2883
Sök

Opel Commodore vilken V8?

78 Inlägg
5 januari 2015
Trådstartare
#1
Har en Opel commodore B coupé som jag tänkte lägga i en v8 i.

Men vilken v8 är den vanligaste som folk brukar lägga i och hur passar det med växellådan?

Hur mycket modifiering behövs?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
5 januari 2015
#2
xmikaoj1 skrev:
Har en Opel commodore B coupé som jag tänkte lägga i en v8 i.

Men vilken v8 är den vanligaste som folk brukar lägga i och hur passar det med växellådan?

Hur mycket modifiering behövs?

Googlade lite:

Diplomat A (1964-68)
Diplomat A var försedd med V8-motor från Chevrolet på 283 kubiktum / 4,6 liter, alternativt 327 kubiktum / 5,4 liter. Den exklusiva coupé-modellen, byggd av Karmann, fanns bara med den större motorn. Standard var Chevrolets tvåstegs automatiska växellåda, Powerglide.
Tillverkningen uppgick till 8 508 sedaner och 347 coupéer.

Diplomat B (1969-77)
Diplomat B fick mer avancerad hjulupphängning med De Dion-axel bak. Bilen fanns dels med den stora 5,4-liters V8:an, dels med sexcylindriga motoralternativ på 2,8 liter. Standard var nu General Motors 3-stegs TH400 automatlåda.
För att konkurrera med de lyxigaste Mercedes-Benz-modellerna erbjöd Opel en variant med lång hjulbas och en fyrdörrars cabriolet från Karmann. Dessa såldes bara i några enstaka exemplar.
Tillverkningen uppgick till 31 827 exemplar.

Kanske det passar med nån av dessa motorer då dom sitter original i gamla Diplomater.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (5 januari 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

78 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#3
har läst detta och jag har fått fram papper på hur breda bilarna var och diplomat a är mycket bredare än commodore b.

Det är ingen som vet hur man kan göra eller är det någon som gjort detta innan som kan berätta?

VD Hammar
613 Inlägg
19 januari 2015
#4
Vad har bredden för betydelse?
De lättaste måste vara att ta motor och låda från samma bil, typ en rover med v8 låg effekt och lätt att besikta.
Har svårt att tro att de finns någon motor som passar direkt på din växellåda

MVH Johan

Streetracer
80 Inlägg
21 januari 2015
#5
Hej.Att lagga i en Rover 8a i en commodore kan jag inte rekommendera.da kan du lika garna lagga i en 24v omegamotor och fa en piggare bil.Jag har haft en rekord66 med rover 8a och enda roliga var att det mullrade lite.
Dom flesta Commodore som jag sett med V8 har haft cheva Smallblock. och nagra har haft ford smallblock.
Om du ska typa med V8 rekommenderar jag att typa med en cheva 262 eller 305 och sedan stoppa i en vassare smallblock.
Jag hoppas att du inte har en 77a for da kan du inte typa den med V8a.
Om du inte tankt att typa sa kan du stoppa i en Bmw 4liters V8 i den.Dom ar ganska billiga bade att kopa och kora.
mvh Stefan.


VD Hammar
613 Inlägg
22 januari 2015
#6
Skagersten skrev:
Hej.Att lagga i en Rover 8a i en commodore kan jag inte rekommendera.da kan du lika garna lagga i en 24v omegamotor och fa en piggare bil.Jag har haft en rekord66 med rover 8a och enda roliga var att det mullrade lite.
Dom flesta Commodore som jag sett med V8 har haft cheva Smallblock. och nagra har haft ford smallblock.
Om du ska typa med V8 rekommenderar jag att typa med en cheva 262 eller 305 och sedan stoppa i en vassare smallblock.
Jag hoppas att du inte har en 77a for da kan du inte typa den med V8a.
Om du inte tankt att typa sa kan du stoppa i en Bmw 4liters V8 i den.Dom ar ganska billiga bade att kopa och kora.
mvh Stefan.

tänkte enbart på enklast besikting

MVH Johan

VD Hammar
613 Inlägg
22 januari 2015
#7
max tillåten effekt i en opel Comodore B är 209hk och 300nm

MVH Johan


Sök