3981
Sök

Volvo 740 gle från 84 som rycker hela tiden och vandrar på varven på tomgången

391 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#1
hej. har en volvo 740 Gle som har börjat små rycka för kanske en månad sen. och det har bara blivit mera nu rycker den hela tiden speciellt på 2 och 3an växel. och tidigare idag då jag skulle starta den då gick den ganska bra, fram till den blev varm då började den vandra på tomgången mellan 600-900varv och då provade jag gasa till då dog den och den drog bara runt men startade inte vart tvungen att pumpa på gasen för att den skulle starta och då gick den. men den är väldigt känslig så fort jag ska fara i väg och släpper koplingen så måste jag alltid lägga på ganska mycket gas annars dör den. och ibland då den är kal och jag gasar till så låter det som den bara går på 3 burkar. kan det vara soppa pumpen som tar sina sista andetag? får gärna komma med förslag för har provat alt jag kan tänka mig så vore tacksam om nån skulle ha någon aning vad det kan vara.


111 Inlägg
13 januari 2014
#2
Dåligt med bensin ? Eller prova byta lmm , men kolla att nummren är lika med den du har och den du provar med

762 Inlägg
13 januari 2014
#3
http://www.240.se/service/felsok_insp.pdf

Här har du en felsökningsmanual för Volvos bränslesystem. Då du har en 740 GLE brukar de ha B230E med makaniskt insprut (K-Jetronic), så skulle jag gissa på att det kan vara Luftmängdmätaren eller Luftbälgen som är kass.  smile


391 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#4
jo det är en b230e men vars siter Luftmängdmätaren eller Luftbälgen?
Senast redigerat av volvo240_77 (14 januari 2014)


762 Inlägg
14 januari 2014
#5
Kollade du på länken jag skickade? Där står det med text och bilder hur du felsöker i K-jetronic, på sida 4!

Luftbälgen(gummibälg) ska sitta under insuget, och luftmängdmätaren under det.


21 761 Inlägg
14 januari 2014
#7
Gummibälgen sitter under insugningsröret, en stor svart gummigrej. Gummibälgen i sin tur sitter ovanpå luftmängdmätaren och vid ena kanten av luftmängdmätaren sitter bränslehuvudet som fördelar bränslet till insprutningsventilerna. smile

762 Inlägg
14 januari 2014
#8
PDF:en beskriver dock hur du gör det på en 240, men så vitt jag vet så ska det vara samma styrsystem på 240 och 740 med K-jet, eller är det samma sak där som med LH2.2 härvorna?


391 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#9
ingen aning har inte skruvat så mycket i dom nyare har mest skruvat i dom gamla motorerna så jag har ingen aning


6 738 Inlägg
14 januari 2014
#10
bränslesystemet är samma på 740 240 E motorer, tändsystemet skiljer dock på 88orna vet inte hur det är på 84

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

391 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#11
okej ska kolla Luftmängdmätaren eller Luftbälgen imorgon



Sök