtiden!
Lycka till! smile

///Björn

Sök