Ånej då, inget fel i tändningslåset. Det klickar ju. Alltså drar startreläet, solenoiden, på startmotor. Om det nu är den som klickar.
Sätt på tändningen och bygla tillfälligt med t ex en mejsel mellan grova pluskabeln just vid startmotorn och den lilla klena från tändningslåset. (Om bilen startar, startmotorn går igång, då är felet mellan klena kabeln anslutning och tändningslåset, eller just tändningslåset. Ev startspärr till tjuvlarm.)
Om det nu också bara klickar, så är det fel, glapp eller oxid på kontaktytor mellan batteriets pluspol och till startmotorn
(plus, vanligtvis röd grov kabel) eller batteriets minuspolen till motorns gods (vanligtvis svart grov kabel, ev fläta, del av vägen).
Kolla om kablarna verkligen går direkt till startmotor och gods. Det är vanligt att det är skarvar på vägen. T ex att den svarta går till en grov plint eller bult i chassiet. Varje sådan skarv är möjliga felkällor.
Kolla även själva kabelanslutningarna - kabelskorna på kabeländarna så att det inte är oxid mellan dem.
Det räcker med ett mycket litet motstånd, typ några ohm för att det ska bli stortsfall och därmed för liten ström till just startmotorn. Men till ljus, radio o annat som inte drar så stor ström, går det ändå.
Om det är fel på minussidan felsöker du enklast genom att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och motors gods.
Funkar det då, ja, då är det fel i minuskablaget.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 december 2014)