3693
Sök

Håller för drifting? (BMW E36 320)

20 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena!
Jag äger en BMW E36 320 coupé som precis gått över 32 tusen mil.
Det jag undrar är om chassit kan hålla för att köra drifting med.
Gissar att jag måste förstärka vissa fästen och ska gå igenom lite annan rost om det finns.

Tänkte byta ut motorn till en m50b25 (troligen turbokonvertera) och undrar lite om växellådan jag har nu passar bolt-on på en sån motor, har nu m50b20 vanos motorn i bilen. sen också om bakaxeln/växellådan pallar detta.
Ska lära mig köra så kommer nog sikta på 250-300hk i början.

Har ni tips och råd vad som kan göras eller tycker ni jag ska köpa en annan bil.

Tänker rensa bilen och troligvis bara ha den till bankörning.

Tack på förhand smile
Senast redigerat av Pyronic (5 mars 2014)


1 948 Inlägg
6 mars 2014
#2
Inget håller för evigt.
Med det sagt så tycker jag du ska skita i att byta motor för att sedan turbokonvertera, turbokonvertera den motorn som sitter i nu och svettsa ihop diffen och sen ut och kör!
Garagepolaren gjorde exakt detta (+att han modifierade styrningen, han bytte till e46 länkarmar och något mer) när han började med drifting, fungerade klockrent för honom.

Rent allmänt så tycker jag folk alltid ska bygga/förbättra sina bilar på tok för mycket innan dom ens vågar ut på banan första gången, tror många personers banåka-drömmar har dött enbart för att dom aldrig blivit klara med bilen. Ut och kör istället säger jag! smile

20 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#3
baltis skrev:
Inget håller för evigt.
Med det sagt så tycker jag du ska skita i att byta motor för att sedan turbokonvertera, turbokonvertera den motorn som sitter i nu och svettsa ihop diffen och sen ut och kör!
Garagepolaren gjorde exakt detta (+att han modifierade styrningen, han bytte till e46 länkarmar och något mer) när han började med drifting, fungerade klockrent för honom.

Rent allmänt så tycker jag folk alltid ska bygga/förbättra sina bilar på tok för mycket innan dom ens vågar ut på banan första gången, tror många personers banåka-drömmar har dött enbart för att dom aldrig blivit klara med bilen. Ut och kör istället säger jag! smile

Tack för tipset!

Dock tror jag ett motor byte är ett måste då motorn har gått 32 tusen mil och börjar ge upp. Kan köra en halvtimme sen lägger den bara av, tror det kan vara bränsle relaterat men är lite elfel på bilen så vet inte.
Och dessutom att köra turbo när man har 11:1 i komp är nog inte det bästa.


1 948 Inlägg
7 mars 2014
#4
Pyronic skrev:
baltis skrev:
Inget håller för evigt.
Med det sagt så tycker jag du ska skita i att byta motor för att sedan turbokonvertera, turbokonvertera den motorn som sitter i nu och svettsa ihop diffen och sen ut och kör!
Garagepolaren gjorde exakt detta (+att han modifierade styrningen, han bytte till e46 länkarmar och något mer) när han började med drifting, fungerade klockrent för honom.

Rent allmänt så tycker jag folk alltid ska bygga/förbättra sina bilar på tok för mycket innan dom ens vågar ut på banan första gången, tror många personers banåka-drömmar har dött enbart för att dom aldrig blivit klara med bilen. Ut och kör istället säger jag! smile

Tack för tipset!

Dock tror jag ett motor byte är ett måste då motorn har gått 32 tusen mil och börjar ge upp. Kan köra en halvtimme sen lägger den bara av, tror det kan vara bränsle relaterat men är lite elfel på bilen så vet inte.
Och dessutom att köra turbo när man har 11:1 i komp är nog inte det bästa.

Minns jag rätt så laddade garagepolaren på dryga kilot i sin oöppnade motor... håller några timmar smile Men visst slå dit en tjock packning så blir det ju lite bättre.
Se bara upp så du inte tar på dig för mycket jobb så det inte blir något köra på hela sommaren, lätt att tappa orken och aldrig få klart bilen då.
Det är så galet skojj att köra så dom få timmarna man gör på banan är värd all tid man lägger i garaget samt alla pengar det kostar - men då gäller det ju också att bilen blir kvar så man får köra...


Sök