4401
Sök

S40N 2005 13000mil blårök

62 Inlägg
4 juni 2014
Trådstartare
#1
Hände något med bilen idag. Kom till jobbet och körde fram bilen som vanligt och lät den stå på tomgång medans jag fixade de sista på kontoret. Sen ser jag plötsligt att den börjar spruta blå rök ur avgassystemet. Springer ut och stänger av bilen och startar efter en stund samma sak. När jag gasade på så blev det ett stort moln av blå rök så stängde av igen.
Kollade oljan vilken var precis på gränsen för låg och vet ej vad den har varit innan. Startade bilen igen och plötsligt försvann blåröken. Började åka hemåt och polaren åkte efter mig och ringde och sade efter ca 500m att de började ryka igen så åkte tillbaka till åkeriet för att ställa den.

Har läst runt en del om problem med blårök och det finns ju inte så många alternativ. turbo eller nå lager (minns ej vad det hette).

Men bilarna jag läser om har gått långt (20k+) och är gamla. Min är en 2005 med 13k på nacken. Varit original tills för 1 månad sen då jag bytte hela avgassystemet och chippade på autotech. Haft bilen sen i feb.

Blir de blårök om turbon håller på att ge sig även om den står på tomgång?
Eller är det snarare dom ventilerna som är kassa??

Om de nu är turbon va har ja för turbo? Vet att de är lågtrycks men va heter den?
Är den T5a automat

Tack för spekulationer.

/Loka
Senast redigerat av Lokalisera (4 juni 2014)


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
5 juni 2014
#2
låter som turbon...
då ryker den oftast mest när den inte går under laddtryck..
och när turbon går från övertryck till undertryck.
brukar gå att renovera turbon då eftersom det är tätningarna som blivit dåliga.
kör man med långa service intervaller så kan dom dö i förtid.

Kör fort så hinner inget hända...

2 250 Inlägg
5 juni 2014
#3
På alla, i vart fall moderna bilar, finns någon typ av vevhusventillation med oljeavskiljare. Blir det av någon anledning tätt så att inte oljan kan rinna tillbaks till vevhuset, så fylls oljeavskiljare och olja sugs in i insugningsröret. Då blir det mycket blårök.

Leta rätt på vevhusventillationen/oljeavskiljaren. Lossa den slang eller det rör som går mellan den och insugningsröret. Täta anslutningen på insugningsröret tillfälligt och starta motorn. Nu ska det inte komma olja eller oljedimma ur slangen/röret. Bara pulserande luft.
Kommer det olja eller oljedimma direkt eller om några minuter är det tätt enligt ovan. Håll för en trasa när du testar så du inte får olja överallt i fall det är fel.

Leder till hög oljeförbrukning o blårök.
Senast redigerat av Meaganeowner (5 juni 2014)

2 250 Inlägg
5 juni 2014
#4
Blir nödvändigtvis ingen blårök, men ett rejält vevhustryck, vilket i o f s kan leda till att packningar mm trycks sönder. Hände på 850:n

Det var då tätt i avskiljarens övre del, och ingen luft kunde ledas till insugningsröret. Oljan rann ned i oljetråget som det skulle. Ingen blårök. Men motorn stannade när fördelaren fylldes med olja p g a uttryckt packbox.


Gissar på att avlagringar lossnat inuti avskiljaren och tätat igen avrinningen till oljetråget.
Avlagringar brukar lossna om man byter till annan typ av olja. Mineral - syntet - delsyntet.
Senast redigerat av Meaganeowner (5 juni 2014)

2 250 Inlägg
5 juni 2014
#5
"Startade bilen och plötsligt försvann blåröken. "   Lite av oljan i oljeavskiljaren sipprade väl ned till oljetråget. Det är väl inte helt tätt, men nästan. Och snart blev det för mycket olja som sögs in i insugningsröret, med mer blårök som följd.

62 Inlägg
5 juni 2014
Trådstartare
#6
Uppdatering: Efter att våran verkstad inte haft tid att kolla på den idag tänkte jag att jag skulle ta hem den för en titt i helgen eller inlämning hos volvo på måndag. Startade bilen och väntade på att något skulle komma.. Ingen blårök. Efter 10 min ca så åkte jag hemåt med polaren efter och inget blått vad han kunde se och inget när jag kom hem på parkeringen. Ska fortfarande leta reda på vad det kan vara för antar att det inte bara kan fixa sig själv.?!

En sak dock jag uppfattade när jag satt bakom och väntade på ev rök så hörde jag ett konstigt ljud från avgassystemet. Satte örat mot och lyssnade och kan väl beskriva det som om man står och steker något i smör men väldigt lågt. Kollade in med ficklampa och såg ingen vätska.

Kan ju också tillägga att jag hade en motorlampa som för ett tag sen fick en flipp och började lysa. Skulle felkolla den men fick precis då hem chippet så chippa den och lampan släcktes och har sen dess inte kommit tillbaka. Kan lampan tändas av turbo eller dylikt?

Tack så mycket för alla svar!


138 Inlägg
5 juni 2014
#7
Hur gick de med bilen fan?
Hoppas att det inte var nått allvarligt


Sök