Fakta:Dessa kostar i runda slängar, runt 5000 kronor - styck - att köpas nya på Volvo. Och man byter ju inte en stötdämpare på grund utav att det då blir eventuell obalans, så kostnaden för två stycken till bakvagnen är runt 10 000.
För dem som inte vet vad nivåmaticdämpare är;Läs denna tråd;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=47689Kort sagt; nivåmaticstötdämparna satt - om jag har läst rätt? - standard på AWD-modellen, och som tillval på övriga bilar. Dessa är som vanliga, men grövre stötdämpare, som justerar sig själva om det lastas tungt bak.
Problemet:Budgeten. Jag personligen har ingen lust att betala 10 000 för två stötdämpare till en begagnad bil. Blir jag tvungen så måste man väl, men undviker det helst.
Urvalet av andra stötdämpare; finns det ens några andra val än dessa? Har pratat med Volvo, vilka hävdar att det bara går att montera dessa, och att man måste köpa dem nya.
Säljsnack?
De finns inte att köpa någon annanstans, exempel Mekonomen, Autotjänst eller liknande. Inte ens passande dämpare till AWD finner jag, även fast jag söker utan nivåmatic-funktionen.
Gick även personligen på en nit när jag köpte begagnade från en firma från Ludvika. 3800:- och de började läcka olja några timmar efter monteringen.
Har sökt på sidor som
www.laga.se och
www.bildelsbasen.se, och där finns ett urval av nivåmaticstötdämpare, men de alla tycks sakna "sprinten" som sitter nertill på mina stötdämpare.
Lösning på detta?
Med sprint menar jag som på denna bild;
![https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-23dad4fe5efc0e9704a500174c3fafe2.jpg]()
I nedre änden så går det en sprint igenom ögglan på dämparen, som sitter fast i en gummibussning.
Lösning på problemet;Ett tag funderade jag på om det gick att slå ut denna sprint - inklusive bussning - och montera den på en "vanlig" nivåmaticstötdämpare. Vet dock inte om denna lösning är en hållbar lösning.
Nån annan som vet?
Ni andra med AWD och första karossen av V70, vad monterade ni när ni eventuellt bytte dämpare?