3752
Sök

Köpråd: 40-80k

Forummoderator
18 149 Inlägg
24 april 2014
#21
tobee skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Som gammal bilhandlare finns bara en sida som visar korrekta priser på bilar:

Blocket.

Jämför hur länge annonsen har legat ute och priset. Detta är verkligheten.

Tittade lite på Bilpriser.se på våra bilar...

Polo aut -05: 34-40 tkr. Vi får mer än det pga automatlåda.
Chrysler 300C -09: 146 tkr. Glöm det. Inte en chans. På tok för mycket.
Chrysler cab -02: 53-61 tkr. Mitt i prick. Gav dock myyycket mindre strax innan jul :-)

Nu vet jag inte om jag kanske tolkar dig lite galet. Men det "korrekta" priset är väl alltid vad en köpare vill betala? Blocketpriset är ju en bra indikation men knappast ett korrekt pris. Många annonserar ju sina bilar både högt och lågt. Jag tycker också att bilpriser.se kan vara en bra indikation. Men ibland så visar de ju lite galet som du säger.

Jag skulle aldrig köpa en bil utan att pruta minst 10% men då har jag inte heller något problem med att det blir lite tråkig stämning eller att man helt enkelt får åka därifrån utan bil. 5% ser jag som normal rabatt och inget jag ska behöva argumentera för, vill man nå över måste man självklart ha argument att komma med. Exempelvis avsaknad av utrustning och defekter(Som ALLTID finns på en begagnad bil om man letar noga).
Senaste bilen en inbytesbil, en Volvo V50 T5 -06 som låg ute hos en hyundaihandlare som jag prutade 13% från blocketpriset.
Förrförra var en privat blocketannons på en Toyota Corolla TTE -06 och där prutade jag 11%.

Det finns undantag förstås, i ett fall köpte jag en S60 AWD -02 för blocketpriset men då var det ett mycket fördelaktigt pris hos en privat säljare i behov av pengar. Ligger priset 15-20% under liknande bilar på blocket och bilen är bra så är det såklart inte läge att pruta..

Du tolkar mig rätt. Självklart prutas det. Det tar jag för givet. Men ta och titta på några annonser på den bilmodell du är intresserad av. Spara dessa i bokmärken. De som försvinner är de som ligger rätt i pris. Prut är upp till var och en men jag räknar kallt med att en bil för 54500:- betyder 50-51 tkr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 april 2014
#22
Jag brukar resonera så att om jag är intresserad av en bil som ligger ute för säg 65k tittar jag inte på den om jag inte är beredd att köpa den för 65k i det skick säljaren anger. Hittar jag saker vid provkörning/ kontroll, t ex taskigt batteri, dålig termostat etc så har jag hittat något att pruta på. Då prutar jag, annars är det utlagt pris som gäller. Är det satta priset för högt i mina ögon scrollar jag vidare. Det känns mest respektfullt mot säljaren som slipper slösa sin tid på mig i onödan, men jag gör ju inga klipp heller.

Jag har resonerat på samma sätt när jag sålt bil. Påtalat eventuella brister och klargjort att priset är satt utefter det och att det finns fler bilar på Blocket. En del har blivit sura och hoppat bilen ,men jag har alltid fått mina bilar sålda till önskat pris. Kanske gör jag hyffsat realistiska värderingar. Det gör ju inte alla annonsörer.
Senast redigerat av Andromeda (24 april 2014)


34 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#23
Spardags skrev:
En liten Golf hade jag köpt, billig försäkring, bensinsnåla och går inte sönder lika lätt

Vill gärna ha en kombi eller halvkombi för att inte behöva byta bil om det blir tillökning nån gång under dem närmaste åren. en bensinare är absolut inget alternativ då dem drar mer än en disel, benisnen är dyrare än disel och jag kör ca 3k mil om året så det blir MYCKET dyrare med bensin än disel.

Hybridsmurfen skrev:
Som gammal bilhandlare finns bara en sida som visar korrekta priser på bilar:

Blocket.

Jämför hur länge annonsen har legat ute och priset. Detta är verkligheten.

Tittade lite på Bilpriser.se på våra bilar...

Polo aut -05: 34-40 tkr. Vi får mer än det pga automatlåda.
Chrysler 300C -09: 146 tkr. Glöm det. Inte en chans. På tok för mycket.
Chrysler cab -02: 53-61 tkr. Mitt i prick. Gav dock myyycket mindre strax innan jul :-)

Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Som gammal bilhandlare finns bara en sida som visar korrekta priser på bilar:

Blocket.

Jämför hur länge annonsen har legat ute och priset. Detta är verkligheten.

Tittade lite på Bilpriser.se på våra bilar...

Polo aut -05: 34-40 tkr. Vi får mer än det pga automatlåda.
Chrysler 300C -09: 146 tkr. Glöm det. Inte en chans. På tok för mycket.
Chrysler cab -02: 53-61 tkr. Mitt i prick. Gav dock myyycket mindre strax innan jul :-)

Jag håller helt med, det är på Blocket.se priserna hittas.

Bilpriser.se stämmer mycket sällan med dom riktiga marknadspriserna, dom räknar på nypriset och har en algoritm för värdeminskning då mil, ålder, räknas med vilket då exempelvis gör att en:
A8 4.2 -98 24400mil värderas till hos handlare 25900kr och privat 16500-21900kr.
A8 2.8q aut -98 24400mil värderas till 34000kr hos handlare och privat 23800-29200kr.

Eller varför inte titta på en Prius -05 Business med 18900mil på mätaren, enligt Bilpriser.se kostar en sådan 29600kr hos handlare och 18200-23600kr privat lol

Hur verkligheten ser ut förmodar jag att de flesta vet. wink

Verkligheten för de som inte vet: http://www.blocket.se/hela_sverige/bila … =1&w=3

tobee skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Som gammal bilhandlare finns bara en sida som visar korrekta priser på bilar:

Blocket.

Jämför hur länge annonsen har legat ute och priset. Detta är verkligheten.

Tittade lite på Bilpriser.se på våra bilar...

Polo aut -05: 34-40 tkr. Vi får mer än det pga automatlåda.
Chrysler 300C -09: 146 tkr. Glöm det. Inte en chans. På tok för mycket.
Chrysler cab -02: 53-61 tkr. Mitt i prick. Gav dock myyycket mindre strax innan jul :-)

Nu vet jag inte om jag kanske tolkar dig lite galet. Men det "korrekta" priset är väl alltid vad en köpare vill betala? Blocketpriset är ju en bra indikation men knappast ett korrekt pris. Många annonserar ju sina bilar både högt och lågt. Jag tycker också att bilpriser.se kan vara en bra indikation. Men ibland så visar de ju lite galet som du säger.

Jag skulle aldrig köpa en bil utan att pruta minst 10% men då har jag inte heller något problem med att det blir lite tråkig stämning eller att man helt enkelt får åka därifrån utan bil. 5% ser jag som normal rabatt och inget jag ska behöva argumentera för, vill man nå över måste man självklart ha argument att komma med. Exempelvis avsaknad av utrustning och defekter(Som ALLTID finns på en begagnad bil om man letar noga).
Senaste bilen en inbytesbil, en Volvo V50 T5 -06 som låg ute hos en hyundaihandlare som jag prutade 13% från blocketpriset.
Förrförra var en privat blocketannons på en Toyota Corolla TTE -06 och där prutade jag 11%.

Det finns undantag förstås, i ett fall köpte jag en S60 AWD -02 för blocketpriset men då var det ett mycket fördelaktigt pris hos en privat säljare i behov av pengar. Ligger priset 15-20% under liknande bilar på blocket och bilen är bra så är det såklart inte läge att pruta..

Tack för dem bra prutförklaringarna, pruta är något jag är väldigt dålig på så får fäl försöka mig på de smile

Andromeda skrev:
Jag brukar resonera så att om jag är intresserad av en bil som ligger ute för säg 65k tittar jag inte på den om jag inte är beredd att köpa den för 65k i det skick säljaren anger. Hittar jag saker vid provkörning/ kontroll, t ex taskigt batteri, dålig termostat etc så har jag hittat något att pruta på. Då prutar jag, annars är det utlagt pris som gäller. Är det satta priset för högt i mina ögon scrollar jag vidare. Det känns mest respektfullt mot säljaren som slipper slösa sin tid på mig i onödan, men jag gör ju inga klipp heller.

Jag har resonerat på samma sätt när jag sålt bil. Påtalat eventuella brister och klargjort att priset är satt utefter det och att det finns fler bilar på Blocket. En del har blivit sura och hoppat bilen ,men jag har alltid fått mina bilar sålda till önskat pris. Kanske gör jag hyffsat realistiska värderingar. Det gör ju inte alla annonsörer.

Lite så har jag också känt men faktum är ju som så att nästan alla skriver att priset kan diskuterar vid snabb och smidig affär eller kan diskuteras på plats då det som ovan nämnt alltid går att hitta skavanker på begagnade bilar som gör att man borde kunne prata ner priset något.

735 Inlägg
25 april 2014
#24
Andez skrev:
Lite så har jag också känt men faktum är ju som så att nästan alla skriver att priset kan diskuterar vid snabb och smidig affär eller kan diskuteras på plats då det som ovan nämnt alltid går att hitta skavanker på begagnade bilar som gör att man borde kunne prata ner priset något.

Förvånansvärt många är beredda att släppa bilen bra mycket billigare än utannonserat pris enligt mina erfarenheter. Bara man inte snackar skit och gör folk förbannade. Kommer du med bra argument och bemöter säljaren på ett trevligt sätt samt har pengarna med dig. Cash är alltid kung och såklart det viktigaste argument du har.

Jag brukar följa några punkter som jag utgår ifrån
1. Ring, var artig, fråga frågor och bilda dig en uppfattning. Nämn inte ett ord om pris eller prut. Alla säljare hatar folk som pratar summor över telefon utan att ha sett bilen.
2. Om bilen är intressant boka in ett möte.
3. Sätt dig och fundera på ett pris som du max kan tänka dig att betala om skick är si eller så. Lägg upp olika tänkbara scenarion.
3. Provkör bilen, titta, känn och kläm
4. Lägg upp argument och lägg till sist ett bud ca 10-15% under det du kan tänka dig betala. (Behöver inte nödvändigtvis vara blocketpriset, det priset var bara en indikation så kan vara lägre men kanske även lite högre om bilen redan var bra prissatt)
5. Säljaren tackar antingen nej eller så börjar förhandlingen där ni möts. Fortsätt påminna säljaren om argumenten. Det är alltid viktigt att låta säljaren förstå att du kan tänka dig att åka hem utan bil om ni inte hamnar på ett pris där du är nöjd för bästa effekt. Förhoppningsvis landar det mellan 5-10% under där du max ville betala. Voila, du har köpt en bil för ett pris som DU är nöjd med.


Sök