Jag är nybörjare på på bilelektronik, men nu tror jag att jag har listat ut hur jag skall göra för att montera extraljus på en Renault Twingo -01. Jag köper helt enkelt ett komplett
set, en plåt för montering av extraljus bakom regplåt, två stag och några montageskruvar att skruva fast i plastkofångaren. Inkoppling av relä/kabelsats enligt anvisning.
Batteri pluspol till säkring till relä
Relä till jordpunkt i karossen
Relä till båda extraljusen (2 x 55W halogen)
Extraljusen till jordpunkten.
Ena helljusets matning till reläets styrning.
Billigt, enkelt och dessutom helt lagligt.
Problemet med detta är bara att jag inte får någon avstäningsknapp i kupen. Jag _tror_ att en sådan skulle vara trevlig att ha, men det finns ett problem att koppla in en sådan. Det är väldigt trångt i motorrummet på en sådan liten bil, och det verkar som att jag måste riva ner halva motorn och instrumentpanelen för att komma åt genomföringen mellan motorrum och kupé.
Vad tycker ni som är mer erfarna? Är det ett problem att inte kunna köra med helljus utan extraljus? Ska man sätta en strömbrytare på kabeln från helljusmatningen till reläet för att åtminstånde kunna stänga av det? Finns det någon form av trådlös strömbrytare så att man inte behöver hålla på och försöka få in fler kablar i genomföringen motorrum/kupé? Kan man på något sätt nyttja befintligt kablage, och hur får man isåfall tag i elritningar för bilen? Har jag missuppfattar hur besvärligt det är att arbeta med genomföringen?