3151
Sök

Köpråd: Rover 400

11 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#1
hej någon som vet något om dom den här bilen ? är det svårt att få tag i delar och är dom bra? Mvh


Interplanetarisk infiltratör
2 Inlägg
19 maj 2014
#2
Har kört en Rover 420 i tolv tusen mil. Totalt har den gått 25.000mil. Denna motor är Rovers egna och den är bra. 136 Hk och vi har fått ned den på 0,65l/mil. Men då gäller ekonomikörning. I övrigt gör den lätt två hundra knyck.
Det enda vi bytt på motorn, förutom normal service, är en styrservopump som tydligen var ett Måndagsexemplar. Köpte en begagnad från skroten, kunde byta den själv, och den delen har sen funkat. Generatorn byttes vid 22.000mil och det får väl ses som helt ok att den hängde med så länge.
Kamremsbyte har gjorts på verkstad och det är inte dyrare än på annan dubbelkamsmotor. Tre tusen kostade jobbet med material med vattenpump! 3.500 en annan gång.

Andra bilar kan ha dålig klädsel som nöts sönder vid insteget, elhissar som tvärdör eller lever sitt eget liv, centrallås som hittar på hyss, länkarmar som ska bytas ofta, lyktor som är galet dyra när man får stenskott, eller annat skit. Inte den här bilen. Inredningen är av god kvalitet. Mindre elektriska hyss kan finnas, läs mera om det nedan. Lyktorna kan får nedslag för att de är "matta", men det är bara plexiskydden som behöver poleras. Det kan man göra själv med trassel och polermedel.

Detta är bra bilar men hitta en som blivit ompysslad och rullat relativt lite. Som andra jämförbara märken: Bakre skärmkanterna klarar sig från rost om de sprayas med linolja eller annat rostskydd.
Interört brukar fläktmotorn sluta fungera på de första lägena. Går att fixa själv om man är iallafall lite händig. Annars funkar det bra ändå. Lagningskit finns på Ebay, eller Googla och köp motstånd från Elfa. Skandinaviska bilar har en tillsats som slår på halvljuset automatiskt. Detta relä kan hänga sig på vår bil, och felet uppstår inte i de engelsksålda bilarna och är därför dåligt dokumenterat på nätet. Felet kan vara borta i månader. Men relät skall finnas under rattstångens kåpa och är säkert superenkelt att byta.
Så, nu vet du det viktigaste för att kunna ha ett långt och lyckligt (och superbilligt) Roverägande liv. Lycklig färd!


Evildan
19 maj 2014
#3
Vad bra, det var ett rätt uttömmande svar, undrar dock om TS väntat i 2.5 år med att köpa en Rover 400? wink

Bra ändock då andra kanske letar efter svaret.


Sök