Det är så att jag har en Volvo 850 import som har varit lite dålig i växlarna och efter mycket om och men slutade den att göra som man ville så när man la i "R" så gjorde den inget och när man kom upp i fart så var den seg att lägga i andra växlarna och gick aldrig i sista växeln så den varvade bra när man var uppe i farten. så nu har man slängt ut den gamla lådan, (helvete vad oljan i den var "skit" stank som bara den) I men en annan Automat låda inga problem efter ett par dagar så var allt på plats men den vägrar gå bra nu. Så dör helt o hållet om man inte gasar till den i starten men varvet ligger på en ca 500 utan att man rör något. Gasar man och försöker hålla kvar varvet så är det som den pulserar kan inte helt ligga på ett och samma. Även den röker svart rök hela tiden.
kollade även felkoderna på bilen som är följande. (kollat upp även vad för felkoderna är så)
aa, det var några gamla koder, nollade och nu finns det inget fel i alla fall men fortfarande är väldigt dålig. den går så dåligt så det går knappt att köra med den. fick knappt igång den innan den dog. måste ha gas på hela tiden för att den ska ens vara nära o starta och nu får jag inte igång den (troligen blött stiften för mycket) Ska även testa imorgon och byta fördelarlocket. se om det är den som kanske spökar lite nu
aa, det var några gamla koder, nollade och nu finns det inget fel i alla fall men fortfarande är väldigt dålig. den går så dåligt så det går knappt att köra med den. fick knappt igång den innan den dog. måste ha gas på hela tiden för att den ska ens vara nära o starta och nu får jag inte igång den (troligen blött stiften för mycket) Ska även testa imorgon och byta fördelarlocket. se om det är den som kanske spökar lite nu
Nu verkar bilen vara helt år skogen. nu bara gnager den och hoppar inte gång för 5 öre. bytte fördelarlocket men ingen skillnad, får kolla upp senare om det kommer ens gnistor. soppar verkar den få. alla kontakter är som dom ska. så vad sjutton kan störa det hela nu då! :S
om bilen gick normalt från början så kan du anta att allt är som det ska. så börjar där du varit på alltså vid lådan. så skulle kolla slangen mellan turbon och lmm kolla att alla kontakter sitter i . skulle även ta ur vevaxelgivaren och kolla där. vet att när jag var runt 20bast råkade vi döda en på en 850 när vi mosade upp lådan
Gnistan som du redan nämnt, kolla samtliga stift, återkom sedan.
gniska kom förut nu kommer det ingen tydligen.
Glesmark skrev:
Gå över alla tryckrör också, drar den tjuvluft så blir den riktigt grinig! Kolla tomgångsmotorns kontakt och dess slang också.
när jag fick igång den första gången så verkade den som den drog lite tjuvluft men är igenom kollad och verkar inte läcka nu, dok inte kunnat kolla helt o håller då bilen inte går igång.
Growe skrev:
om bilen gick normalt från början så kan du anta att allt är som det ska. så börjar där du varit på alltså vid lådan. så skulle kolla slangen mellan turbon och lmm kolla att alla kontakter sitter i . skulle även ta ur vevaxelgivaren och kolla där. vet att när jag var runt 20bast råkade vi döda en på en 850 när vi mosade upp lådan
just precis den fungerade när man tog in den sedan död efter man tog ut den för att snabb testa och byta plats på bilen till en annan lyft. efter det vägrade den.
gjorde ett special bygge nyss med endast lmm och tomgångsmotorn men vägrade då ingen gnista kommer nu. har bytt tändfördelaren. tändmodulen. vevaxelgivaren.
ingen skillnad efter något av detta, ska beställa nya stift och se om det hjälper
Men annars när man byter Automatlåda bär man eller spelar det någon roll om styrboxen från den gamla bilen medföljer eller inte.
Jag vill gå lite på Growes linje om det inte kommer gnista längre, vänta lite med stiften om dom du har inte är något fel på. Det är mer än en slump att det inte tänder på någon av 5 stift, mät resistansen genom vevaxelgivaren innan du börjar köpa mer prylar.
Jag vill gå lite på Growes linje om det inte kommer gnista längre, vänta lite med stiften om dom du har inte är något fel på. Det är mer än en slump att det inte tänder på någon av 5 stift, mät resistansen genom vevaxelgivaren innan du börjar köpa mer prylar.
Hur mäter jag det dåda enklast (el är inte min starka sida), mätte väldigt enkelt i kontakten till Tändförstärkaren fick i alla fal ström fram till den i olika siffror.
JonasHalt skrev:
Inte klämt någon kabel? Säkringarna är hela?
säkringar är hela och alla kablar och kontakter var märkta och undan plockade så inget skulle ligga ivägen. när man monterade växellådan.
Jag vill gå lite på Growes linje om det inte kommer gnista längre, vänta lite med stiften om dom du har inte är något fel på. Det är mer än en slump att det inte tänder på någon av 5 stift, mät resistansen genom vevaxelgivaren innan du börjar köpa mer prylar.
Hur mäter jag det dåda enklast (el är inte min starka sida), mätte väldigt enkelt i kontakten till Tändförstärkaren fick i alla fal ström fram till den i olika siffror.
Mät resistans (kilo) från givarkontakten, när motorn vevas runt ska resistansen ändras.
YEY nu startar den. var på krigszonen och slänga hela skiten men efter jag bytte till andra tändstift så gick den igång direkt.
MEN!!! jag skulle ut och testköra den men nya lådan och la i "R" gick ut utan problem. kom ut och la då i "D" körde framåt inte ens 50 meter lungt, stanna till och la i "R" igen för och testa. INGEN reaktion. då la jag i "D" samma där så nu driver den inte alls till skilnnad från förut. men skumt att jag fick i den när jag skulle ut ut verkstaden men inte efter man rullat några meter. :S startade om den men ingen skillnad men av ren slump gick den till "R" växeln när man juklade på spaken, men ett par meter så gick det inte. :S väldigt konstigt :S nu får la se om det kanske är spaken som är kaputt.
eller vad tror ni. innan jag bytte låda så gick den bara lågt på "D" nu inget alls
Efter jag startat bilen låter det lite konstigt ljud från motorrumet, men när ljudet försvinner, försvinner även kraften från lådan så att den driver inget efter det hela. efter det så känns det som att växlarna inte läggs i överhuvud taget.
olja? hur monterade du lådan.. ska ALDRIG röra konverten på lådorna utan den lådan man monterar ska ha sin egna konverter och det gäller att den är i monterad rätt.. låter som du inte fått i konvetern rätt..