4416
Sök

Kompressionsförhållande i en turbo med e85

257 Inlägg
11 september 2014
Trådstartare
#1
Tjena!
Har letat som en galning men får fortfarande inga svar på mina frågor.
Har en b5234t uppborrad 1mm. Visecokolvar och hela fadderullan så stryk bör den tåla. Det jag undrar nu då jag tycker den är lite klen innan laddtryck, är hur högt kompressionsförhållande jag kan köra på den när jag kör den på e85. Brukar sällan ha laddtrycket över 1.8bar. Är det bara spikningsrisken som sätter gränsen på max 0.25mm i planing av topplock och hur mycket borde jag kunna plana innan problem uppstår. Har fortfarande bara glt-kammarna då har inget extremt lyft på ventilerna att oroa mig för heller.

Tack på förhand

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

866 Inlägg
11 september 2014
#2
Att öka kompförhållandet när du ligger vid typ 8:1 gör rätt lite på vridet. kamaxel (nockvinkel) gör det bättre verkan.
Även tändning punkten gör en del. (kan även vara så att den ligger för tidigt) AFR gör en del med. särskilt med E85  combo kan göra underverk.. Vilket komp som är max är relativt då ladd tryck och fyllnadsgrad varierar och även en hel flock med andra parametrar som påverkar.  som sugis så ligger det på 13:1 med 4 ventil och anpassade klämkanter i förbränningsrummen. Tänk på att en tunnare packning gör det trängre i klämsonen men en planing sänker volymen i kammaren. I spiknings syfte är tunn packning sämre en planing men i vridmoments syfte så kan det funka då temperaturen och turbulens ökar som e85 tycker om.

257 Inlägg
11 september 2014
Trådstartare
#3
Är en gammal 855 från 94. Motorn har gått ca 1200 mil sen jag totalrenoverade och förstärkte upp den. Går det få tag på tunnare packning? En t3/t4 turbo. Bigpack RIP från do88. Ska snart skaffa turbotuner så jag kan optimera den ordentligt för e85. Kör just nu nåt hemmabyggt superduperchip som jag och några kompisar brände iordning mest i testsyfte tills jag får hem min TT. På tal om kammar. För att få ut mer vrid på lågvarv, har ni nåt tips på hur jag ska ställa fom. Ställt dom för att få ordnentligt vrid runt 4500 rpm juat nu men jobbigt att köra "normalt"med bilen just nu.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

866 Inlägg
11 september 2014
#4
Flytta avgas kammen 2-3 grader i rotationsriktningen. Är en början i alla fall. Det är dyno koll på justeringarna då motorer reagerar olika beroende på vad man har för flöde i toppen och insug o grenrör  o avgas.
Tror nog att det ligger i mjukvaran det mesta av vridet.


Sök