3134
Sök

Volvo 740 -87 startmotorproblem

6 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#1
Tjenare! Jag har då som sagt en 740 från 87 med krånglig startmotor. Den levde sitt egna liv och funkade när den kände för det, så igår gjorde jag slag i saken och bytte ut den mot en startmotor från en 940 turbo. Allt passade och var frid och fröjd, men när jag skulle starta den så var det fortsatt samma problem, när man vrider nyckeln till läge 3 så klickar det bara. Jag är helt säker på att den startmotorn som jag bytt till fungerar, för den har suttit på en polares bil tidigare och har aldrig krånglat. Batteriet är tomt på ström, för att jag var så klantig att jag lyckades glömma innebelysningen på över natten. Men vi provade att starta bilen med startkablar efter bytet av startmotor och då tycker man ju att den borde gå runt, men gör som sagt inte det ändå. Tänkte om någon har någon idé på vad det kan vara för fel? Jag ska kika senare idag på om kablarna sitter som dom ska på startmotorn, men annars vet jag inte vad det kan vara? Tacksam för svar! Mvh Fredrik


----------------EDIT-----------------------

Har nu provat med 2 andra batterier där jag är 100% säker att minst ett av dom var laddat och friskt. Samma problem kvarstår trots detta. Vrider på nyckeln, och absolut ingenting händer. Lamporna i mätarhuset lyser inte ens! Så vi bestämde oss för att bogsera igång bilen och den startade direkt. Åkte runt med den i ungefär 2 timmar och provade sedan med att stänga av den när den var i rullning, fortfarande samma resultat. Lamporna i mätarhuset lyser i någon sekund sen blir dom svagare och svagare, till sist så slocknar dom. Startmotorn går inte runt alls under dessa korta sekunder. Slog i växeln och bilen hoppar igång direkt, precis som vanligt!

Många säger att generatorn är slut, men om så är fallet så borde väl lampor osv lysa svagare när jag släpper på gasen? eller gäller det endast när batteriet ej tar laddning och bilen bara går på ström direkt från generatorn?

ALLA svar uppskattas oerhört mycket just nu då jag vill få igång på biljäveln, man känner sig handikappad utan..

Mvh Fredrik
Senast redigerat av fbergstrom (25 december 2014)

5 700 Inlägg
21 december 2014
#2
Låter som det kan vara något rackel i tändningslåset, testa lirka lite med nyckeln samtidigt som du drar på starten.


2 250 Inlägg
21 december 2014
#3
Ånej då, inget fel i tändningslåset. Det klickar ju. Alltså drar startreläet, solenoiden, på startmotor. Om det nu är den som klickar.

Sätt på tändningen och bygla tillfälligt med t ex en mejsel mellan grova pluskabeln just vid startmotorn och den lilla klena från tändningslåset. (Om bilen startar, startmotorn går igång, då är felet mellan klena kabeln anslutning och tändningslåset, eller just tändningslåset. Ev startspärr till tjuvlarm.)
Om det nu också bara klickar, så är det fel, glapp eller oxid på kontaktytor mellan batteriets pluspol och till startmotorn
(plus, vanligtvis röd grov kabel) eller batteriets minuspolen till motorns gods (vanligtvis svart grov kabel, ev fläta, del av vägen).
Kolla om kablarna verkligen går direkt till startmotor och gods. Det är vanligt att det är skarvar på vägen. T ex att den svarta går till en grov plint eller bult i chassiet. Varje sådan skarv är möjliga felkällor.
Kolla även själva kabelanslutningarna - kabelskorna på kabeländarna så att det inte är oxid mellan dem.
Det räcker med ett mycket litet motstånd, typ några ohm för att det ska bli stortsfall och därmed för liten ström till just startmotorn. Men till ljus, radio o annat som inte drar så stor ström, går det ändå.

Om det är fel på minussidan  felsöker du enklast genom att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och motors gods.
Funkar det då, ja, då är det fel i minuskablaget.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 december 2014)

6 Inlägg
21 december 2014
Trådstartare
#4
Okej, tack för svar! Blir att kika på det imorgon istället, men då vet jag vad jag ska kika på iallafall smile

2 250 Inlägg
21 december 2014
#5
Ingen brådska för min skull:P


Sök