3522
Sök

Volvo 850 T5 lågt laddtryck trots chip o avgas

1 253 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
#1
Tjo!

Precis köpt in en Fin fin Volvo 850 T5 -96 med 9600 mil på mätarn.
Enligt ägaren innan så är den steg 3 chippad. Sitter större tryckrör. större turbo 19T , 3" från turbon med racekisse o 3" reseten av vägen.

Bilen går jävligt bra o så men får bara upp laddet som mest till 0.8-085 enligt extern mätare. Tycker den borde ligga lite över 1 bar iaf.

Den går dock till min förvåning lika bra eller bättre än mina andra T5or som laddat stadiga 1.2-1.3 med diverse saker ändrat i motorn.

Gött mos i denna men som sagt vill jag ju ha upp laddet till iaf 1 bar sen är jag nöjd...

Sitter ny ställbar WG men verkar vara så mycket inskruvad som det går. Ser inga fler gängor iaf tongue

Var kan felet vara?

* Chippet ? O kan jag se vem som chippat?

* Magnetventilen att den är dum

* Vad mer?

Som sagt bilen går jävligt bra o drar på fint men den bör ju iaf ha 1 bars ladd med steg 3 chip
Senast redigerat av opeldrifter (14 augusti 2014)

Lev livet nu innan det är för sent

2 452 Inlägg
13 augusti 2014
#2
ang chipet så får du väl se om det står nått på det för annars så måste man läsa av det för att se vem som gjort det eller om det är hemmagjort.ja magnetventilen kan strula inget omöjligt

döden kommer tillbaka

1 253 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
#3
Utesluter nog chippet, tänkte testa dra loss slangen från MV o koppla en enkel pysventil o se vad som sker. Funkar det så är det byte av MV som gäller. Blir det samma ska man misstänka turbon då? För WG klockan är stum o fin man får ta i rätt möe för att rubba den så den är då inte slapp i köttet tongue

Ge gärna tips på vägen smile

Tack på förhand

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#4
Testade idag att koppla bort MV men ha kontakten i för att slippa ev felkod. Kopplade in en pysventil och vred 1 klick o vips laddar den 1-1.1 stabilt smile Så slutsatsen är väl att MV inte mår så bra?

Lev livet nu innan det är för sent

714 Inlägg
19 augusti 2014
#5
hur kopplade du in pysventilen ? tänkte göra samma på min då min mv oxå är trött på livet :-)


1 253 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#6
från turbons turbinhus där kopplar du den slangen som går in i MV in i pysventilens t-kors med pilmärkningen.  Höger utblås på t-korset kopplar du in dig på wg klockans slang. Topp utblåset på t-korset kopplar du in på pysventilens ena anslutning. Sen börja försiktigt. Jag kör ett hack o har nu 1.1 bar mot 0.7 förut. Jävla skillnad o nu går den som den bör med steg 3 smile

Köpte min ventil på biltema. bra kvalitet o funkar utmärkt utan laddtrycks spikar. Skruvad upp 3 hack först men då laddade den lite för mycket så fick dra ner tongue
Senast redigerat av opeldrifter (19 augusti 2014)

Lev livet nu innan det är för sent

714 Inlägg
19 augusti 2014
#7
opeldrifter skrev:
från turbons turbinhus där kopplar du den slangen som går in i MV in i pysventilens t-kors med pilmärkningen.  Höger utblås på t-korset kopplar du in dig på wg klockans slang. Topp utblåset på t-korset kopplar du in på pysventilens ena anslutning. Sen börja försiktigt. Jag kör ett hack o har nu 1.1 bar mot 0.7 förut. Jävla skillnad o nu går den som den bör med steg 3 smile

Köpte min ventil på biltema. bra kvalitet o funkar utmärkt utan laddtrycks spikar. Skruvad upp 3 hack först men då laddade den lite för mycket så fick dra ner tongue

Tack ! Ska genast köpa en sådan :-)


1 253 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#8
Står på kartongen precis hur du ska göra smile Som sagt jag pyser med försiktighet o 1 hack på ventilen räckte mer än väl för att få upp med älskade laddtryck där det ska vara smile

Lev livet nu innan det är för sent

Forummoderator
26 397 Inlägg
19 augusti 2014
#9
Säker på att den externa mätaren visade rätt förresten?
Kollat så dess slang inte sitter ihopkopplad med originalmätarens slang under instrumentpanelen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 253 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#10
Mack skrev:
Säker på att den externa mätaren visade rätt förresten?
Kollat så dess slang inte sitter ihopkopplad med originalmätarens slang under instrumentpanelen?

Japp den visar rätt, är separat dragen innifrån ut till Vacumträdet vid tomgångsmotorn. Nu visar den 1.1 som mest och original mätaren i panelen går utanför vita smile

Lev livet nu innan det är för sent

Forummoderator
26 397 Inlägg
19 augusti 2014
#11
opeldrifter skrev:
Mack skrev:
Säker på att den externa mätaren visade rätt förresten?
Kollat så dess slang inte sitter ihopkopplad med originalmätarens slang under instrumentpanelen?

Japp den visar rätt, är separat dragen innifrån ut till Vacumträdet vid tomgångsmotorn. Nu visar den 1.1 som mest och original mätaren i panelen går utanför vita smile

Ok..bara så du är säker.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 253 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#12
Mack skrev:
opeldrifter skrev:
Mack skrev:
Säker på att den externa mätaren visade rätt förresten?
Kollat så dess slang inte sitter ihopkopplad med originalmätarens slang under instrumentpanelen?

Japp den visar rätt, är separat dragen innifrån ut till Vacumträdet vid tomgångsmotorn. Nu visar den 1.1 som mest och original mätaren i panelen går utanför vita smile

Ok..bara så du är säker.

Absolut smile Den var väldigt seg upp i ladd o man fick verkligen pressa upp i varv för att nå till 0.8. Så jag tror MV har fastnat i nåt läge eller så är den slut helt enkelt. Men kör med pysen ett tag o ser hur den beter sig.

Fick skruva in Wg stången en bra bit med då någon hade skruvat in den max. Säkert för att de inte visste att felet låg i MV.  så med utskruvad stång o 1 hack på pysen så laddar den stabilt 1.1 , går ner till 1 högre upp i varvet

Lev livet nu innan det är för sent


Sök