sjukt bra tråd. precis vad jag behöver till mitt bygge. men har en fråga. om man ska koppla in en soppapump och btr....ska man då sätta det linjärt med den mekaniska pumpen eller dra en extra ledning och sätta en t koppling in till förgasaren?
Dra en separat ledning, annars kommer du trycka på ca 3 bar in i den mekaniska pumpen, lr försöka suga 3 bar igenom den. Beroende på ifall du skulle sätta den framför lr bakom den mekaniska pumpen.
Y-koppling vid början av slangen/röret i motorrummet som går te varsin pump, sen en Y-koppling innan förgasaren. Fixat lr T-kopplingar
Dra en separat ledning, annars kommer du trycka på ca 3 bar in i den mekaniska pumpen, lr försöka suga 3 bar igenom den. Beroende på ifall du skulle sätta den framför lr bakom den mekaniska pumpen.
Y-koppling vid början av slangen/röret i motorrummet som går te varsin pump, sen en Y-koppling innan förgasaren. Fixat lr T-kopplingar
aa tänkte de också annars hade de blivit lite svårt för den mekaniska att suga igenom den eletriska om den inte är igång x) men tackar så mycket för ett bra svar. blir att köpa en ny turbo o lite annat nu efter besiktningen och bygga efter det
mycket bra tråd men har en fråga, ska köra turbo på en solex förgasare, de är en spjäll förgasare nån som har nå tråd på nåt bygge eller tryck tätning på dessa gasare ?? tack på för hand
välskriven tråd och en tankeställare. det jag undrar över är hur mycket effekt som är "rimligt" att plocka ur med den här setupen? jag har en rak sexa på 2,4L som jag har funderingar på att konvertera men jag drömmer om effekter runt 350-450hk på hjulen. är det rimligt eller borde jag kolla på andra alternativ då?
De hk är inte precis nåt jag kollade in själv eftersom det skulle krävas en hel del jobb å en riktigt god ekonomi.
Skulle att va skoj med turbo förgasare med de hk men prissumman skulle vara rimligare med ett elektroniskt styrt bränsle samt tänd system istället.
Tack för svaret. kan nog tänka mig att kolla upp det ändå då det känns som att ett sådant motorbygge kan vara ganska ovanligt med dom effekterna och att vara ovanlig i dagens motorbyggen kan ju vara ganska kul!
Allt beror på hur mycket du är villig att spendera. ett sådant bygge kan placeras ekonomiskt mellan Sug trim å turbo trim av en motor. Att sug trimma är oftast bra mycket dyrare för att få ut samm effekt som ur en turbo.
Som jag ser det så skulle en uppsättning av 4 förgasare, 1 per cylinder behövas eller 2 st 2 eller fler ports förgasare för att nå de hästkrafterna. Kolla lite på hur mycket det skulle kosta att sug trimma en motor upp till 350-400hk samt vad som behövs göras.
Dä som skiljer i grunden i själva motorn är det statiska kompressions förhållandet, i en sugmotor är det runt exmpel 13 medans i en turbo är det 9. Det är för att turbon lägger till ett extra atmosfärstryck som går över det normala atmosfärstrycket på ca 0.9 bar (vilket är mer känt som laddtryck) under laddtrycket (beroende på laddtrycks nivå) ökar kompressions förhållandet från säg 9 till 16.
Ovanligt är att rätaa orden och när du har lyckats väldigt rolit