4385
Sök

Volvo 850 t5 inte gnista efter motorbyte

257 Inlägg
16 april 2014
Trådstartare
#21
Skruvat ur givaren igen och kollat kanalen med najtråd så den är inte tät. Kommer dock inte en enda droppe olja i hålet för givaren så blir till att riva motorn igen och kolka vart på sugsudan av pumpen det är tätt.  Lär även passa på att kolla över vevlagren då dom inte haft nån smörjning. Nästan så man tappat suget nu hmm

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

926 Inlägg
16 april 2014
#22
Beaverus skrev:
Skruvat ur givaren igen och kollat kanalen med najtråd så den är inte tät. Kommer dock inte en enda droppe olja i hålet för givaren så blir till att riva motorn igen och kolka vart på sugsudan av pumpen det är tätt.  Lär även passa på att kolla över vevlagren då dom inte haft nån smörjning. Nästan så man tappat suget nu hmm

Läste på ett forum att en hade samma problem och att det var sugsilen som var igensatt.

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

257 Inlägg
17 april 2014
Trådstartare
#23
Om det ändå vore så enkelt.  Den var helt rengjord när jag satte ihop motorn så tvivlar starkt på det. Tippar snarare på att silikonet jag använde som packning satt igen sugkanalen när jag monterade ihop motororn. Lärdom isf är att snålhet aldrig lönar sig. Ska riva henne imorgon så ser vi vart problemet egentligen sitter men är helt säker på att det är på sugsidan iaf hmm får hippas att alla nya delar typ lager mm inte är skrot så jag måste köpa nytt. Räcker med dom 25k man lagt ner hittills hmm nu blir det äkta volvoklägg denna gången.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 april 2014
#24
äkta volvo klägg lönar sig garanterat! wink det räcker dessutom sjukt längte (till många motorer) så igenteligen är det inte så dyrt...

du kan dock (nästan) omöjligt fyllt någon ramlager kanal med Silicon då de är väldigt grova, så jag tror också på att problemet ligger på sugsidan, alternativt att det är en av bultarna i mellandelen till blocket som sitter dåligt, då dessa bultarna går igenom oljekanalen, så missar man 1 av dessa rinner all olja direkt ner i sumpen igen...

så jag hade börjat med att riva sumpen och kolla sil och bultar, sumpen går att riva på plats i bilen...

och ifall du smörjde lagren riktigt innan du skruvade ihop och inte haft motorn igång mer än sekunder bör allt ha klarat sig...


257 Inlägg
17 april 2014
Trådstartare
#25
Ska bara lyckas få ner tråget igen också. Ett tips om nån har svårt att få saker att sitta på plats är biltemas högtemperaturssilicone. Fy tusan vad det sitter. Tack för alla tips iaf.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

257 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#26
Haft ner tråget. Lite olja har tydligen cirkulerat. Hade missat "o-ringen" vid silen. Tyckte det verkade så tätt där ändå när jag skruvat ihop den då det var konisk passform så trodde inte det skulle sitta nån där. Nu ska jag bara hiva ner motorn i bilen igen och hoppas att jag får lite högre tryck smile

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

257 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#27
Nu jävlar är bilen billig. Fortfarande för lågt tryck. Kommer olja i oljekylningsslangarna när man vrir på nyckeln men får fortfarande inget tryck. Ska plugga in mätaren nu och se om jag får nåt utslag. Låter långsökt men kan väl inte påverka oljetrycket att jag inte har alla vaacumslangar inpluggade?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

926 Inlägg
19 april 2014
#28
Det tror jag inte att några vakum slangar kan påverka oljetrycket, du är nog illa tvungen å riva ner tråg å kolla så inga oljekanaler är igentäppta

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

257 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#29
Jo. Blir till att börja om från början. Provade med täcklocket på tråget istället för slangarna till oljekylaren men inte ens då fick jag fram nån olja till kolkylningsmunstycken ens. Tur man börjar få in finessen nu på hur man får ur och i den smidigt :p

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
20 april 2014
#30
Nej, inget vakuum reglerar oljan, däremot så sitter det ju en övertrycks ventil i pumpen, men du hade ju bytt pump en gång så den är det nog inte häller...

Om du får olja i kylkanalen men inte i motorn så börjar det nästan luta åt bultarna jag nämnde som går igenom huvudoljekanalen, kolla dem nästa gång tråget är nere...


257 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#31
Jag vet till 100% att jag drog dom stora bultarna men börjar bli lite osäker på dom små som sitter runt om hela. Är det dom du menar?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
257 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#33
Hade missat dom små. Perfekt oljetryck numera. Såpass bra så den pissar ur sig olja istället. Kan dock inte hitta vart. Någon som vet nåt typiskt ställe vid kamremmet där man missat något. Har mina funderingar på ifall det läcker vid oljepumpen men då det dränks i olja direkt när man startar så är det lite svårt att spåra vart läckan finns.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

926 Inlägg
9 maj 2014
#34
Beaverus skrev:
Hade missat dom små. Perfekt oljetryck numera. Såpass bra så den pissar ur sig olja istället. Kan dock inte hitta vart. Någon som vet nåt typiskt ställe vid kamremmet där man missat något. Har mina funderingar på ifall det läcker vid oljepumpen men då det dränks i olja direkt när man startar så är det lite svårt att spåra vart läckan finns.

Antagligen packboxen på oljepumpen

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

257 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
#35
Jo misstänker antingen den eller egentligen o-ringen runt. Mycket möjligt att jag inte fick bort all packningsklet där o-ringen ska täta. Nån som vet förresten om det bara är att byta till dom gröna spridarna när jag byter till 3" lmm? Tänkte ifall det skiljer nåt på resistansen mellan dom och original och ifall det spelar nån roll. Har ett steg3 chip i just nu. Tänkte försöka.få.den körbar nu i helgen och det skulle ju inte skada ifall man fick på alla delarna man hår nån gång.
Sista frågan förresten. Köpte mig en billig turbo. Dock annan anslutning till downpipe. Denna ska fästas med v-band. Är det denna anslutning som kallas för lös kona eller vilken är.det jag ska ha. Ska försöka få tag på nån billig bra downpipe så jag kan använda chipet fullt ut. Kör original 13g med originalsystem just nu så känns som lite bortkastade pengar på motorn annars :p

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

257 Inlägg
10 maj 2014
Trådstartare
#36
Packboxen var helt uppäten. Tur man har några pumpar liggandes.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.


Sök