3733
Sök

Volvo 740 - 88 (B230E) konstig tomgång (FILM FINNS)

70 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Tjena, har problem med volvon, när man startar den kall så går den som ett lass skit i ca 5 sekunder, hostar och har sig på ca 500 varv, sedan går den upp på ca 1500 av sig själv, och håller sig där tills den stegvis går ner och pendlar mellan 800-900 varv. Då man kör den och tex stannar i ett rödljus kan den ligga på 1000-1100...

Gången är allmänt orolig, bilen skakar och går inte som den ska, dock när den körs går den perfekt. Vid varmstart startar den och ligger rätt i tomgång direkt, dock samma oroliga gång.

Jag har bytt insugspackning och torkat av mätskivan (luftvåg) från gammal olja i samband med rengöring av vevhusventilation utan någon bättre gång.

Är det någon som har någon teori eller varit med om liknande får ni gärna dela med er smile

http://www.youtube.com/watch?v=IZGM42ir6_4

Tacksam för svar!

/Rikard
Senast redigerat av rikardbystrom (31 juli 2011)

809 Inlägg
31 juli 2011
kan vara allt och ingenting med just den motorn (B230E) med tanke på det mekaniskt styrda bränslesystemet. men vanligaste felet på dom är tjuvluft. drar den lite tjuvluft nånstans så ballar det ur lite. kolla så den inte drar tjuvluft vid spridarna,med årens gång så torkar dom och spricker.

70 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
jotack jag vet haha. Men ska kolla de, antar att det är startgas som gäller på slangar och packningar?

tack för tipset

/Rikard

809 Inlägg
1 augusti 2011
rikardbystrom skrev:
jotack jag vet haha. Men ska kolla de, antar att det är startgas som gäller på slangar och packningar?

tack för tipset

/Rikard

aa precis. spreja lite och se ifall den ger respons. kolla så alla vacum slangar och iunsugsrör och gummibälg m.m sitter ordentligt ochså wink

MvH

32 Inlägg
13 februari 2014
Hur gick de, fick du reda på vad det var som gjorde de? big_smile

70 Inlägg
21 februari 2014
Trådstartare
Sossobabe skrev:
Hur gick de, fick du reda på vad det var som gjorde de? big_smile

Nej, den bättrade sig lite och hade bara ojämn motorgång, såldes i det skicket och numera finns den ej bland oss längre smile

32 Inlägg
23 februari 2014
fick ordning på min smile

Sök