3680
Sök

Saab 9-5 2.0t -00 hackar vid gaspådrag och har högtomgång

148 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#1
Tjenare folket.
har idag gjort ett större ingrep för kunna köra par mil till
men verka just nu som den bli ståendes

har idag bytt
turbo
vevhusvent + slangar
stift  ngk r
luftfilter
olja + filter
samt svetsat ett hål i avgasröret

bytet på turbon var för den läckte olja in i kompressohuset.

Men detta gjorde att bilen hackar vid gaspådrag.
Och har hög tomgång under körning så fort man stanna bilen så går den ner i varv.

bilen gick perfekt innan detta ingrep.

vid gaspådrag så blinkar även motorlampan.

ska på måndag kolla felkoder men tänkte att lite tips på vad man ska kolla efter inte är fel.

bara fråga om ni undra något.
tack i förhand.


148 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#2
Har idag testat spruta startgas på diverse slangar utan något hände.
har även kollat upp när den börja hacka och sluta å sticker iväg igen
börja vid 2000 och slutar vid 4000.
och sticker snabbt iväg då.
Ettans växel hacka den inget på men 2.3 och 4.
5 har jag inte testat..

Och nu verka dock tomgången fixat sig :-s

sitter någon bakventil liknade sak på vacuumslangen.
mellan flamman och insuget.
som gick sönder vid vevhusvent bytet.
tryckte dock i en bit koppar rör och limmade.
sprutade startgas på dt så är tät men tänkte om limmet hade täppt igen helt men borde väl inte ha någon betydelse ?


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
8 februari 2014
#3
Rexli skrev:
Tjenare folket.
har idag gjort ett större ingrep för kunna köra par mil till
men verka just nu som den bli ståendes

har idag bytt
turbo
vevhusvent + slangar
stift  ngk r
luftfilter
olja + filter
samt svetsat ett hål i avgasröret

bytet på turbon var för den läckte olja in i kompressohuset.

Men detta gjorde att bilen hackar vid gaspådrag.
Och har hög tomgång under körning så fort man stanna bilen så går den ner i varv.

bilen gick perfekt innan detta ingrep.

vid gaspådrag så blinkar även motorlampan.

ska på måndag kolla felkoder men tänkte att lite tips på vad man ska kolla efter inte är fel.

bara fråga om ni undra något.
tack i förhand.

Blinkande "motorlampa" indikerar misständningar.
Vilka stift satte du i? Är kassetten frisk?


148 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#4
Echonator skrev:
Blinkande "motorlampa" indikerar misständningar.
Vilka stift satte du i? Är kassetten frisk?

Det våga jag inte svara på.
kan kolla imorgon men köpte ett sånt servicekit ifrån skruvat.

Tändkasset ser väldigt fin ut men visst är ingen ny.

ska se om jag kan få tag på en och testa med :-)


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
9 februari 2014
#5
Rexli skrev:
Echonator skrev:
Blinkande "motorlampa" indikerar misständningar.
Vilka stift satte du i? Är kassetten frisk?

Det våga jag inte svara på.
kan kolla imorgon men köpte ett sånt servicekit ifrån skruvat.

Tändkasset ser väldigt fin ut men visst är ingen ny.

ska se om jag kan få tag på en och testa med :-)

Stiften du skall ha är iaf BCPR6ES-11, men även BCPR7ES-11 går bra smile

Det syns ju inte rent fysiskt på kassetten om den är fräsch eller inte, så att testa med en annan är ett måste smile
Sen kan även pump och bränslefilter vara troliga felkällor.



Nu läste jag även att en backventil hade gått sönder...om det är ventilen på bilden som du ersatt med ett kopparrör så få dit en backventil pronto! Du blåser ju in fullt av ladd i vevhuset!
http://svenbrundin.com/bilder/Vevhusvent.jpg


148 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#6
har inte skarvat slangarna har lagat den vita då den ena anslutningen gick av.
så limmade dit en kopparrörbit så jag kunde använda den igen men ska självklart beställa ny imorgon.

kollat bilen med felkodläsare och få felkod P1303 okänt fel
och P0303 cyl3 misständning

pump bytt för ca 3år sen och bränslefilter ska bytas i veckan. men tycker inte det ska kolla efter bytt turbo..


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
9 februari 2014
#7
Rexli skrev:
har inte skarvat slangarna har lagat den vita då den ena anslutningen gick av.
så limmade dit en kopparrörbit så jag kunde använda den igen men ska självklart beställa ny imorgon.

kollat bilen med felkodläsare och få felkod P1303 okänt fel
och P0303 cyl3 misständning

pump bytt för ca 3år sen och bränslefilter ska bytas i veckan. men tycker inte det ska kolla efter bytt turbo..

Bra vad gäller backventilen iaf smile

Även den okända koden pekar på misständning, så testa att byta stift till rätt sort (om det nu är fel), kontrollera elektrodavstånd samt testa med annan kassett. Pump och filter kan man nästan utesluta iom att du bara har misständningar på en cylinder


148 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
#8
Echonator skrev:
Bra vad gäller backventilen iaf smile

Även den okända koden pekar på misständning, så testa att byta stift till rätt sort (om det nu är fel), kontrollera elektrodavstånd samt testa med annan kassett. Pump och filter kan man nästan utesluta iom att du bara har misständningar på en cylinder

Japp en ny är på väg hem.

Okej.
Planera byta tillbaka till dom gamla stiften imorgon och testa.
har nya BCPR6ES-11 liggandes också som jag montera om felet försvinner med dom gamla.

annars bli det låna en kasset och titta.

men tycker det är konstigt med tomgången att det skulle höra ihop med stiften?
Borde haft längre tomgång tycker jag :-)


3 295 Inlägg
9 februari 2014
#9
Kanske är ett vakumläckage oxå. Rekomenderar ändå att du köper BCPR7ES-11 så får du lite hårdare stift direkt. Elektrodavståndet behöver du inte kollaom det står "11" efter namnet, då är det förinställt.

När jag hade borta min TK sist, så lossade en av fjädrarna i spolen på TK. Så den gick bara på 3 cylindrar. Men antar att din går på alla 4?
Senast redigerat av Slave_joe (9 februari 2014)


148 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#10
Slave_joe skrev:
Kanske är ett vakumläckage oxå. Rekomenderar ändå att du köper BCPR7ES-11 så får du lite hårdare stift direkt. Elektrodavståndet behöver du inte kollaom det står "11" efter namnet, då är det förinställt.

När jag hade borta min TK sist, så lossade en av fjädrarna i spolen på TK. Så den gick bara på 3 cylindrar. Men antar att din går på alla 4?

Har bytt alla vacuumslangar, förutom dom till mv'n
men hittar inte dom på meca eller skruvat. Men får väl höra med saab.

Dom nya stiften var BCPR7ES-7.
bytte till dom gamla och bilen blev bättre.
han går fortfarande upp i varv samt hacka.
men hacka bara 2-3 gånger mellan 2500-3000.
Och tomgången är bara hög vid kall motor nu. Mot förut som va hela tiden :-)



Den gick på 4a men misstände vid gaspådrag förut :-)



Sök