3437
Sök

Volvo 945 -91 dör när man kör

86 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#1
Har en volvo 945 -91 som dör när man kör men bara ibland och startar oftast efter ca 2min, ibland kan man köra flera timmar utan att det händer något men ibland dör den hela tiden, nån som har nån gissning på vad det kan vara för fel? Det är från början b230fb motor i den men bytte till 530 topp och T-kam, kan det ha nåt med det att göra?
Tack på förhand!


och Dupont
581 Inlägg
21 maj 2014
#2
Gissar på bränsle reläet. Bara stendör den eller får du en liten förvarning om att den dör om en liten stund ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

86 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#3
Okej ska testa byta det smile
Varvräknarn går neråt och så hostar den till och dör (allt det på typ en halv minut)


86 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#4
Nu när du säger relät så kom jag att tänka på att den inte gick att starta sen slog jag på varningsblinkers då starta den direkt, kan det va så att blinkersrelät klickar så bränslerelät hoppar igång då kanske? Och isåfall är det ju garanterat relät smile


och Dupont
581 Inlägg
22 maj 2014
#5
När reläet fått svalna en kort stund brukar det funka fint en stund. Värt och pröva byta, kostar inte allt för många kronor. smile

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ELA-52212/

Dock är detta till min 940 års 93. Kan vara annorlunda till din. wink Står iallafall det, men kärt barn har många namn.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

86 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
#6
Låter som om det är relät som är trasigt så det ska bytas smile


och Dupont
581 Inlägg
23 maj 2014
#7
Lätt å byta, å är det inte det felet, då har du 2 hela relän. wink eller 2 st trasiga. tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

86 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
#8
Tror att jag tillockmed har ett relä ligger så ska byta när jag kommer hem smile ja det är ju hur lätt som hellst att byta


2 251 Inlägg
24 maj 2014
#9
Sånt fel har haft flera gånger på mina bilar. De grova kablarnas anslutningar. På batteriet och i de andra ändarna. Oftast går en Från minus till motorblocket,  och en från plus direkt till startmotorn. Från startmotorn brukar det sen gå en eller flera till resten av bilens elsystem.

Just där kabelskorna sitter fastskruvade på startmotorn brukar det bli oxid och ett temperaturberoende glapp. Glappet gör att efter ett stopp och en väntan.... så går det att starta igen.

Lossa minuspolen först på batteriet. Skruva sen isär de övriga anslutningarna och putsa upp helt metallisk rent. Skruva ihop, minuspolen sist! Och stryk på lite fett på samtliga kabelanslutningar när allt är klart o provkört någon dag.

1 562 Inlägg
24 maj 2014
#10
Dupond skrev:
När reläet fått svalna en kort stund brukar det funka fint en stund. Värt och pröva byta, kostar inte allt för många kronor. smile

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ELA-52212/

Dock är detta till min 940 års 93. Kan vara annorlunda till din. wink Står iallafall det, men kärt barn har många namn.

Samma från -87till -98. Brukar gå utmärkt att löda om dem.

1 562 Inlägg
24 maj 2014
#11
Meaganeowner skrev:
Sånt fel har haft flera gånger på mina bilar. De grova kablarnas anslutningar. På batteriet och i de andra ändarna. Oftast går en Från minus till motorblocket,  och en från plus direkt till startmotorn. Från startmotorn brukar det sen gå en eller flera till resten av bilens elsystem.

Just där kabelskorna sitter fastskruvade på startmotorn brukar det bli oxid och ett temperaturberoende glapp. Glappet gör att efter ett stopp och en väntan.... så går det att starta igen.

Lossa minuspolen först på batteriet. Skruva sen isär de övriga anslutningarna och putsa upp helt metallisk rent. Skruva ihop, minuspolen sist! Och stryk på lite fett på samtliga kabelanslutningar när allt är klart o provkört någon dag.

Detta skulle det ju mycket väl kunna vara, men då vill vi ju veta om allt på bilen dör eller bara motorn.

86 Inlägg
24 maj 2014
Trådstartare
#12
Instrumentbelysningen och stereo dör först sen motorn men sista gångerna så dog bara motorn, ska kolla anslutningarna till startmotorn smile



Sök