Andez skrev:
Lite så har jag också känt men faktum är ju som så att nästan alla skriver att priset kan diskuterar vid snabb och smidig affär eller kan diskuteras på plats då det som ovan nämnt alltid går att hitta skavanker på begagnade bilar som gör att man borde kunne prata ner priset något.
Förvånansvärt många är beredda att släppa bilen bra mycket billigare än utannonserat pris enligt mina erfarenheter. Bara man inte snackar skit och gör folk förbannade. Kommer du med bra argument och bemöter säljaren på ett trevligt sätt samt har pengarna med dig. Cash är alltid kung och såklart det viktigaste argument du har.
Jag brukar följa några punkter som jag utgår ifrån
1. Ring, var artig, fråga frågor och bilda dig en uppfattning. Nämn inte ett ord om pris eller prut. Alla säljare hatar folk som pratar summor över telefon utan att ha sett bilen.
2. Om bilen är intressant boka in ett möte.
3. Sätt dig och fundera på ett pris som du max kan tänka dig att betala om skick är si eller så. Lägg upp olika tänkbara scenarion.
3. Provkör bilen, titta, känn och kläm
4. Lägg upp argument och lägg till sist ett bud ca 10-15% under det du kan tänka dig betala. (Behöver inte nödvändigtvis vara blocketpriset, det priset var bara en indikation så kan vara lägre men kanske även lite högre om bilen redan var bra prissatt)
5. Säljaren tackar antingen nej eller så börjar förhandlingen där ni möts. Fortsätt påminna säljaren om argumenten. Det är alltid viktigt att låta säljaren förstå att du kan tänka dig att åka hem utan bil om ni inte hamnar på ett pris där du är nöjd för bästa effekt. Förhoppningsvis landar det mellan 5-10% under där du max ville betala. Voila, du har köpt en bil för ett pris som DU är nöjd med.