3331
Sök

Ford mondeo mk2 diesel, startar ej när den är kall

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
hej.., nu tar min ideer slut varför bilen inte vill starta..,
det är en ford mondeo ifrån 2000, med 1,8l diesel turbo ( enduro? )
och när den har stått över natten så vill den VERKLIGEN INTE STARTA

När man försöker starta så känns det som den vill men inte riktigt, när man försöker gasa samtidigt så känns den TVÄRDÖD , och efter ca 20 försök så går den igång håller 500varv ( under tomgång ) och sedan dör , gasar man så dör den direkt.., och efter 20 försök till så lyckas jag gasa den förbi 500 varv å då börjar den funka bra.., sedan när den har blivit varm så är det inga problem att stänga av starta mm

hela tiden så kommer det ut svartrök som om soppan inte antänds i motorn , och när den väl startar så blir halva stan rökfylld, och under körning så ryker det svart..

glödstiften bytta och kontrollerade, och det sitter en backventil monterad i bränsleledningen

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

133 Inlägg
12 januari 2014
Står den i uppförsbacke? Tänkte om pumpen är otät å dieseln rinner tillbaka.

595 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
står på plan mark å det sitter backventil monterad

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

135 Inlägg
13 januari 2014
Har du gjort ett komptest?

595 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
nej.., men eftersom den fungerar väldigt bra efter man har lyckats få igång den så är jag väldigt tveksamt att något vore fel på kompet .., ( och hur gör man komptest på en diesel egentligen )

135 Inlägg
13 januari 2014
Tänkte mest om den läckte.
Spridare som hängt sig?

595 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
sladdandebarnet skrev:
Spridare som hängt sig?

hmmm, saken är fortfarande att motorn funkar nästan prima när den väl har startat..,

själv efter att ha letat ännu mera så blir jag fundersam på något som kallas "  fuel advance solenoid ", som sitter på pumpen.., ( men de kostar en slant å vill helst vara säker på att de är fel på den till å börja me.. )

6 653 Inlägg
13 januari 2014
När böts filtret senast?

De/Dem

5 131 Inlägg
13 januari 2014
Har du kollat att den verkligen glöder? Får du ström till glödstiften?

Du kan ju montera på en bit genomskinlig slang mot pumpen på sug och returen så bör du se om den släpper tillbaka diesel smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

595 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
ja de där me glödningen så kollade jag alla stift utanför bilen samt kolla så att det ligger 12v på stiften i bilen.., sedan så tröttnade jag en morgon å kopplade startkabel rakt ifrån batteriet till stiften medan jag försökte starta.., ingen skillnad.....,

filter mm tänker jag också på men då den ryker svart medan man försöker starta å svart medan man kör..., så får den jo diesel.., så det är inte brist på bränsle.., det är mer att den matar för mycket bränsle.

det är nog dax för service på den bilen sant.., men detta felet dök upp nästan över natten.., så det känns som de vore elektriskt .., ( som jag tidigare nämnde "fuel advance solenoid" är det inte.., leta lite bland forum på hur man felsöker , den ska klicka en massa gånger ca 30?, när man vrider på tändningen .., och det gör den friskt )

135 Inlägg
14 januari 2014
offfroad skrev:
sladdandebarnet skrev:
Spridare som hängt sig?

hmmm, saken är fortfarande att motorn funkar nästan prima när den väl har startat..,

Det är just det. Om en spridare inte stänger helt så flödar den och bilen blir svårstartad. När den väl är varm så är det enklare att förbränna dieseln.
Den ryker mycket när den får belastning även när den är varm?

595 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
sladdandebarnet skrev:
offfroad skrev:
sladdandebarnet skrev:
Spridare som hängt sig?

Det är just det. Om en spridare inte stänger helt så flödar den och bilen blir svårstartad. När den väl är varm så är det enklare att förbränna dieseln.
Den ryker mycket när den får belastning även när den är varm?

jao mycke å mycke.., den ryker jo mer än den bör såklart...,

jag har faktist en komp-testare men de är den billigaste biltema versionen för bensinare.., ( 0-20bar ).., jag letat lite smått å sett att diesel har kompression runt 20? bar.., finns det någon möjlighet att fixa fram en adapter mellan kompmätare å glödstift så man kan kolla kompet med den?
Senast redigerat av offfroad (14 januari 2014)

VW NÖRD
409 Inlägg
2 mars 2014
Hur gick det? hitta du felet?

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

595 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
jerkan_saab skrev:
Hur gick det? hitta du felet?

jaaaaaa...........

enda stora saken jag gjorde var att laga avgassystemet.., och då började bilen att fungera bra igen..,

så när man har uteslutit det möjjliga så det som finns kvar är väl svaret??..,

den funkar å mer bryr jag mig inte..

Sök