3618
Sök

Bilskatt , faktura från privatperson?

Forummoderator
18 149 Inlägg
27 februari 2014
Possy skrev:
Det blir bara knepigare och jobbigare.....
Kronofogden blev inblandad,beskred självklart detta,nu är vi uppe i tingsrätten och han har helt plötsligt ändrat kvittot vi skrev, positivt för min del är väl just nu att han fifflat saker på det som är helt omöjligt att fått med på kvittot..vittne kan.bevisa att han kladdat mer saker på det?

Märkligt att det på kvittot står att faktura förfaller 5/12 och enligt transportstyrelsen är den fakturan utskriven efter ägarbyte (bevis nog på att han skrivit ner det själv?)

Att fanskapet orkar... Då han ändrat på det kvitto ni skrev och du har en duglig kopia på detta så anmäl honom för bedrägeri eller nåt annat kul. Ta med hela ärendet till Polisen. De hjälper dig säkert mer än gärna med ett sådant ufo.

Visa ditt kvitto och din polisanmälan om du nu ska till tinget. Jag hade aldrig gett mig i detta fallet!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

VW-driver
291 Inlägg
27 februari 2014
discokapten skrev:
Krucial skrev:
Possy skrev:
Hejsan ! Sålde en bil för en månad sedan som va besiktigad och skattad till slutet av året , nu ar jag fått en faktura skriven av köparen "privatperson" där det står att jag ska betala in skatten på hans konto enligt köpeavtal annars drivs det vidare till kronofogden ?
Köpeavtal har jag inget så vad han menar med det har jag ingen aning om.
Det är ju han som står som ägare 2014 när skatten ska in så antar väl att han betalar skatten och inte jag ?
Eller vad har jag missat ?!

Simpelt! Den som äger bilen i början av månaden som skatten ska betalas ska betala fordonsskatten. Nuff said!

En privatperson kan inte skicka en "faktura" till en annan. Man måste driva minst en enskild firma för att göra det?

Om han ville att du skulle betala skatten, varför påtalade han inte detta redan vid köpet och du kunde ev rabattera på priset?

Jag sålde nyligen min bil (bytesaffär) till en annan privatperson. Jag hade precis betalat skatten och använde detta som ett argument att hålla vid mitt begärda bytespris. Mycket effektfullt.

Jag tror inte Kronofogden har något att säga om detta om Transportstyrelsens regler om fordonsskatt gäller?

Tycker det är köparen som kommer stå för alla rättegångskostnader, att det ens gick dit är en gåta.

Fakturor kan vem som helst skicka, ska man däremot lyfta moms och se till att skatteverket får sitt så är det lättare med F-skatt

Det är möjligt, men hur seriös är man om man skickar det privat? Räcker oftast med F-skatt för att uppfattas som seriös.

Oavsett så gäller Transportstyrelsens regler om fordonsskatt fortfarande (och alltid). Man kan inte begära att föregående ägare ska stå för skatten såvida inte denne är betalningsskyldig om ägarbytet skett samma månad som skatten ska betalas. Då har ju den redan betalats, om den inte är betalt så skickar ju TSS själva ett krav till den betalningsskyldige och dom har ju full rätt att driva den vidare till Kronofogden utan någon som helst problem eller hinder.

Byggare Behm
562 Inlägg
28 februari 2014
Ska man lyfta Moms lär man vara Momsreggad hos Skv,  F-skatt har inte med den saken att göra.. 
F-skatt bevisar bara att Du själv betalar arbetsgiv.avgifter och skatt på det du själv får in i firman.
Mvh   Ny egenföretagare.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

16 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
återkallelse kom nyss i brevlådan, så aah då va det väl klart då smile

Sök