3717
Sök

Volvo 940 startar inte trots gnista, soppa å komp

649 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
#1
Hallå. Har turbokonverterar en 940 från 1991.

Va ute och åkte lite med den en dag å då gick den bluddrigt på låga varv, gick rent på höga varv.

Ställde undan den, startade den nån dag efter, startade hur fint som helst. Åkte inget med den.

Skulle starta den senare samma dag, startade i ca 3 sek sen dog den.

Har sen dess inte fått igång den. Om den står still i 1 dag så startar den till i nån sekund vid första startförsöket men död dom andra. ibland hör man att den tänder till å vill starta.

Drog ur kontakten till knacksensorn och då lät den mer startvillig

Har bytt fördelarlock å slipat på allt där inne, tändspole, kollat komp, kollat spridare(det är konstant 12v på en utgång å konstant 7v på en, men dom pulserar ändå ut bensinen). Började kolla kamremmen idag också men hittar ingen markering på drevet längst ner.


Idag så gick startmotorn av också om de är till nån hjälp, ett öra sprack å det andra var inte fastskruvat.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 november 2014
#2
Vad hade du för komp då? Du kan  omöjligt ha gnista soppa och komp utan att den startar. Nått av de 3 är felaktigt. Ta reda på vilket sä kanske du kan få tips på orsaken

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

649 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
#3
Om stiften dränks av bensin då?

Om kamremmen hoppar över?

Om den tänder i fel läge?

Jag har 11 bar i alla cylindrar.

Det konstiga är att den startar till om den stått ett tag.

Är Precis som att den inte får fram soppa riktigt. Men det får den ju..

Kan de spruta för mycke bensin ur spridarna? Sitter gröna turbospridare på.
Tyckte det sprutade lite väl mycket bensin ur dom. Stiften blir pissblöt iaf.

Gnistan känns inte riktigt klarblå, snarare gul/blå. Men borde väl inte starta till när den stått om gnistan är för klen?
Senast redigerat av Danne8331 (30 november 2014)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 november 2014
#4
Danne8331 skrev:
Om stiften dränks av bensin då?

Om kamremmen hoppar över?

Om den tänder i fel läge?

Jag har 11 bar i alla cylindrar.

Det konstiga är att den startar till om den stått ett tag.

Är Precis som att den inte får fram soppa riktigt. Men det får den ju..

Kan de spruta för mycke bensin ur spridarna? Sitter gröna turbospridare på.
Tyckte det sprutade lite väl mycket bensin ur dom. Stiften blir pissblöt iaf.

Gnistan känns inte riktigt klarblå, snarare gul/blå. Men borde väl inte starta till när den stått om gnistan är för klen?

Du kanske ska kolla om kamremmen sitter rätt? Har du spridarmotstånd inkopplat ihop med de gröna spridarna?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

649 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
#5
Får göra de nästa helg. Kikade idag å så som ja fatta det så står den rätt.

Skulle bort med hallgivaren(?), den som sitter fast under fördelarlocket, fästörat sprack sen gick kabeln av. Gissar på att kabeln suttit löst sen innan. Skruven som håller fast den satt också löst. Men det borde inte göra nåt eftersom självs givaren satt som sten, fick inte bort den.

Ska köpa ny givare å byta också. Borde jag inte få felkod om den är trasig? Det enda ja har felkod på är 2-2-3(tomgångsventil) då jag har kopplat ur den.

Japp motstånd sitter där.

Fan sista gången ja köper en volvo som lekbil :p
Senast redigerat av Danne8331 (30 november 2014)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 november 2014
#6
Danne8331 skrev:
Får göra de nästa helg. Kikade idag å så som ja fatta det så står den rätt.

Skulle bort med hallgivaren(?), den som sitter fast under fördelarlocket, fästörat sprack sen gick kabeln av. Gissar på att kabeln suttit löst sen innan. Skruven som håller fast den satt också löst. Men det borde inte göra nåt eftersom självs givaren satt som sten, fick inte bort den.

Ska köpa ny givare å byta också. Borde jag inte få felkod om den är trasig? Det enda ja har felkod på är 2-2-3(tomgångsventil) då jag har kopplat ur den.

Japp motstånd sitter där.

Fan sista gången ja köper en volvo som lekbil :p

Nu är det ju inte Volvos eller ens just din bils fel att mindre skickliga ägare inte skruvar fast givare/startmotor. Kan ju va så att mycket annat är löst eller felaktigt. Volvo är gryma bilar men inte idiotsäkra...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 397 Inlägg
30 november 2014
#7
Danne8331 skrev:
Får göra de nästa helg. Kikade idag å så som ja fatta det så står den rätt.

Skulle bort med hallgivaren(?), den som sitter fast under fördelarlocket, fästörat sprack sen gick kabeln av. Gissar på att kabeln suttit löst sen innan. Skruven som håller fast den satt också löst. Men det borde inte göra nåt eftersom självs givaren satt som sten, fick inte bort den.

Ska köpa ny givare å byta också. Borde jag inte få felkod om den är trasig? Det enda ja har felkod på är 2-2-3(tomgångsventil) då jag har kopplat ur den.

Japp motstånd sitter där.

Fan sista gången ja köper en volvo som lekbil :p

Den största felande punkten är ägaren och de tidigare ägarna.
Skyll inte på bilen när det konverteras och byggs om.
Senast redigerat av Mack (30 november 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

649 Inlägg
30 november 2014
Trådstartare
#8
Nu är de ju så att jag inte skyller på bilen utan det är oftast ungdomar som lär sig att skruva på volvos och just drför dom brukar vara slut

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

Forummoderator
26 397 Inlägg
30 november 2014
#9
Danne8331 skrev:
Nu är de ju så att jag inte skyller på bilen utan det är oftast ungdomar som lär sig att skruva på volvos och just drför dom brukar vara slut

Nej, lika bra att köpa en Maserati eller Ferrari från första början och ha som lekbil..då är det mindre risk att det är någon ungdom som skruvat på den..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
1 december 2014
#10
Danne8331 skrev:
Nu är de ju så att jag inte skyller på bilen utan det är oftast ungdomar som lär sig att skruva på volvos och just drför dom brukar vara slut

Du väljer ju exemplar helt själv. Är bilen nerlusad med tribaldekaler, blå lysdioder och Julas överdragsklädsel så köp för fan inte den bilen. Bil köps med fördel av äldre  herre i väl ansett villakvarter. Detta är en evig sanning som gäller oavsett biltyp.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök