4480
Sök

Min Honda Cr-v bensin 2008 startar inte?

69 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
Vad kan det vara för fel? Jag vrider på nyckeln men släpper den for snabbt så bilen hinner inte riktigt starta, och när jag sedan igen vrider på nyckeln så går motorn runt men den startar inte sad, detta hände en gång förut då jag skulle flytta bilen en liten bit och jag stannade motorn efter ca: 5-10 sekunder sen var den mycket svår att starta, men den gången startade bilen tillslut.

Tacksam för hjälp.

Janne...

Tilläggas att motorn var kall bortsett från motorvärmarn som var på.
Senast redigerat av janneN (17 maj 2014)

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86

Evildan
17 maj 2014
Roterar motorn med sedvanlig hastighet vid startförsöken är det inte något fel på ditt batteri.
Vid batteriproblem roterar motorn långsammare för att slutligen inte vilja rotera alls under startförsök.

Jag tror att den blir sur då en kall motor får en stor mängd bensin insprutad för att kunna starta, när startförsöket upphör blir den extra mängden kvar i cylindrarna och blöter/surar ned tändstiften.

Vänta ett tag, 20-30minuter, prova igen men släpp inte nyckeln innan bilen har startat.
Rör inte gaspedalen.
Senast redigerat av Evildan (17 maj 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
17 maj 2014
Evildan skrev:
Den blir säkert sur.

Vänta ett tag, 20-30minuter, prova igen men släpp inte nyckeln innan bilen har startat.
Rör inte gaspedalen.

Bifaller hypotesen... Är väldigt vanligt att man får mala länge efter ett misslyckat startförsök. Borde kunna bli så sur att den ej vill starta på ett tag

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

69 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
Evildan skrev:
Den blir säkert sur.

Rör inte gaspedalen.

Så du tror att den han bli sur så snabbt? inge gas bra det var det jag också undrade med dessa moderna bilar, finns någon risk att överbliven soppa förstör katalysatorn om man kör mycket på startmotorn utan att den startar?

Ja andreas_1996 jag skall ladda batteriet fullt och testa igen.

Batteriet började vara trött så kanske det blev för lite snurr.
Senast redigerat av janneN (17 maj 2014)

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86

Evildan
17 maj 2014
janneN skrev:
Evildan skrev:
Den blir säkert sur.

Rör inte gaspedalen.

Så du tror att den han bli sur så snabbt? inge gas bra det var det jag också undrade med dessa moderna bilar, finns någon risk att överbliven soppa förstör katalysatorn om man kör mycket på startmotorn utan att den startar?

Ja andreas_1996 jag skall ladda batteriet fullt och testa igen.

Batteriet började vara trött så kanske det blev för lite snurr.

Katalysatorteorin du har stämmer, det är inte bra om stora mängder rinner in i katten.

Om du känner dig lite meksugen kan du montera bort ett tändstift och se om det är blött.

Då kan det vara för dålig fart i batteriet om det roterar långsamt.
Senast redigerat av Evildan (17 maj 2014)

69 Inlägg
17 maj 2014
Trådstartare
Okey då får man hoppas på att bilen bara blivit sur, testar ladda batteriet över natten så testar jag igen i morgon.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86

Evildan
17 maj 2014
janneN skrev:
Okey då får man hoppas på att bilen bara blivit sur, testar ladda batteriet över natten så testar jag igen i morgon.

"Fingers crossed."

69 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
Bilen startade! Nyladdat batteri med bra fart på startmotorn gjorde susen, jag fick nöta lite men tillslut startade den, så det var nog som ni trodde att den bara var sur! phuu jag såg nästan tusenlapparna flyga iväg på någon dyr reparation och bärgning till verkstaden.
Antar att batteriet börjar bli lite trött så det är väl dax att göra en investering, Tack för snabb hjälp...

Janne...

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86

Evildan
19 maj 2014
janneN skrev:
Bilen startade! Nyladdat batteri med bra fart på startmotorn gjorde susen, jag fick nöta lite men tillslut startade den, så det var nog som ni trodde att den bara var sur! phuu jag såg nästan tusenlapparna flyga iväg på någon dyr reparation och bärgning till verkstaden.
Antar att batteriet börjar bli lite trött så det är väl dax att göra en investering, Tack för snabb hjälp...

Janne...

Skönt.

Hoppas den sköter sig nu.
De Nada.
Du gjorde jobbet själv.

Sök