4139
Sök

Ford Sierra - Tillverkar Coilovers - 10/4

I somras var en kompis till farsgubben hem och hälsade på och frågade om jag ville köpa hans Sierra, hade ju suttit och tittat på just Ford Sierra på Blocket, Garaget osv. Så i skrivande stund håller jag på att renovera motorn... Visa mer

2Fast4You
51 344 Visningar
Uppdaterades senast 10 april 2014
Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
7 december 2013
#81
ArvidsZon skrev:
Turbo-Fransson skrev:
ArvidsZon skrev:
volvo740grabben skrev:
Jätte bra projekt följer !! måst bara fråga hur gör man en projekt tråd för en bill kan du förklara det skulle hjälpa mig !! smile

Tack, kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde då det var ett tag sen och jag skulle uppskatta om du inte skrev fler frågor om det här i tråden. smile

Kanon, har själv en 86:a kombi v6 också men då med 2.8an. smile
Nja så mycket stryk vet jag väll inte, stakarna och kolvarna klarar inte mer ladd än 1kg på sin höjd!
Oljetrycket kommer jag ta på samma anslutning som oljetrycksgivaren, sätter helt enkelt en y-koppling där och returen finns det förborrat för redan i blocket då just 205ans block som jag har bygger på samma som Cosworth blocket. smile

Men man klarar sig rätt långt med 1kg wink
Oljetrycket hade jag tänkt likadant som dig då smile Men returen hade jag ingen aning om! Läste dock nu att vissa tyckte att det va lite litet hål? Men vad vet jag tongue

Är hålet till returen gängat eller får man göra detta själv? smile

Om man nu skulle köpa en Sierra med pinton, är det nåt mer sätt att se att de är 205 blocket än att kolla på det? Typ vissa årsmodeller eller liknande? smile

Nja kanske ett tag, men "Mycket vill ha mer". wink
Tjaa, litet och litet vet jag inte ska väll duga enligt mig iallafall. tongue
Det sitter en skruv nergängad där original som tas ur, tjaa.. det är väll de att köper du pinton med lambdasond så kommer du få 207 blocket som inte har något hål förborrat för oljeretur, sen finns det 115hk's Sierran som inte har katalysator eller lambdasond (Den jag utgår ifrån) annars ligger dom oftast på 100hk alternativt 99hk om det är förgasarmotorn. Så det enklaste sättet är väll att ta en kik under huven på bilen och titta om den har lambdasond eller inte, det är nog det enklaste sättet att se det på. smile

Låter kanon! Skitbra info! smile Vill man så kan man ju köpa ett 205 block vid sidan om wink

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

2Fast4You
499 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#82
Förra helgen skickades ett grenrör till mig från Gotland, men så klart strulade schenker till det med frakten så att paketet var tvunget att lämnas ut i gävle (15mil från där jag jobbar om dagarna, sen har dom stängt på helgerna), men som tur var så kunde en kompis hämta ut det åt mig och det var verkligen proffsigt inpackat lol
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/1481889_740426285985355_1604194903_n.jpg?oh=120969bb76982189b1d3632f3b907332&oe=52AEE5BD&__gda__=1387204521_539e78e1b78854b55f27945115eeb27f

Även om det fortfarande återstår mycket jobb på motorn så börjar man faktiskt se ljuset i tunneln! smile
http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/DSC04911.jpg


2Fast4You
499 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
#83
Nu idag har jag äntligen tagit en sväng till gävle och fått tag på Cosworth stakar och kolvar från en 4wd! big_smile
http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/IMG_0879.jpg


2Fast4You
499 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
#84
Var ett tag sedan man uppdaterade här nu, har väll inte hänt så mycket egentligen förutom att
jag fått i kolvarna med nya ringar i blocket, toppen är helt och hållet ihopsatt.
Idag fick jag hem min beställning från KL-racing innehållande tryck och retur slangar som ser väldigt lovande ut, sen har jag även provmonterat en RS kofångare jag lyckades komma över relativt billigt.
Så nu väntar jag bara på den sista beställningen ifrån Buronpower.com så ska motorn sättas ihop och nollställas. smile
http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/DSC04922.jpg
http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/DSC04945.jpg
http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/1546436_10152031863339263_272710174_n.jpg


2Fast4You
499 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#85
I brist på någonting egentligt vettigt att visa upp med motorn så tänkte jag att jag lägger upp ett par bilder på fälgarna som får sig en uppfräschning. Annars så är det inte så mycket kvar alls på motorn just nu, toppen ska få sig en liten portning bara för att sen ska det beställas hem tryckvakter och bredbandslambda. smile

http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/Mobile%20Uploads/2014-03/63E46DE2-9F14-488C-841F-CAADAF759F6D.jpg
http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/1911711_10152119640819263_1308908346_n.jpg


1 391 Inlägg
1 391 Inlägg
555 Inlägg
24 mars 2014
#88

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

2Fast4You
499 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#89
robin_civic skrev:
fälgarna blir boss big_smile
skoj med ett tuktbygge big_smile

Tackar, vart ju helt klart ett lyft! Ja visst är det så. Nog för att det kanske har spårat ut lite med tanke på vad som var tänkt som budget från början, men förhoppningsvis blir det inte sämre för det! big_smile

Wonderboy_ skrev:
Första gången ni lackar? vart ju fan bra:cool:

Jajemen, nog för att man satte och läste på diverse forum om hur man skulle gå tillväga och hur man "ska" göra, så stämde det ju inte alls med hur man själv upplevde det. Men det duger ju helt klart, har fått höra från olika håll att det ser bra ut så man får väll hoppas att det verkligen är så. smile
Senast redigerat av ArvidsZon (25 mars 2014)


2Fast4You
499 Inlägg
Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
9 april 2014
#91
Hemmagjorda coilisar?

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

2Fast4You
499 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#92
Lillkanto skrev:
Hemmagjorda coilisar?

Jajemen, idag har jag gjort ännu lite mer framsteg och gjort "klart" de gängade rören och muttrarna som även ska få spår frästa i sig så att det går att justera med en C-nyckel. Det som återstår på dessa är mellanbricka för fjädrarna och topplagringsstyrning, sen är alltihopa klart för "ihopmontering".
Nånting jag även kan tillägga är att Sierras fjäderben är dom sämsta att försöka bygga om till coilovers om man ska behöva svetsa fast röret med gängan i och med att dom inte har någon insatsdämpare (som volvo t.ex) som man bara tar ut genom att skruva lös topp muttern på fjäderbenen, här nedan har jag gjort en liten illustration av hur det är gjort.
http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/Untitled-3.jpg

Detta är inget jag rekommenderar att göra om man har råd med Gaz eller Avo Coilovers till Sierra, men är man snål, studerande och har tillgång till riktiga maskiner osv så är det bara att köra på!

http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/C20F043D-B253-4047-8D81-E835E62B8730.jpg
http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/2A62E6D2-B522-4A12-9E75-02F03BBBBE8D.jpg
http://i1246.photobucket.com/albums/gg602/kiesler1/82D0225C-C1A4-483A-856F-F70024833013.jpg
Senast redigerat av ArvidsZon (10 april 2014)


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
10 april 2014
#93
Fina grejer du knåpar ihop! Blir nog jävligt bra detta! smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

2Fast4You
499 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#94
Lillkanto skrev:
Fina grejer du knåpar ihop! Blir nog jävligt bra detta! smile

Tack! Försöker göra så mycket jag klarar av själv för att inte spräcka någon budget. smile


2Fast4You
499 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#96
Mickeidiket skrev:
Blir ju bra det här. wink

Haha, tackar. Än så länge tänker jag inte prata bredvid mun så att man kanske står där med en rasad motor och fjädrar som står i botten. Men det återstår att se. smile
Senast redigerat av ArvidsZon (10 april 2014)


77 Inlägg
10 juli 2014
#97
ArvidsZon skrev:
Mickeidiket skrev:
Blir ju bra det här. wink

Haha, tackar. Än så länge tänker jag inte prata bredvid mun så att man kanske står där med en rasad motor och fjädrar som står i botten. Men det återstår att se. smile

Verkar ju funka finfint fortfarande tycker ja! ;D Även fast det inte är lika häftigt med en gammal Volvo så tackar jag inte nej med hjälp när ja ska i med turbo (;

Böörnarååå

725 Inlägg
6 augusti 2014
#98
helvete va najs! o vilken jävla styrvinkel du har xD hur fixar man de?? big_smile



Sök