3286
Sök

Ford Sierra Pinto EFI, glödande grenrör.

25 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Ok. Så då är det möjligt att bränslepumpen är kass. För jag tycker åtminstone att när jag vevade runt motorn så pass länge så borde den nå ett högre tryck än 1,75 bar.

5 683 Inlägg
6 februari 2014
Kenni92 skrev:
Ok. Så då är det möjligt att bränslepumpen är kass. För jag tycker åtminstone att när jag vevade runt motorn så pass länge så borde den nå ett högre tryck än 1,75 bar.

Ja då är det väldigt troligt att pumpen är kass.

Bränsletrycket ska komma upp i 2,5-3bar så gott som direkt ifall allt är som det ska.

25 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Ok. Skall kolla att pumpen får tillräckligt med ström och om den gör det så får jag skaffa en annan pump. Kan man isåfall lägga en universalpump t.ex. 044 kopia?

5 683 Inlägg
6 februari 2014
Kenni92 skrev:
Ok. Skall kolla att pumpen får tillräckligt med ström och om den gör det så får jag skaffa en annan pump. Kan man isåfall lägga en universalpump t.ex. 044 kopia?

Gör så smile

Det ska inte vara några problem så länge du skaffar slanganslutningar till pumpen som passar bilens slangar och pumpen passar i hållaren.

796 Inlägg
6 februari 2014
Mätte du bränsletrycket utan btr inkopplad?

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

25 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Ok. Jo mätte bränsletrycket utan BTR. Men som tidigare konstaterats så borde pumpen ge ett högre tryck än 1,75 bar med tanke på att BTR borde öppna vid 2,5 bar.

25 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
Nu har jag bytt bränslepump utan resultat och kollat så den får tillräckligt med ström. Har även justerat avgasventilerna lite lösare ifall någon skulle ligga lite öppen. Kan det vara BTR som är trasig?
Senast redigerat av Kenni92 (13 februari 2014)

5 683 Inlägg
13 februari 2014
Låter som enda felkällan som är kvar tycker jag, såvida det inte är igensatt i bränslepickupen (röret som går inifrån tanken till pumpen).

Har du mätt bränsletrycket efter du bytte pumpen?

25 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
Röret / slangen mellan tanken och pumpen är ny. Har inte mätt bränsletrycket efter jag bytte pumpen. Ska försöka mäta bränsletrycket när bilen går så då ser man ju om BTR funkar.

5 683 Inlägg
13 februari 2014
Ja det var då krångligt hmm Får hoppas det är BTRen.

Förresten, kolla upp artikelnumret på spridarna så du kan kolla upp vad spridarna ska flöda vid ett visst bränsletryck. Sen kan du flödestesta spridarna och se om spridarna flödar tillräckligt så inte spridarna är igensatta.

54 Inlägg
13 februari 2014
Kenni92 skrev:
Hej! smile
Undrar om någon varit med om att grenröret börjar glöda även när bilen bara går på tomgång. Startar man motorn som kall så tar det ca. 10 minuter så börjar man se att grenröret bli rött. Bilen går annors normalt. Topplocks remont nyligen gjort, vet inte om felet blev efter det eller om det var redan tidigare.
Saker jag kollat:
Luftmassamätaren ger ca. 0,25V som stängd och ca. 4,75V som öppen. Tempgivaren verkar ok.
Avgasröret bytt.
Tomgångsmotorn fungerar.
Tändningen justerad med stroboskop.

När man justerar tändningen så skall man koppla in ett verktyg till "styrdonet" har du använt det?

25 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
Nej har inte använt något sånt.

25 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
Kollade BTR: en och den öppnar precis vid 2,5 bar. Så den verkar ju vara okej. Har även sökt efter läckage runt insug men inte hittat några. Skall ännu prova ställa tändningen tidigare ifall märkningarna på remskivan inte stämmer.

Sök