3582
Sök

Två halvdyra bilar eller en väldigt dyr?

886 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
Hej Garaget.

Sitter och funderar nu igen... I dagsläget kör jag med filosofin att inte kompromissa mitt bilägande. Därför kör jag två bilar, en bekväm/praktisk och en sportig(som står i garage på vintern). Däremot är man ju inte miljonär så det blir två hyfsat billiga bilar.

Å andra sidan skulle jag ju kunna köpa en dyr bil istället som "funkar till allt".

I mitt fall kör jag en BMW 5-serie E61 kombi och kommer till våren att köpa en Mazda MX-5 NB. En väldigt bekväm bil med mycket utrymme och lyx som bruksbil till jobbet, samt en körglad liten ärta för trackdays och bilträffar.

Samtidigt blir jag när jag sitter på blocket och surfar lockad av att sälja BMWn, strunta i MX-5an och köpa en Audi S5, BMW M3 eller liknande. Då får man en jäkligt schysst bil som inte är perfekt på något men bra på allt, istället får två som är väldigt bra på sin grej men inte överdrivet häftiga.

Samtidigt vore det lite bortkastat att köra en sportbil till jobbet(40 min motorväg om dagen) och slita på den, plus mindre komfort än E61an, inte lika körglad som MX-5an osv.

Samtidigt vore det ju trevligt med över 300 hk under huven...

Jag vet inte, så jag undrar:
Hur resonerar ni i ert bilägande?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Galen
849 Inlägg
1 februari 2015
En bruksbil och en "rolig" bil. Kompromisser blir aldrig bra, jag skulle hellre ha en bmw 7 serie och en m3 än bara äga en m5a.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Avstängd
10 388 Inlägg
1 februari 2015
En sommarbil (förutsatt att det är en sommarbil man vill ha, oavsett anledning) är enligt mig alltid roligare än en "superduperbra bruksbil" som rullar året runt. En bruksbil blir en bruksbil, sitter man i den 365 dagar/år (nåja), så blir den "inte lika speciell" efter ett tag.

Sen kan man givetvis tycka om sin bruksbil galet mycket, och trivas jättebra med den. Men, det är en annan femma.

Har själv haft det som dig med en bil som bara rullade typ April->September. Och precis innan den ställdes in i garaget inför vintern, så var den inte i närheten av lika "speciell" som när man plockade fram den i April.

Nu finns det egentligen alldeles för många bilar i garagen här, så jag hinner väl inte riktigt tröttna på någon...alls, men det hör ju egentligen inte till saken.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
1 februari 2015
Porsche 996 är en underbar kompromiss ! Skit bra på exakt allt, speciellt om man kör på en carrera 4. Turbon känns lite väl häftig att bruxa

6 632 Inlägg
1 februari 2015
En praktisk sportigare bil till vardagen.. Ford Focus ST eller Honda Civic Type-R ? smile

Jag ledsnar på de flesta bilarna efter en månad eller två, så det gäller ju att äga något man antingen får trevliga kommentarer om eller liknande som ökar ägarlusten. Jag gillade dock min första Alfa mest, men det kan bero på att jag bara ägt billigt skit innan och när jag fick råd med min första seriösa bil så blir det ju klart ett rejält lyft. :3

Annars försöker jag hålla mig omkring 200hk, det räcker till vardagen. Medelbilen gör ju ändå 0-100 på ca 10-12 sekunder ändå och ligger mellan 80-140hk.

De/Dem

Ung&Dum
430 Inlägg
2 februari 2015
Många kör ju en riktig häck på vintern exemplevis Volvo 740 och kör nåt fetare till sommaren , en bmw e61 är väl inte fy skam för en Brukis ? , men ska du ha en rolig plus en vardaglig bil så en Nissan GT-r ..om du har pengarna

In hoc signo vinces

Turbo lover
555 Inlägg
2 februari 2015
Är man pedantisk så får man ångest över att köra finbilen på vintern så nej det är inget för mig. Samma med att parkera bilen bland mindre petigt folk och få dörruppslag. Rätt skönt att ha en brukshäck då där det inte är hela världen när nåt sker.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
2 februari 2015
Förutom ångesten att slita på en så fin bil med pendling har du ju det omvända också... Bankörning på helgen. Sliter hyfsat på grejerna, men även en stor risk för ras av diverse sorter, worst case en krash. Hur kommer du då till jobbet i veckan efter?

Nä, ha två bilar. En som du sliter på normalt och en som du sliter på på bana smile

/Mattias

Sök