3139
Sök

Guide till turbo förgasare för volvos röd motorer. Och lite allmän motor info

1 380 Inlägg
9 februari 2011
#21
riktigt bra läsning !


579 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
#22
Rolit att du gillade det smile


100 Inlägg
21 juli 2011
#23
sjukt bra tråd. precis vad jag behöver till mitt bygge. men har en fråga. om man ska koppla in en soppapump och btr....ska man då sätta det linjärt med den mekaniska pumpen eller dra en extra ledning och sätta en t koppling in till förgasaren?

mvh


579 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
#24
Tackar bra att den kommer till nytta för dig smile

Dra en separat ledning, annars kommer du trycka på ca 3 bar in i den mekaniska pumpen, lr försöka suga 3 bar igenom den. Beroende på ifall du skulle sätta den framför lr bakom den mekaniska pumpen.

Y-koppling vid början av slangen/röret i motorrummet som går te varsin pump, sen en Y-koppling innan förgasaren. Fixat smile lr T-kopplingar wink


100 Inlägg
22 juli 2011
#25
P--JawZ--K skrev:
Tackar bra att den kommer till nytta för dig smile

Dra en separat ledning, annars kommer du trycka på ca 3 bar in i den mekaniska pumpen, lr försöka suga 3 bar igenom den. Beroende på ifall du skulle sätta den framför lr bakom den mekaniska pumpen.

Y-koppling vid början av slangen/röret i motorrummet som går te varsin pump, sen en Y-koppling innan förgasaren. Fixat smile lr T-kopplingar wink

aa tänkte de också annars hade de blivit lite svårt för den mekaniska att suga igenom den eletriska om den inte är igång x) men tackar så mycket för ett bra svar. blir att köpa en ny turbo o lite annat nu efter besiktningen och bygga efter det smile


579 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#26
Varsågod å lycka till med turbo konverteringen smile


113 Inlägg
21 september 2011
#27
Riktigt bra tråd! Allt som kan behövas finns med och allt förklaras enkelt och rakt!smile


579 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#28
Tackar smile


Putsnörd!
277 Inlägg
18 oktober 2011
#29
Var det jag som missade wastegate eller har du missat o skriva med den? tongue

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)

Evolution Garage
394 Inlägg
28 september 2012
#30
Bra med såna här guider så att folk lär sig och att kunskapen sprids! :-)

Men du får nog redigera avsnittet "Avlastningsventil" så att du inte lurar massa folk.
Dumpventilen har inget med att hålla nere laddtrycket att göra.

Ett avsnitt om dump/avlastningsventil och ett nytt avsnitt om wastegate kan vara lämpligt.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

579 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#31
Det skadar ju inte å dela med sig precis smile

Får se till å korrigera några missuppfattningar i tråden om det wink Å lägga till info om wategate framöver.


EDIT;

Har updaterat guiden med wastegate info och korrigerat lite info om Dumpventil/avlastningsventil.
Senast redigerat av P--JawZ--K (2 oktober 2012)


579 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#32
Har lagt till lite nya bilder i guiden


392 Inlägg
4 oktober 2012
#33
mycket bra tråd smile men har en fråga, ska köra turbo på en solex förgasare, de är en spjäll förgasare smile nån som har nå tråd på nåt bygge eller tryck tätning på dessa gasare ?? tack på för hand tongue


39 Inlägg
14 maj 2013
#34
välskriven tråd och en tankeställare. det jag undrar över är hur mycket effekt som är "rimligt" att plocka ur med den här setupen? jag har en rak sexa på 2,4L som jag har funderingar på att konvertera men jag drömmer om effekter runt 350-450hk på hjulen. är det rimligt eller borde jag kolla på andra alternativ då?

Mvh

579 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#35
Tackar.

De hk är inte precis nåt jag kollade in själv eftersom det skulle krävas en hel del jobb å en riktigt god ekonomi.

Skulle att va skoj med turbo förgasare med de hk men prissumman skulle vara rimligare med ett elektroniskt styrt bränsle samt tänd system istället.


39 Inlägg
14 maj 2013
#36
P--JawZ--K skrev:
Tackar.

De hk är inte precis nåt jag kollade in själv eftersom det skulle krävas en hel del jobb å en riktigt god ekonomi.

Skulle att va skoj med turbo förgasare med de hk men prissumman skulle vara rimligare med ett elektroniskt styrt bränsle samt tänd system istället.

Tack för svaret. kan nog tänka mig att kolla upp det ändå då det känns som att ett sådant motorbygge kan vara ganska ovanligt med dom effekterna smile och att vara ovanlig i dagens motorbyggen kan ju vara ganska kul! smile

579 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#37
Varsågod.

Allt beror på hur mycket du är villig att spendera. ett sådant bygge kan placeras ekonomiskt mellan Sug trim å turbo trim av en motor. Att sug trimma är oftast bra mycket dyrare för att få ut samm effekt som ur en turbo.

Som jag ser det så skulle en uppsättning av 4 förgasare, 1 per cylinder behövas eller 2 st 2 eller fler ports förgasare för att nå de hästkrafterna. Kolla lite på hur mycket det skulle kosta att sug trimma en motor upp till 350-400hk samt vad som behövs göras.

Dä som skiljer i grunden i själva motorn är det statiska kompressions förhållandet, i en sugmotor är det runt exmpel 13 medans i en turbo är det 9. Det är för att turbon lägger till ett extra atmosfärstryck som går över det normala atmosfärstrycket på ca 0.9 bar (vilket är mer känt som laddtryck) under laddtrycket (beroende på laddtrycks nivå) ökar kompressions förhållandet från säg 9 till 16.

Ovanligt är att rätaa orden och när du har lyckats väldigt rolit wink
Senast redigerat av P--JawZ--K (14 maj 2013)


39 Inlägg
15 maj 2013
#38
ja jag får helt enkelt kolla runt lite och se vad som kommer fram och vad gammla förgasar rävar har att säga smile

32 Inlägg
1 juli 2014
#39
sjjukt bra och hjälpsam tråd!
stort tack till skaparen av tråden big_smile


Sök