3512
Sök

Nån som har reggat om ifrån bensin till e85 hur gör man?

890 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#1
Ja som sagt etanol konverterade min SAAB 9-5 04 2,0 t automat härom veckan hos nordic tuning i Norrköping

har gått i tankarna om man kan regga om den i papparena till e85 istället för att få billigare skatt?

Jag vill gärna höra ifrån nån som har gjort det steg för steg vad det kostar o sånt.

Vet att jag kan ringa bilprovningen transportstyrelsen det är inte det jag vill,  vill att nån med egna erfarenheter berättar hur svårt och hur mycket det kostar.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

890 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#2
Ingen

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

312 Inlägg
16 juni 2014
#3
Enda chansen att få den registrerad med bytt bränsle är att registrera den som ombyggt fordon. Det vill säga byta motor till en annan motorfamilj, byta hela drivlinan och byta bromssystemet.


890 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#4
ExtremeBoost skrev:
Enda chansen att få den registrerad med bytt bränsle är att registrera den som ombyggt fordon. Det vill säga byta motor till en annan motorfamilj, byta hela drivlinan och byta bromssystemet.

Fan så surt jaja får väl skita i det

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

890 Inlägg
16 juni 2014
Trådstartare
#5
GreenDanger skrev:
Varför regga om för du byter bränsle??

Det stod i varför men här har du det igen

För att få ner min fordonsskatt

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

528 Inlägg
16 juni 2014
#6
BSR är licensierade (enda enligt dem själva) för att sälja konverteringssatser för e85. då blir skatten lägre, fri parkering i vissa kommuner etc.

890 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#7
Rensvinf skrev:
BSR är licensierade (enda enligt dem själva) för att sälja konverteringssatser för e85. då blir skatten lägre, fri parkering i vissa kommuner etc.

Okej hjälper inte mig så mycket då jag redan konventerat den hos nordic

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

383 Inlägg
17 juni 2014
#8
ExtremeBoost skrev:
Enda chansen att få den registrerad med bytt bränsle är att registrera den som ombyggt fordon. Det vill säga byta motor till en annan motorfamilj, byta hela drivlinan och byta bromssystemet.

Stämmer inte dock. Reggbesiktning på bilprovningen med intyg på slangar m,m,  får endast öka effekten med 5% och man behöver papper på effekten tex från bromsbänk. Lite olika regler beroende på årsmodell.

4 Inlägg
17 juni 2014
#9
Maffia skrev:
ExtremeBoost skrev:
Enda chansen att få den registrerad med bytt bränsle är att registrera den som ombyggt fordon. Det vill säga byta motor till en annan motorfamilj, byta hela drivlinan och byta bromssystemet.

Stämmer inte dock. Reggbesiktning på bilprovningen med intyg på slangar m,m,  får endast öka effekten med 5% och man behöver papper på effekten tex från bromsbänk. Lite olika regler beroende på årsmodell.

Inte när det gäller ombyggt fordon. 15kw/100kg är det som gäller då.

383 Inlägg
17 juni 2014
#10
Har jag sagt något annat?

762 Inlägg
17 juni 2014
#11
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr171.pdf
Här kan du läsa vad som krävs för att regga med etanol.

19 § Personbil som är av 1993 års modell eller senare och lätt
lastbil som är av 1994 års modell eller senare ska uppfylla
kraven på avgasutsläpp vid typ 1 prov enligt direktiv
70/220/EEG.
Bränsleflexibel etanolbil ska provas med bensin
(referensbränsle med specifikation enligt bilaga 9 till direktiv
70/220/EEG) och etanol (referensbränsle med specifikation
enligt 25 §). Enbränsle etanolbil ska provas enbart med etanol
(referensbränsle med specifikation enligt 25 §). Den kravnivå
enligt direktiv 70/220/EEG eller enligt andra bestämmelser
som bilen ursprungligen godkändes mot, får inte överskridas.

Övergång från det ena referensbränslet till det andra referensbränslet
ska göras utan manuell justering av bränsleparametrar.
Andra personbilar och lätta lastbilar ska uppfylla krav på
utsläpp vid tomgång enligt bilaga 3 till förordningen
(2001:1085) om motorfordons avgasrening.

Plus det som står nedan.

21 § Konverteringssats får inte påverka OBD systemets dia-gnosfunktion om bilen är utrustad med sådant.

22 § Konverteringssats får inte ändra bilens högsta motoref-fekt med mer än 5 %.

23 § Sensorsignaler får inte manipuleras utanför styrdatorn.

24 § Enbränsle etanolbil ska:
1. märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas med E85 och
2. inte behöva manuell justering av bränsleparametrar.

25 § Specifikation för etanol referensbränsle för provning av fordon vid typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG.
Senast redigerat av Garagemuppen (17 juni 2014)


312 Inlägg
17 juni 2014
#12
Maffia skrev:
ExtremeBoost skrev:
Enda chansen att få den registrerad med bytt bränsle är att registrera den som ombyggt fordon. Det vill säga byta motor till en annan motorfamilj, byta hela drivlinan och byta bromssystemet.

Stämmer inte dock. Reggbesiktning på bilprovningen med intyg på slangar m,m,  får endast öka effekten med 5% och man behöver papper på effekten tex från bromsbänk. Lite olika regler beroende på årsmodell.

Krävs dock ett väldigt omfattande avgastest om man ska göra på det sättet vilket är väldigt dyrt. Och det är nog av den anledningen Bsr är ensamma om att ha godkända konverteringssatser till ett fåtal bilar.



Sök